Gå till innehåll

Biopellets vs algreaktor


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag har begränsat med utrymme för teknik, refugium är inte möjligt och tänkte därför kolla av erfarenheter ni haft vad gäller biopellets/algreaktor eller hur ni annars hanterar näringsexport. 

Vet inte hur många som kört den ena eller ännu bättre båda.  

 

Jag har läst runt lite och då mest på amerikanska forum där det diskuteras lite mer än på vårt forum (känns det som). 

En hel del känns rätt negativt ställda till biopellets då dom menar att det har varit orsaken till diverse problem som tex fulalger etc. 

Har även sett svar på att detta skulle bero på nollning av fosfat/nitrat. 

Oftast höjer dom algreaktor till skyarna :) 

 

Som sagt, kom gärna med kommentarer på  hur ni upplever/upplevt biopellets/algreaktor eller vad ni nu använder. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Jag har testat biopellets en del, och macroalg reaktor, och just nu kör jag båda.

Just nu kör jag All in one Biopellets, och för att förhindra obalans mellan nitrat och fosfat som kan orsaka cyano av nån anledning tillsätter jag lite salpeter imellanåt.

Macroalg rektorn klarar inte riktigt sänka till så låga nivåer som biopellets för mig iaf.. men kör den ändå nattetid, och endast ca 2-3 dl biopellets till 1200L.

Jag mäter noll fosfat och nitrat, ändå växer macroalgerna, och anledningen till att jag kör båda är för jag inte vill överdosera biopellets, det kan bli nån vit spindelväv av det i sumpen, fick det en gång...

Hur som helst om du har ont om utrymme, kör biopellets men överdosera inte. Och ha tålamod, tar minst 2-3 veckor innan det händer nått...

Bägge metoderna kräver tillsyn ibland.
Då kanske vodka metoden lr nopox är bättre... vet ej...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Vill bara tillägga att jag har minskat biopellets dosen som jag skrev i mitt inlägg från 2-3dl till endast 0.5dl biopellets nu, för ihop med algreaktorn så fick jag så låga näringsvärden att dinos kom.

Nu håller sig värdena låga men mycket bättre. Po4 0.02, no3 0.2 (lite lågt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...