Gå till innehåll

Vilka inställningar har ni, mp**qd?


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Har precis fått igång min reeflink och undrar om någon annan här kör med vortech-streamers och vilka inställningar ni så fall kör?

Hittade ett tips på ecotechs hemsida om att köra alternerat reefcrest/konstant hastighet med 2 eller fler pumpar:

ecotechmarine.com/corallab

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, m0jjen sa:

Har 4 st mp40qd i ett reefer 625 XXL. 2 bak och 1 på vardera kortsida. Baksidan kör puls på 1 sek intervall och 40%, kortsidorna kör reefcrest 50% och nutrient transport mode 2 timmar mellan 20 - 22 på 50%.

Jag har oxå 4 men 2 på var kortsida, kan inte ha något på baksidan. Kan ev trycka in ytterligare 1 på ena kortsidan men vet inte om det hade gjort någon större nytta.

 

Har varken sand eller koraller i än så har lekt rätt friskt med olika lägena och jag tyckte inte det verkade som att varken NTM eller TSM är mer effektiva än reef creest eller lagoon på att få skiten att röra på sig. 

Testade gyre lite oxå men där måste man nog välja slave och master för att dom ska köra som det är tänkt. 

Hur lång är en cykel i NTM läget? Kanske inte räcker med att köra 5-10 minuter. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kimozabe sa:

Jag har oxå 4 men 2 på var kortsida, kan inte ha något på baksidan. Kan ev trycka in ytterligare 1 på ena kortsidan men vet inte om det hade gjort någon större nytta.

 

Har varken sand eller koraller i än så har lekt rätt friskt med olika lägena och jag tyckte inte det verkade som att varken NTM eller TSM är mer effektiva än reef creest eller lagoon på att få skiten att röra på sig. 

Testade gyre lite oxå men där måste man nog välja slave och master för att dom ska köra som det är tänkt. 

Hur lång är en cykel i NTM läget? Kanske inte räcker med att köra 5-10 minuter. 

 

Mvh

Kim

 

Beroende på storleken på karet såklart så skulle jag påstå att du kommer klara dig långt på 4 st. NTM o TSM är ett schema som gör olika saker över tid. Minns inte på rak arm hur lång tid programmet tar men har för mig att det är ungefär 2 timmar (finns att hitta någonstans). Jag tycker NTM funkar bra till sitt syfte =)

 

[Edit] Hittade bilden, programmen behöver 2.5 timma för att gå igenom hela.

ecotech-marine-mp10wes-page8.png

Ändrat av m0jjen
hittade bilden
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, m0jjen sa:

 

Beroende på storleken på karet såklart så skulle jag påstå att du kommer klara dig långt på 4 st. NTM o TSM är ett schema som gör olika saker över tid. Minns inte på rak arm hur lång tid programmet tar men har för mig att det är ungefär 2 timmar (finns att hitta någonstans). Jag tycker NTM funkar bra till sitt syfte =)

 

[Edit] Hittade bilden, programmen behöver 2.5 timma för att gå igenom hela.

ecotech-marine-mp10wes-page8.png

Akvariet är 190*80*60, men oavsett så tvivlar jag på att 3 mp40 på rad (60-70cm) skulle vara mycket bättre än 2, men har 2 till liggandes som saknar våtdel så jag är med på att öka om det skulle behövas. 

 

Då ska jag bänka mig framför akvariet och köra igång NTM manuellt och se hur det beter sig :) 

Tveksam om jag kan köra på 50% dock, tyckte 40% såg rätt våldsamt ut vågmässigt, vill ju inte att silikonet ska släppa :D:D:D 

Tack för bilden och svaren. 

 

Mvh

Kim 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, m0jjen sa:

Haha nej det kan jag förstå med 2 per sida. Det gungar på rätt bra med 1 per sida för mig när det drar igång på NTM.

Testade precis att köra lite men sen slog det mig. 

Bör jag ställa in master och slave? Tex dom 2 vänsterpumparna master och dom 2 högerpumparna slave? Annars kanske dom motarbetar varandra i NTM?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, m0jjen sa:

Har min på NTM + Antisync

 

29 minuter sedan, Kimozabe sa:

Då ska jag prova det, tack. 

 

Mvh

Kim

 

Jag har en på kortsida nu som jag kör på konstant läge. PÅ andra sidan har jag en gyre. Har andra pumpar långt ner på kortsidorna för att få cirkulation bakom revet.

Men vilket mode skulle ni köra på med endast en pump på kortsida. Funderar på att ändra från konstant läge, kör på 80% nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, irwin_fletch sa:

 

 

Jag har en på kortsida nu som jag kör på konstant läge. PÅ andra sidan har jag en gyre. Har andra pumpar långt ner på kortsidorna för att få cirkulation bakom revet.

Men vilket mode skulle ni köra på med endast en pump på kortsida. Funderar på att ändra från konstant läge, kör på 80% nu.


Hade från start två stycken gyre fx250 med 2 st mp40qd, jag gillade verkligen deras O.G.C (?) program som sätter en pump framåt o den andra på "backläget" sedan byter. Dock gillar jag att kunna styra mina saker till fullo samt att vortech är lättare att rengöra så därför bytte jag.

Vad kör du din gyre på nu? Vilken kontroller har du? Kan tänka mig att reef crest / lagoon skulle ge mer kaotiskt o randomiserat flöde åt dig :) Sen kan du ju köra något liknande på gyre pumpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, irwin_fletch sa:

 

 

Jag har en på kortsida nu som jag kör på konstant läge. PÅ andra sidan har jag en gyre. Har andra pumpar långt ner på kortsidorna för att få cirkulation bakom revet.

Men vilket mode skulle ni köra på med endast en pump på kortsida. Funderar på att ändra från konstant läge, kör på 80% nu.

Jag hade oxå kört antingen lagoon eller reef crest, lagoon har inte så ”djupa dalar” i flödet så det är väl lite vad man är ute efter. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, m0jjen sa:


Hade från start två stycken gyre fx250 med 2 st mp40qd, jag gillade verkligen deras O.G.C (?) program som sätter en pump framåt o den andra på "backläget" sedan byter. Dock gillar jag att kunna styra mina saker till fullo samt att vortech är lättare att rengöra så därför bytte jag.

Vad kör du din gyre på nu? Vilken kontroller har du? Kan tänka mig att reef crest / lagoon skulle ge mer kaotiskt o randomiserat flöde åt dig :) Sen kan du ju köra något liknande på gyre pumpen :)

 

25 minuter sedan, Kimozabe sa:

Jag hade oxå kört antingen lagoon eller reef crest, lagoon har inte så ”djupa dalar” i flödet så det är väl lite vad man är ute efter. 

 

Mvh

Kim

 

Min gyre går framåt bara. Blir en rejäl krock på mitten när pumparna går kraftigt men ibland upplever jag det statiskt.

Ska testa reef crest då, men ändrar jag bara till en ny färg på vortechen eller ställer man inte något på reef crest?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, irwin_fletch sa:

 

 

Min gyre går framåt bara. Blir en rejäl krock på mitten när pumparna går kraftigt men ibland upplever jag det statiskt.

Ska testa reef crest då, men ändrar jag bara till en ny färg på vortechen eller ställer man inte något på reef crest?

Kan tyvärr inte hjälpa dig där då jag styr mina via reeflink. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, irwin_fletch sa:

 

 

Min gyre går framåt bara. Blir en rejäl krock på mitten när pumparna går kraftigt men ibland upplever jag det statiskt.

Ska testa reef crest då, men ändrar jag bara till en ny färg på vortechen eller ställer man inte något på reef crest?

 

Står i manualen hur du gör mer exakt :) Reef crest är den gula färgen.

 

313-500x500.jpg.e4321f6e4f3ce5f54415860ee74f6fb7.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...