Gå till innehåll

Få ner fosfat


Johan254

Rekommenderade inlägg

Har rätt höga värden av fosfat, vattenbyten hjälper inte, iallafall inte dom 20 litrarna i veckan som jag byter.

Jag kör med oceanakvariums Revdos och jag har 2 kanaler kvar, kan man köra nopox i en av kanalerna, eller är det lite riskfyllt?

Finns det annat man kan dosera för att hålla nivån nere?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Johan254 sa:

fosfat 0.3. Nitrat har alltid legat runt 25. Väldigt svårt att tyda den där skalan dock.

Ok, lite som jag legat i mitt nystartade. Eller egentligen låg jag mycket mycket högre i fosfat i början, 0,65 :) 

Men för 2 veckor sedan hade jag 0,3, nu har jag 0,2 så det sjunker stadigt. 

Jag har inte särskilt hård belastning, ett clownpar och 2 kirurger i ett 900 liters så beroende på hur dina förutsättningar ser ut så kanske det kommer sjunka. 

 

Du kanske får dra lite mer info. Storlek på akvarium, bestånd, vad du mäter med etc etc. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan dosera nopox eller vodka med de nitrat och fosfat värdena, sen om det är en bra väg att gå beror på andra faktorer. Som andra har frågat, hur länge har karet varit igång? Har det inte stabiliserat sig än så ska du inte dosera kolkälla. Och när det är dags att dosera så ska du göra det försiktigt och mäta ofta så att du inte får en bakterieblomning som förbrukar allt syre och kväver alla djur i karet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så kör du med lite fosfatremover i en strumpa som du hänger i karet någon vecka, enklare kan det inte bli.

 

Sen är det många gånger viktigare att titta på hur karets invånare och vattnet mår än att titta på siffror man hittat med våra hobbytester.

Ser allt bra ut så finns det ingen anledning att reagera något särskilt över dina siffror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...