Gå till innehåll

Juwel Rio 450


Akvaristen

Rekommenderade inlägg

Fick hem skummaren och kastade i den. Jäklat va den vräker ur sig bubblor i karet. Har den på lägsta och ändå ser det ut som sockerdricka.

Är det så bara för den är helt ny? Inget minne av att den förra gjorde så

20180824_174621.jpg

20180824_174640.jpg

Ändrat av Akvaristen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minutes ago, Akvaristen said:

Har den på lägsta och ändå ser det ut som sockerdricka.

Menar du att skumkoppen blir överfull med skum, eller läcker det ut bubblor på undersidan av skummaren?

 

29 minutes ago, Akvaristen said:

Är det så bara för den är helt ny?

Ja det kan påverka mängden bubblor som läcker ut i karet första dagarna. Det står om det i manualen, bl a kan man placera skummaren lite högre upp.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Christian J sa:

Menar du att skumkoppen blir överfull med skum, eller läcker det ut bubblor på undersidan av skummaren?

 

Ja det kan påverka mängden bubblor som läcker ut i karet första dagarna. Det står om det i manualen, bl a kan man placera skummaren lite högre upp.

 

 

 

9 minuter sedan, Christian J sa:

Menar du att skumkoppen blir överfull med skum, eller läcker det ut bubblor på undersidan av skummaren?

 

Ja det kan påverka mängden bubblor som läcker ut i karet första dagarna. Det står om det i manualen, bl a kan man placera skummaren lite högre upp.

 

 

Hej

som christian säger så kommer det att minska kanske inte helt men istort sett obefintligt den ska köras in nån vecka 

Med vänliga hälsningar Frank

Ändrat av mcjagg
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Akvaristen sa:

Det läcker ut under koppen och den skummar på som fasen. Hade nog fyllt koppen på en timme om jag inte stängt av den

Finns där ingen strypnng på den så du kan klämma ihop luftslangen lite eller så kan du höja den lite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minutes ago, Akvaristen said:

Det läcker ut under koppen

Kolla att koppen sitter på ordentligt. Men det kan även läcka lite i fogarna på skummaren i början.

 

10 minutes ago, mcjagg said:

Finns där ingen strypnng på den så du kan klämma ihop luftslangen lite eller så kan du höja den lite

Ja Tunzes skummare brukar ha en skruv på luftslangen som man kan justera, men jag vet inte hur DC-modellerna fungerar.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Christian J sa:

Kolla att koppen sitter på ordentligt. Men det kan även läcka lite i fogarna på skummaren i början.

 

Ja Tunzes skummare brukar ha en skruv på luftslangen som man kan justera, men jag vet inte hur DC-modellerna fungerar.

Hej

ok om det är dc modellen så justerar man den med den elektroniska styrningen och om den är satt till det lägsta så får man höja skummaren lite

 

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är så högt upp nu att om det dunstar lite till så kommer den gå torrt :D

Koppen sitter helt löst. På den andra skummaren så sitter koppen stenhårt, skulle lätt kunna lyfta hela skummaren i koppen.
Men på denna kan jag lyfta koppen i locket till koppen, locket sitter hårdare än koppen. Känns som det ska va nån packning där som är borta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok

det ska inte vara nån packning där den ska inte sitta jätte hårt utan passformen ska vara relativt bra inget stort glapp mellan kopp och skummar 

jag har haft en 9004 skummare den är som din fast mindre och på den kunde jag bara lyfta bort koppen utan att skummar delen flyttade sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mcjagg sa:

ok

det ska inte vara nån packning där den ska inte sitta jätte hårt utan passformen ska vara relativt bra inget stort glapp mellan kopp och skummar 

jag har haft en 9004 skummare den är som din fast mindre och på den kunde jag bara lyfta bort koppen utan att skummar delen flyttade sig

Aha, men då kanske den ska vara så då. Jag gillade justeringen på dosan, väldigt smidigt. Har en knapp för 10 min avstängning för matning.
Tror dock inte det går att justera vattenflödet, i så fall såg jag inte den. Han aldrig läsa manualen, jag bara kastade i den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, mcjagg said:

ok om det är dc modellen så justerar man den med den elektroniska styrningen

Är luftskruven borttagen på DC-modellen? Jag tittade i manualen och det verkar nästan så, det står "Hose clip only for 9012.000".

 

2 hours ago, Akvaristen said:

Det läcker ut under koppen och den skummar på som fasen.

Att det sipprar ut i fogar är normalt i början.

 

2 hours ago, Akvaristen said:

Hade nog fyllt koppen på en timme om jag inte stängt av den

Testa att ha den på ändå (men under uppsikt) för att se om koppen verkligen fylls, det kanske ser värre ut än det är. Enligt Tunze har skummaren ett "anti-overfoaming system", även om jag inte skulle lita blint på det...

 

Det kan också förekomma att skummarkoppen fylls med "rent" vatten av andra orsaker, min 9004 reagerade t ex konstigt av nån tillsats en gång och överskummade sedan i säkert en månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Christian J sa:

Är luftskruven borttagen på DC-modellen? Jag tittade i manualen och det verkar nästan så, det står "Hose clip only for 9012.000".

 

Att det sipprar ut i fogar är normalt i början.

 

Testa att ha den på ändå (men under uppsikt) för att se om koppen verkligen fylls, det kanske ser värre ut än det är. Enligt Tunze har skummaren ett "anti-overfoaming system", även om jag inte skulle lita blint på det...

 

Det kan också förekomma att skummarkoppen fylls med "rent" vatten av andra orsaker, min 9004 reagerade t ex konstigt av nån tillsats en gång och överskummade sedan i säkert en månad.

Hej

japp luftskruven finns inte om man har dc versionen den justerar man flödet med jag har en tunze 9410 dc likadant på den du skrev att den skulle gå torrt om du höjer den men pumpen är under vatten då borde den inte gå torr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Christian J sa:

Ja fast om ytavsuget sitter för högt kan det inte komma in något vatten den vägen. Vet inte om det isf kan rinna in från andra håll i skummaren.

Jaha är det ytsug på den trodde att den sög vatten i botten där pumpen sitter 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, stigigemla sa:

Skummaren sitter lite för långt ned. På ena sidan av den skall det finnas ett märke för lämplig vattennivå.

Jag skulle tro optimalt är ungefär 1 cm högre upp.

Testade alla möjliga höjder, men jag tyckte inte det hjälpte. Det ser inte lika illa ut idag, men nästan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma problem med min skummare, hittade en annan som funkar bättre. om det skummar för fort så har du den för lågt. Sen kanske du släpper på för mycket luft också. Är nog ganska viktigt att den är på samma nivå hela tiden, att vattennivån är samma där den är. är lite pill o ställa in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...