Gå till innehåll

Chelmon rostatus - second chance?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hade en Chelmon rostratus som fick flytta ut från display akvariet när han började å tugga på en del koraller. Det var framförallt dyra acanthophyllior och cynarina som han tog död på och därav blev han satt i fängelse.

 

I fängelset har vi mindre koraller och mestadels mjukt tillsammans med en 500 glasroser. Nu har han rensat allt av glasroser i fängelset och jag funderar på om jag skall ge honom en ny chans att rensa i display akvariet.


Vad tror ni? Kan han ha fått försmak för glasroser kontra korallerna eller är det lönlöst att ens försöka igen? Vad är era erfarenheter med en fisk som gått på koraller.. kan den sluta/bli upplärd till något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, Dimorb said:

Vad är era erfarenheter med en fisk som gått på koraller.. kan den sluta/bli upplärd till något annat?

Ingen erfarenhet, men jag gissar att det beror på om den ätit korall pga hunger eller för att det passar dess naturliga beteende. Det senare är nog hopplöst att försöka ändra på hos en vuxen fisk, det enda man kan göra är att erbjuda foder som passar fisken ännu bättre (färska musslor?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Christian J sa:

Ingen erfarenhet, men jag gissar att det beror på om den ätit korall pga hunger eller för att det passar dess naturliga beteende. Det senare är nog hopplöst att försöka ändra på hos en vuxen fisk, det enda man kan göra är att erbjuda foder som passar fisken ännu bättre (färska musslor?).

 

Ja du det är inte lätt å säg. Den äter ju inte alla koraller för den går med koraller nu också.

Det verkar som att den föredrog en del av de korallerna som var i mitt kar men när den kom i det andra villa han hellre ha glasroser. Så funderar på om jag borde chansa en gång till och ge honom en chans. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, Christian J sa:

Åt den på koraller trots att det fanns glasrosor i displaykaret, eller började den äta korall först när glasrosorna var borta?

I displayakvariet åt den på koraller före den smakade på glasroser överhuvudtaget. 

I det andra akvariet har den ätit 500+ glasroser och inte rört någon korall. Men det är ju andra sorters koraller.

Jag är osäker på om jag vågar stoppa ner den i displayakvariet igen men samtidigt sugen på att pröva för nu verkar den ju helt klart ha fått smak för glasroser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Dimorb said:

nu verkar den ju helt klart ha fått smak för glasroser.

Ja, fast frågan är om det är första- eller andrahandsvalet, och vad fisken gör när glasrosorna tar slut i visningskaret.

 

Det är kanske enklare att flytta en av de välsmakande korallerna till det nuvarande karet på prov istället för att flytta fisken. Samtidigt vet man ju inte om fisken ger sig på andra arter också med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...