Gå till innehåll

Tips till gröngöling


Kimpos

Rekommenderade inlägg

Tjena,

 

Jag är ny på saltvatten och behöver tips. Jag har läst otaliga artiklar här på sg och lärt mig otroligt mycket, men behöver lite mer specifika tips, särskilt på utrustning.

Trots att många av er tycker något annat så kommer jag börja med det 25-liters jag har. Jag kommer endast ha levande sten, korall och räka/krabba/snäcka. Alltså ingen fisk. Målet är att gå upp i storlek om ett par månader när jag känt lite på det här första.

Men nu till mina funderingar:

När jag köpte akvariet till några guppies för ett par år sedan så ingick en lampa och en "vanlig" pump/filter. Duger dessa? Annars får ni gärna ge förslag på pump och lampa. 

Har förstått att saltet kan skilja. Vilket är bäst?

Vilka koraller tycker ni är bra att börja med?

Djur? Gör inget om räkan är snygg, blir såklart roligare då :)

Annan hårdvara? Behövs skummare verkligen utan fisk? Powerhead?

Värmare? Och vilken temp?

 

Jag blir ytterst tacksam om ni skriver dels exakt vilken pump ni rekommenderar och gärna en länk till webbutik. (Annars har jag faktiskt google)

Men det är just det jag tycker är svårt när jag läser här på forumet. Många nybörjare får som svar att "du behöver lampa, skummare, salt etc". Men vilken lampa är bra? Och vilken lampa passar till den här storleken?

 

Tack på förhand :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Kimpos said:

När jag köpte akvariet till några guppies för ett par år sedan så ingick en lampa och en "vanlig" pump/filter. Duger dessa?

Lampan är antagligen för svag för koraller. Någon av de här kanske skulle funka, men jag vet inte så mycket om utrustning till nanokar:

https://www.drakfisken.se/produkter/led-marine-eco-chic.html

https://shop.foretagsakvarium.se/product/tunze-8850-led

 

T5- eller kompaktlysrör fungerar säkert också bra till ett så litet kar och går troligen att hitta billigt begagnat.

 

Har du levande sten och skummare behövs inget ytterligare filter. Eller så kan du använda vanliga innerfilter med skumpatron (samma produkter som för sötvatten), men filter som hängs på utsidan är kanske bättre eftersom de stjäl mindre plats.

 

Quote

Har förstått att saltet kan skilja. Vilket är bäst?

De flesta är nog helt OK.

 

Quote

Vilka koraller tycker ni är bra att börja med?

Mjukkoraller, stjärnpolyper, skivanemoner, kolonianemoner. Glasrosor (Aiptasia) är väldigt tåliga, men betraktas vanligen som skadedjur eftersom de kan föröka sig fort och bränner andra djur.

 

Quote

Djur? Gör inget om räkan är snygg, blir såklart roligare då :)

En putsarräka, t ex Lysmata ambionensis eller L. debelius. Eremitkräftor har fördelen att de äter alger och bör därför vara de första djuren i karet. Algätande snäckor, kanske även sandlevande snäckor som Nassarius eller Cerithium.

 

Quote

Annan hårdvara?

Något att mäta salthalten med. Hydrometer är billigast, refraktometer bäst.

 

Quote

Behövs skummare verkligen utan fisk?

Skummare behövs inte men rekommenderas starkt, både för vattenreningen och gasutbytet. Tunze 9001 är den enda jag känner till för små kar.

 

Quote

Powerhead?

En streampump (=bredstrålande) behövs nog för mer vattenrörelse. Bäst är en som går att reglera styrkan på, annars kan man rikta den mot glaset eller vattenytan om strålen är för stark. Tunze Turbelle 6040 kanske skulle funka bra, även om den inte är billigast så stjäl den inte så mycket utrymme.

 

Quote

Värmare? Och vilken temp?

23-28 grader är utmärkt, absolut inte under 20 eller över 30. Vilken värmare som helst funkar.

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett sånt för några år sen! Jag tycker fortfarande att dem är sjukt snygga! Men olidligt bökiga att arbeta med! Men om man haft sump i ett skåp under så kanske det skulle kunna funka bättre


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, danne031 sa:

Man kan ju säga som såhär att typ alla som haft ett har ganska fort tröttnat då det är en pina med den lilla öppningen..

Ja jag har förstått det. Men det får fungera till att börja med eftersom jag får det av en kompis. Och förhoppningsvis blir det uppgradering om ett tag när jag fått kläm på allt! :)

 

1 timme sedan, Remih sa:

Jag hade ett sånt för några år sen! Jag tycker fortfarande att dem är sjukt snygga! Men olidligt bökiga att arbeta med! Men om man haft sump i ett skåp under så kanske det skulle kunna funka bättre emoji848.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja riktigt fina, men har förstått att det är som du säger med öppningen. Vad hade du i ditt? Både utrustningsmässigt och levande :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5ba80625858c96d835d36f6606c39080.jpg

Här är en bild på när det var igång! Vad gäller teknik så va det väldigt low-tec, en värmare, en streamer och sen lite aktivt kol i filtret. Vattenbyte en gång i veckan. Typ så!


Kan tillägga att jag köpte en ledarmatur på eBay som var en ombyggd originalkåpa med mer kraftfulla led, minns inte vad företaget som gjorde dem hette, kan inte mäta sig med en ”riktig” märkesarmatur kanske men bättre än originalet. Och sen blev inte SPS:erna som syns på bilden särskilt långvariga heller.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, Kimpos said:

Imorgon börjar det nog..! Ska till Göteborg i jobbärende och tänkte passa på att köpa på mig diverse förnödenheter för uppstart. Har ni tips på butiker i Göteborg (med omnäjd) som har ett bra sortiment på lager?

Företagsakvarium i Kungsbacka är riktigt bra! 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...