Gå till innehåll

Juwel Rio 450


Akvaristen

Rekommenderade inlägg

17 minuter sedan, Nito sa:

kasta alla biologiska filter i soptunnan, dom ställer bara till det och du behöver dom inte alls, samma sak med alla kemikalielösningar, dom behövs inte och ställer bara till det för dig

 

Tänkte att det kunde va bra att ha tills all död sten har fått bakterier i sig. Några kemikalier använder jag inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Nito sa:

låt naturen ha sin gång och sedan är du igång på riktigt

 

Ja det är tanken. Men vad ska man ha i filterbehållaren? Cirax måste ju va bättre än att bara ha den tom kan jag tycka. Tänker inte ta bort den pga att jag kanske vill sälja karet någon gång. Refugium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Akvaristen finns det inkörd levande sten i karet? Isf behövs nog ingen biologisk filtrering, men jag rekommenderar ändå väldigt försiktig matning, i synnerhet om du inte fått skummaren ännu.

 

Men utan levande sten behövs filtering av något slag, och även tid för bakteriepopulationen att byggas upp innan känsligare djur som koraller sätts i (startbakterier kan kanske hjälpa lite).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Christian J sa:

@Akvaristen finns det inkörd levande sten i karet? Isf behövs nog ingen biologisk filtrering, men jag rekommenderar ändå väldigt försiktig matning, i synnerhet om du inte fått skummaren ännu.

 

Men utan levande sten behövs filtering av något slag, och även tid för bakteriepopulationen att byggas upp innan känsligare djur som koraller sätts i (startbakterier kan kanske hjälpa lite).

 

Har en levande sten, den som gått i lilla karet i 8-10 veckor. Den väger runt 15kg. Därav att jag gärna vill ha ciraxen kvar då den kommer från samma kar.
Sen var det 40kg levande sand också, sen kan man ju hoppas att det är några bakterier kvar i den.

Skummaren har inte kommit än, hoppas på fredag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minutes ago, Akvaristen said:

Har en levande sten, den som gått i lilla karet i 8-10 veckor. Den väger runt 15kg. Därav att jag gärna vill ha ciraxen kvar då den kommer från samma kar.

Ja 15kg kanske är i minsta laget för 450 liter (fast 45kg som i den gamla 10%-tumregeln är nog onödigt mycket). Men med lite mer sten kan du nog ta bort filtret. Fast sätt inte i stora mängder levande sten på en gång om den inte är helt inkörd.

 

Quote

Sen var det 40kg levande sand också, sen kan man ju hoppas att det är några bakterier kvar i den.

Har ingen aning om vilken nytta levande sand kan göra i praktiken. Sand i sig kan förstås fungera som filtermaterial oavsett.

 

46 minutes ago, Akvaristen said:

Upptäckte nu att skummaren jag beställt (Tunze 9012) är 11x14cm och utrymmet där filtren ligger är ca 15x15cm. Kan man ha den där tro eller blir det för trångt?

Du får testa och se. Vattnet måste iaf kunna komma in på något sätt och sedan rinna in genom ytavsuget på skummaren, sedan skall det kunna fortsätta ut genom botten.

 

Quote

Antingen de eller också försöka odla macroalger i behållaren, vad låter vettigast?

Frågan är om algerna får tillräckligt med ljus? Kanske om du sticker ner en dränkbar LED-belysning och har någon form av cirkulation.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Akvaristen said:

@Christian J Har ca 30kg död sten också som jag bara väntar på ska börja leva.

Det tar nog lång tid, det kanske inte skadar med filter under tiden. Men det beror förstås även på hur mycket du matar.

 

Just now, Akvaristen said:

Ljus ner i filtret får jag från samma ramp som lyser ner i akvariet. Den lyser rakt ner i den om jag lyftet bort locket

Vet inte om det räcker, möjligen uppe vid ytan men när algerna växer så skuggar de längre ner. Testa och se.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Christian J sa:

Det tar nog lång tid, det kanske inte skadar med filter under tiden. Men det beror förstås även på hur mycket du matar.

 

Vet inte om det räcker, möjligen uppe vid ytan men när algerna växer så skuggar de längre ner. Testa och se.

 

Försöker att mata så lite som möjligt, men ändå 2 gånger om dagen. Kastar i lite extra nu så det kommer ner till sniglarna och den lilla räkan jag har. Det finns ju inget annat att äta för dom just nu.

Ciraxen får nog gå någon månad i alla fall tills bakteriefloran har kommit igång i stenen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, Akvaristen said:

Försöker att mata så lite som möjligt, men ändå 2 gånger om dagen.

Det är iofs stabilare för bakterierna att mata ofta, se bara upp så inte den totala mängden drar iväg.

 

4 minutes ago, Akvaristen said:

Kastar i lite extra nu så det kommer ner till sniglarna och den lilla räkan jag har. Det finns ju inget annat att äta för dom just nu.

Det låter onödigt mycket. Algätande snäckor äter bara alger, eller har du detritusätande arter? Isf klarar de sig nog på fiskarnas avfall. Räkan kan säkert hitta mat på den levande stenen eller fodsmulor som fiskarna missat, ge den annars bara minimalt ibland (ett par små pelletsbitar varannan dag?). Räkor verkar har väldigt bra luktsinne, och när ljuset är släckt kan inte fiskarna stjäla maten, så var inte orolig för att att räkan skall missa någon mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Christian J sa:

Det är iofs stabilare för bakterierna att mata ofta, se bara upp så inte den totala mängden drar iväg.

 

Det låter onödigt mycket. Algätande snäckor äter bara alger, eller har du detritusätande arter? Isf klarar de sig nog på fiskarnas avfall. Räkan kan säkert hitta mat på den levande stenen eller fodsmulor som fiskarna missat, ge den annars bara minimalt ibland (ett par små pelletsbitar varannan dag?). Räkor verkar har väldigt bra luktsinne, och när ljuset är släckt kan inte fiskarna stjäla maten, så var inte orolig för att att räkan skall missa någon mat.

Jag har 5 turbo och 4 nassarius, men i morrn får jag nog hem 5 turbo och 5 nassarius till. 2 putsarräkor också. Sen tror jag att städpatrullen klarar sig ett tag tills karet mognat lite, ev nån sandvändande sjöstjärna eller sand dollar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, Akvaristen said:

Jag har 5 turbo och 4 nassarius, men i morrn får jag nog hem 5 turbo och 5 nassarius till. 2 putsarräkor också. Sen tror jag att städpatrullen klarar sig ett tag tills karet mognat lite, ev nån sandvändande sjöstjärna eller sand dollar.

Turbo är ju algätare, Nassarius äter foderrester och kanske smådjur men du behöver nog inte utfodra dem särskilt.

 

Har läst lite olika om vad sandsjöstjärnor lever av, men tydligen riskerar de att svälta på längre sikt så det är nog bättre att vänta med dem tills sandbotten etablerat sig med smådjur/detritus. Samtidigt kanske Nassarius konkurrerar med sjöstjärnorna om samma mat?

 

Räkorna klarar sig nog på minimala mängder, jag har 6st i mitt kar men utfodrar dem bara sällan direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Turbo är ju algätare, Nassarius äter foderrester och kanske smådjur men du behöver nog inte utfodra dem särskilt.

 

Har läst lite olika om vad sandsjöstjärnor lever av, men tydligen riskerar de att svälta på längre sikt så det är nog bättre att vänta med dem tills sandbotten etablerat sig med smådjur/detritus. Samtidigt kanske Nassarius konkurrerar med sjöstjärnorna om samma mat?

 

Räkorna klarar sig nog på minimala mängder, jag har 6st i mitt kar men utfodrar dem bara sällan direkt.

Okej, då kan jag snåla med maten. 

 

Fick hem sniglar och 2 putsarräkor idag. Räkorna levde typ 20-30 min. Nu käkar sniglarna på dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Akvaristen said:

Räkorna levde typ 20-30 min. Nu käkar sniglarna på dom

Acklimatiserade du dem ordentligt? Med känsliga djur brukar jag droppa ca 1 droppe per sekund genom en luftslang i ett par timmar, beroende på hur stor skillnaden i salthalt var från början. Bäst du plockar bort de döda räkorna så de inte förorenar vattnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, Christian J sa:

Acklimatiserade du dem ordentligt? Med känsliga djur brukar jag droppa ca 1 droppe per sekund genom en luftslang i ett par timmar, beroende på hur stor skillnaden i salthalt var från början. Bäst du plockar bort de döda räkorna så de inte förorenar vattnet...

Är saltvattens djur känsligare än sötvatten? Jag körde den gamla klassiska, påsen i karet i 20-30 min.

 

Tänkte låta sniglarna käka lite och ta bort dom senare idag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Akvaristen said:

Är saltvattens djur känsligare än sötvatten?

Ja skillnad i salthalt kan vara livsfarligt för djuren (olika mycket beroende på djurtyp). Allra enklast (iaf om du har karantänskar) är att ändra salthalten i karet till samma som i påsvattnet, då räcker det kanske att låta påsen flyta en stund (även om pH kan skilja sig åt också). Kasta helst påsvattnet eftersom det kan innehålla parasiter.

 

Tagghudingar, snäckor och kräftdjur brukar jag annars droppacklimatisera tills salthalten är inom en promille, detta tar oftast ett par timmar beroende på skillnad i salthalt. Koraller kanske man kan vara slarvigare med eller helt strunta i acklimatiseringen, iaf de med liten mängd biomassa. Fiskar är oftast tåliga om de går från högre till lägre salthalt (men känsligare åt andra hållet). Med fisk kan man först låta den stängda påsen flyta tills temperaturen utjämnats, sedan öppna påsen och hälla med en kopp var 30:e sekund eller så. Om fiskar fraktats i många timmar bör man kanske inte dra ut på acklimatiseringen längre än en halvtimme, eftersom de kan ha avgett avgett ammonium i påsvattnet som ombildas till giftigt ammoniak när påsen öppnas, koldioxid vädras ut och pH stiger.

 

1 hour ago, Akvaristen said:

Tänkte låta sniglarna käka lite och ta bort dom senare idag

Ta bort dem direkt istället, vattenkvalitén är viktigare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar ha lite problem med att få vettigt flöde. Det var svårt att se när det bara va sten i karet, men jag ser nu hur korallerna rör sig.

Har 1 st 2500 L/H och 1 st 3000 L/H streamer på vänster sida och samma på höger sidan, plus orginalpumpen på 1500 L/H.
Är det bättre att ha allt på samma sida eller har jag bara riktat allt galet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Akvaristen said:

Tyvärr inte, billiga kinagrejer

Då är det nog bäst att ha pumparna på både höger och vänster sida, och låta strålarna kollidera i karet för att försöka få turbulens. Om du har ett par tidur liggande skulle du istället kunna skapa en laminär gyreström, och sätta ett pumparna på tiduren för att växla strömriktning ett par gånger per dag. Men det är nog inte värt att köpa nya tidur, satsa pengarna på programmerbara pumpar istället.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Christian J sa:

Då är det nog bäst att ha pumparna på både höger och vänster sida, och låta strålarna kollidera i karet för att försöka få turbulens. Om du har ett par tidur liggande skulle du istället kunna skapa en laminär gyreström, och sätta ett pumparna på tiduren för att växla strömriktning ett par gånger per dag. Men det är nog inte värt att köpa nya tidur, satsa pengarna på programmerbara pumpar istället.

 

 

Visst hade jag viljat ha dyra fina stramers, men det får bli i framtiden.

 

Kör dom du säger och riktar de mot varandra och ser vad som händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drog i en till streamer på 2800 L/H. Hade hellre haft en rejäl på varje sida, men det får vänta.

 

Så här ser det ut nu.

20180816_212400.jpg

20180816_212407.jpg

 

Mina euphyllior ser inte ut att trivas för 5 öre. Nu är det de gamla akvariet rivet så jag har inget direkt val.

 

Kan nog bittert erkänna nu att jag var för het på gasen. 

Men det kändes rätt att ha allt i det nya friska vattnet.

Hoppas innerligt att det inte krashar totalt. 

Om det gör det så tänker jag dock inte lägga ner utan lära mig av misstagen och börja om.

Ändrat av Akvaristen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...