Gå till innehåll

Peter & Lenas Reefer 450


peppe67

Rekommenderade inlägg

Jag tror inte Caulastrea tar phytoplankton överhuvud taget. Handmata med fryst artemia eller mysis högst en gång i veckan  i stället.
Matar du vid släckning kan du träna den att äta tidigare och tidigare undan för undan.
Tack@stigigemla, då får det bli fredagsmys för den också då precis som för min Heteractis som får en räka

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, peppe67 sa:

Matar du dem med något extra? Jag tycker det är svårt att veta om det jag ger i form av Phytoplankton räcker. Ska de kanske ha något annat?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Det borde räcka :)  jag ger gärna tillskott . Stänger av pumpar och matar med korallmat . Kul och se dom blåsa upp sig . Men inget måste . Funkar kanon med plankton

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag när vi kom hem såg det ut så här. Krukidén funkade inte riktigt alltså. Vi får nog anemonsäkra pumparna och låta den flytta vart den vill01409f4323e0672be5c7f61ff6fac025.jpg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk


Nu har vi gett upp försöket med att ha anemon, den vandrade runt överallt och även om vi försökte anemonsäkra våra pumpar så känndes det inte tryggt i alla fall. Så nu lämnade vi tillbaka den. Clownerna blev ju förvirrade i början men nu ser det ut som de funnit en ny plats att leva på. Vi får väl se hur det blir framöver.3fb8072846a20587a0d0048d724b4ecf.jpg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, peppe67 sa:

Nu har vi gett upp försöket med att ha anemon, den vandrade runt överallt och även om vi försökte anemonsäkra våra pumpar så känndes det inte tryggt i alla fall. Så nu lämnade vi tillbaka den. Clownerna blev ju förvirrade i början men nu ser det ut som de funnit en ny plats att leva på. Vi får väl se hur det blir framöver.3fb8072846a20587a0d0048d724b4ecf.jpg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

En euphyllia, lättskött och trevlig, får agera anemonersättning i mitt kar, clownerna gillar den och betraktaren får lite anemonvibbar :) 

 

F8746B70-5CF3-482F-91D1-94A5A6C704B1.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Datzun sa:

En euphyllia, lättskött och trevlig, får agera anemonersättning i mitt kar, clownerna gillar den och betraktaren får lite anemonvibbar :)

 

F8746B70-5CF3-482F-91D1-94A5A6C704B1.jpeg

Vi har också en Euphyllia så de får välja den också om de vill, men någon anemon får de inte igen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det var ju synd att den (Heteractican) inte fastnade på en plats...de är svåra när de är på det humöret..:-)

Hade du strömt eller lite lugnare vattencirkulation ?

Å sen är det nog deras lynne...en del flyttar som nomader ...andra blir bofasta...jag hade vid ett tillfälle 18-19 BTA:er…..och de flyttade bara ett par cm...

Fast sen har jag en kompis som hade en H.Crispa...kritvit med lååånga tentakler som tyckte streamern verkade vara en bra ide....

Om nåt år kanske ni provar igen :triumphant:

 

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju synd att den (Heteractican) inte fastnade på en plats...de är svåra när de är på det humöret..:-)
Hade du strömt eller lite lugnare vattencirkulation ?
Å sen är det nog deras lynne...en del flyttar som nomader ...andra blir bofasta...jag hade vid ett tillfälle 18-19 BTA:er…..och de flyttade bara ett par cm...
Fast sen har jag en kompis som hade en H.Crispa...kritvit med lååånga tentakler som tyckte streamern verkade vara en bra ide....
Om nåt år kanske ni provar igen default_triumphant.png
 
/Micke
Jag tror att vi har ganska strömt. Vi har 2 st Nanostream 6095, en på varje kortvägg riktade snett mot framrutan, som vi kör i tidvattenläge. Så flödet är 6 timmar från ena hållet sedan vänder det. På dagarna alternerar pumparna mellan 100 och 30%, och när det blir månljus så går de ner till endast 30% hela tiden.
Ja vem vet, vi kanske skaffar en ny anemon någon gång, man ska aldrig säga aldrig.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa steg!?
Nu har vi ju totalt 16 fiskar i vårt kar men inte så mycket koraller, eftersom jag lyckades ha ihjäl de flesta av de SPSer vi fick.
Vad borde vi satsa våra pengar på härnäst, resterande fiskar på vår önskelista eller fler koraller och att få dem att växa? Eller ska vi spara pengarna ett tag och låta allt bero? Vi har funderingar på att köra igång en algreaktor i slutet av månaden.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova någon Carpet Anemone? Jag har en (vet inte exakt vad, stichodactyla haddoni, gigantea eller någonting sånt) den rör sig inte ur fläcken.
 
Clownerna älskar den, ibland nästan lite för mycket..
Ok, det ska jag kolla upp. Annars verkar det inte gå någon nöd på mina clowner nu i alla fall

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, peppe67 sa:

Ok, det ska jag kolla upp. Annars verkar det inte gå någon nöd på mina clowner nu i alla fallemoji4.png

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Korallfisken i Linköping har riktigt fina mattor i olika storlekar.

 

Clownerna klarar sig nog utmärkt utan anemon också ja :)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej peppe :-)

Jag tänkte på en sak gällande anemonerna....

Som jag förstår det så ändras ditt flöde tre gånger per dygn.....Ebb med höger o vänster, samt nattflöde...

Tanken är att det kan vara att din anemon inte var redo för tre sorters flöden...

Jag kan förstå att det naturliga förloppet har en tjusning, men befarar att skillnaden mellan 450 liter i ett stängt system inte kan mäta sig med 1000 kubikmeter (ja...ursäkta liknelsen)

Min tanke som slog mig var att jag alltid har puls på mina streamers, dvs samma dag ut o dag in.....mina BTA har aldrig rört sig mer än ett par cm åt gången.

Sen har jag ( såklart) läst om H.Magnifica då jag varit sugen på den med...De söker sig till mycket ljus, fotosyntes osv...Det i kombination med ett stabilt flöde kanske hade fått den till att hitta en plats å sen stanna där...

Men det är bara en tanke :tennis:

 

Mvh

/micke

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej peppe :-)
Jag tänkte på en sak gällande anemonerna....
Som jag förstår det så ändras ditt flöde tre gånger per dygn.....Ebb med höger o vänster, samt nattflöde...
Tanken är att det kan vara att din anemon inte var redo för tre sorters flöden...
Jag kan förstå att det naturliga förloppet har en tjusning, men befarar att skillnaden mellan 450 liter i ett stängt system inte kan mäta sig med 1000 kubikmeter (ja...ursäkta liknelsen)
Min tanke som slog mig var att jag alltid har puls på mina streamers, dvs samma dag ut o dag in.....mina BTA har aldrig rört sig mer än ett par cm åt gången.
Sen har jag ( såklart) läst om H.Magnifica då jag varit sugen på den med...De söker sig till mycket ljus, fotosyntes osv...Det i kombination med ett stabilt flöde kanske hade fått den till att hitta en plats å sen stanna där...
Men det är bara en tanke default_tennis.png
 
Mvh
/micke
Hmm, ja där kan du ju ha en poäng
Vi får se vad framtiden ger, vem vet vi kanske skaffar en igen någon gång.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallfisken i Linköping har riktigt fina mattor i olika storlekar.
 
Clownerna klarar sig nog utmärkt utan anemon också ja
Vi måste ta oss en tripp till Drakfisken någon dag.
Är det en stor butik med mycket att titta på?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, peppe67 sa:

Haja, ja så var det ja, jag är "lite" snurrig idag.
Korallfisken är deg en stor butik med mycket spännande att se?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Nej stort är det inte. Men stort utbud av fisk och otroligt duktiga och hjälpsamma ägare. Rekommenderar starkt! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter , korallfisken i Linköping är alltid värt ett besök , anemoner är lite skumma  i bland , de kan sitta på ett ställe hur länge som helst ,

men det kan räcka med att ändra ljuset eller flödet på en pump , då kan dom sätta igång att vandra ,  och anemoner vill gärna ha lite skitigare vatten , 

då blir en alg reaktor överflödig , då blir det billigare att ta frugans durkslag och slänga i supen med en växt lampa över ,det är en billig alg reaktor ,

 

Haddoni kan vara lite knepiga ibland , jag antar du sett denna ,

 

har du bara ett par clowner i den så brukar det inte vara någon fara , 

On 2019-01-02 at 07:03, peppe67 sa:

Vad borde vi satsa våra pengar på härnäst, resterande fiskar på vår önskelista eller fler koraller och att få dem att växa?

 

det är en knepig fråga när det finns flera hav av möjligheter ,  när du nollat nitrat och fosfat några gånger och kommer fram till karet och det bara är vita korall skelett kvar 

då är det inte lika kul längre , om frugan frågar dig om hon kan köpa en ny handväska för 20-30 papp , då är svaret aldrig i he-vete heller , men det är bara driftskostnaden för ett SPS kar i din storlek på ett år , tex en sarcophyton som fyller en 10l hink är några hundra lappar , de flest tycker att det är ju inget och ha , 

men om du säger ja ,  just det denna kommer från Australien , då är det en raritet som kostar 500kr för en kvadratcentimeter ,

allt är möjligt , det är bara kostnaden och hur mycket  tid man är beredd att satsa på sitt kar , 

mvh stefan 

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
22 hours ago, peppe67 said:

Nu har det börjat ordnat sig med det mesta tror jag och det börjar arta sig. Vi fyller på med lite koraller vart efter och hoppas att vi får till något snyggt och bra till slut?

20190208_161718.jpg

20190208_161933.jpg

20190208_161741.jpg

 

Ser ju fint ut!

 

Eldkejsare är snäll mot koraller? :)  

 

vad är det för sand och kornstorlek?

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, imre sa:

 

Ser ju fint ut!

 

Eldkejsare är snäll mot koraller? :)  

 

vad är det för sand och kornstorlek?

 

 

 

Tack?

Vi hämtade eldkejsaren i tisdags men inte upptäckt något problem med den och korallerna ännu.

Det är Aqua medic coral sand 2-5 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...