Gå till innehåll

Skillnad ZEOvit- och Zeo Light-metoden


Thornrose

Rekommenderade inlägg

Innan jag hade ett litet break på några år så körde jag Zeovit-metoden. Nu sedan omstart så har det blivit en liten mix mellan Zeovit och Zeo Light då det ju är lite svårt att få tag i de blåa flaskorna. 

Det jag reflekterat över är skillnaderna i behandling av zeolithen i de båda metoderna. Dels hur stor mängd stenar man använder men framför allt hur ofta man skakar stenarna. Enligt Zeo Light, varannan dag medan KZ automat skakar stenarna varje timme om jag förstår rätt. Någon som har en idé om varför det är sådan skillnad? Nu med automat är det ju enkelt att skaka ofta, om det är en fördel.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skakningen är till för att få ut bakteriemulmen ut till dina koraller. Den river bort lös bakteriefilm och lämnar en livskraftig kvar. Om du frågar mig så får detta till följd att du skapar ett väldigt effektivt nitrifikationsfilter - frågar du tillverkarna så har de en annan förklaring eftersom en bra nitrifikation är no no och Zeoliten sägs motverka detta genom att ta upp ammonium. Jag har själv gått i tankarna att göra om ett automatiskt zeolitfilter till  en effektiv bakterieproducerare och sedan "mata" mina filtrerare med detta med jämna mellanrum. Men först måste de växa och sedan frigöras så en viss tid för bildandet av en bakteriefilm behövs.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...