Gå till innehåll

360 akvastabil


jeber

Rekommenderade inlägg

Det är ju bra om det inte blir jättemycket slaskvatten :-) För att vara säker på att det går rätt till så är det bra att ha en tds mätare för att se så att vattnet du får ut från osmosen är helt fritt från lösta ämnen. De är inte så dyra.

 

Akvariet ser bra ut! Vad har du för ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju bra om det inte blir jättemycket slaskvatten :-) För att vara säker på att det går rätt till så är det bra att ha en tds mätare för att se så att vattnet du får ut från osmosen är helt fritt från lösta ämnen. De är inte så dyra.
 
Akvariet ser bra ut! Vad har du för ljus?


Ska kolla upp det tänkte att det inte kan bli sämre än kranvatten. Har funkat bra men ex ca börjar dra iväg sen jag börja med balling.

Kör ecotech g3, har valt ett av deras program och låter det gå på 75%
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en sjöborre som gick bort direkt är dem extra känsliga mot något?

Min eldräka sitter mer eller mindre alltid på samma ställe, behöver han en kompis kanske eller dem är så?

Just nu är KH lite högt efter jag börjat med romans balling men i övrigt tuffar det på bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kom svaret på icp test, såg ut dom väntat med undantag för hög ca.
Är lite cu i vattnet (som sist) det har inte ökat men inte heller minskat. Kanske ska köra något medel, får se.


https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/57856/
Jag har ännu inte gjort något icp-test men ska snart göra det. När jag tittade på ditt resultat så stod det att du ska dosera en viss mängd i ett antal dagar. Hur funkar det? Är det tänkt att man ska köpa en hel flaska av något för att dosera några ml och sedan då? Måste man göra ett nytt test när man gjort ett vattenbyte eller vad?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ännu inte gjort något icp-test men ska snart göra det. När jag tittade på ditt resultat så stod det att du ska dosera en viss mängd i ett antal dagar. Hur funkar det? Är det tänkt att man ska köpa en hel flaska av något för att dosera några ml och sedan då? Måste man göra ett nytt test när man gjort ett vattenbyte eller vad?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk



Jag kör några vb och sen får det vara bra, doserar inget extra om det inte är helt akut. Försöker skicka in icp tester 3-4 gånger om året. Jag kör mest på teorin om att titta in i akvariet och se om allt ser ut som vanligt.

Tror tanken är att man ska dosera upp de spårämnen som det är för lite av och sen göra vb som du brukar göra. Jag har ju lite koppar i mitt vatten och då vill dem att man kör detox och sen ett vb.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Jag kör några vb och sen får det vara bra, doserar inget extra om det inte är helt akut. Försöker skicka in icp tester 3-4 gånger om året. Jag kör mest på teorin om att titta in i akvariet och se om allt ser ut som vanligt.

Tror tanken är att man ska dosera upp de spårämnen som det är för lite av och sen göra vb som du brukar göra. Jag har ju lite koppar i mitt vatten och då vill dem att man kör detox och sen ett vb.
Ahh, det verkar ju vara en bra plan, den anammar jag

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Efter varit iväg och jobbat 2 veckor ser allt bra ut (duktig sambo ). Romans balling har levererat perfekt. Ska försöka att inte pilla så mycket nu ett tag och bara låta akvariet tuffa på.
Eventuellt åker en stor sten ut om en månad då jag blivit sugen på fler sps och platserna börjar ta slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, jeber said:

Fånga fisk? Någon som lyckats fånga oönskade fiskar? Har en riktigt jobbig en som jag gärna vill bli av med. Lite för snabb och fiskfällor verkar inte funka om man läser runt.,

Vänta tills det blivit helt mörkt, fös sedan den sömndruckna fisken in i en väntande stor håv med en mindre håv eller liknande. Använd en svag ficklampa eller liknande för att inte oroa fisken för mycket.

 

Man kan även låta en håv stå mot rutan dagtid tills fiskarna vant sig vid dess närvaro. Sedan kan man försiktigt flytta håven (som om den rörde sig med strömmen) tills den råkar befinna sig runt fisken. Det gäller bara att vara extremt tålmodig, så fort fisken inser att det är någon som styr håven kommer den att simma undan, men innan dess betraktar den håven som ett livlöst ofarligt föremål.

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta tills det blivit helt mörkt, fös sedan den sömndruckna fisken in i en väntande stor håv med en mindre håv eller liknande. Använd en svag ficklampa eller liknande för att inte oroa fisken för mycket.
 
Man kan även låta en håv stå mot rutan dagtid tills fiskarna vant sig vid dess närvaro. Sedan kan man försiktigt flytta håven (som om den rörde sig med strömmen) tills den råkar befinna sig runt fisken. Det gäller bara att vara extremt tålmodig, så fort fisken inser att det är någon som styr håven kommer den att simma undan, men innan dess betraktar den håven som ett livlöst ofarligt föremål.


Det ska testas tålamod finns det gott om så länge barnen inte har en dålig dag
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minutes ago, jeber said:

tålamod finns det gott om så länge barnen inte har en dålig dag

Fast det är lätt att bli ivrig och vilja göra ett svep med håven när fisken närmar sig! Men är man tålmodig märker inte fisken ens att den befinner sig i en håv förrän den når över vattenytan.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det är lätt att bli ivrig och vilja göra ett svep med håven när fisken närmar sig! Men är man tålmodig märker inte fisken ens att den befinner sig i en håv förrän den når över vattenytan.


Jo jag förstår det har testat fånga den jäv*** vid matning med mindre lyckat resultat!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5895 kr hos Nol ciklidhobby är ett exempel: http://www.ciklidhobby.com/akvarium/ Om han inte skrivit fel, känns som han blandat ihop priset på 600 karet och 720 karet. Inte så blodigt om man är nöjd med de måtten. Ska man ha högre kar blir det nog dyrare såklart. Det är ju egentligen synd att gå ner i storlek men 600 är en riktigt bra storlek där med, det är 10 cm lägre men det får karet att se längre ut, man behöver mindre ljus och mindre flöde samt att det syresätts bättre(högre vattenpelare blir svårare att syresätta). Man får ju djupet och längden fortfarande.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, jeber said:

En fundering.. vad kostar ett 720 akvarium som är byggt i Sverige? Allternativ Tyskland? Såg att akvastabils ligger på ca 11000.

En annan fråga hur bra står sig sps mot rhodactis?

ser ut någon ska uppgradera karet igen :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...