Gå till innehåll

Nitrit nitrat värden????


time for heroes

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är inne på sjunde veckan med inkörningen av nya 105l karet. Först hade jag höga värden fosfat men det har sjunkit. Däremot har jag runt 1 ppm i nitrat. Tänkte att nu efter 7 v så borde det vara inkört och hade tankarna mot att ta i något medel som sänker nitratet.

 

Men så hörde jag mig för och om jag fattade det rätt så kan nitrit i karet snurra till nitrat testet. Stämmer detta? Jag har dessutom testat nitrit som gav närapå 0 värde. Då borde jag väl också kunna utesluta att det är nitrit som får nitrat testet att slå i taket?

 

För min inkörning använde jag mig av levande sten från ett inkört kar och inget mer än så. Ammoniak är dessutom på 0 också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minutes ago, time for heroes said:

Hej!

Är inne på sjunde veckan med inkörningen av nya 105l karet. Först hade jag höga värden fosfat men det har sjunkit. Däremot har jag runt 1 ppm i nitrat. Tänkte att nu efter 7 v så borde det vara inkört och hade tankarna mot att ta i något medel som sänker nitratet.

 

Men så hörde jag mig för och om jag fattade det rätt så kan nitrit i karet snurra till nitrat testet. Stämmer detta? Jag har dessutom testat nitrit som gav närapå 0 värde. Då borde jag väl också kunna utesluta att det är nitrit som får nitrat testet att slå i taket?

 

För min inkörning använde jag mig av levande sten från ett inkört kar och inget mer än så. Ammoniak är dessutom på 0 också.

1 ppm nitrat är ju lågt, vem har lurat i dig att det skulle vara något farligt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

52 minutes ago, time for heroes said:

Jag har dessutom testat nitrit som gav närapå 0 värde. Då borde jag väl också kunna utesluta att det är nitrit som får nitrat testet att slå i taket?

Exakt hur mycket nitrit har du? Enligt t ex den här posten kan nitrit multiplicera nitratvärdet 50-100 gånger:

 

52 minutes ago, time for heroes said:

För min inkörning använde jag mig av levande sten från ett inkört kar och inget mer än så.

I så fall borde det iofs inte finnas någon nitrit, särskilt inte efter 7 veckor. Även nitrat minskar (långsamt) med levande sten om man inte matar mer än vad som hinner brytas ner. Matar du något i det nya karet eller tillför någon annan form av näring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för svar och hjälp! Jag testade igen för nitrit och fick noll. Däremot är nitratvärdet så starkt rosa det kan li, dvs 50 ppm.

 

Tillsätter inget i matväg då karet är tomt på levande förutom levande sten (lite alger, annat smått växande och har sett några små sniglar vid enstaka tillfällen)

 

Testar med Red Seas Marine care Multitest kit.

 

Bör jag ta till några åtgärder eller kommer nitratet gå ner av sig själv?

 

Är väldigt sugen på att få i lite levande i karet, men är det för höga nitratvärden för tillsätta en cleaning crew?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/28/2018 at 6:35 PM, time for heroes said:

Jag testade igen för nitrit och fick noll. Däremot är nitratvärdet så starkt rosa det kan li, dvs 50 ppm.

Låter onormalt, om inte något av testerna är för gammalt eller felaktigt (oftast brukar dåliga tester visa för låga värden, vad jag vet). Testa nitraten i kranvattnet också (om du inte använder osmos), fast åtminstone det kommunala vattnet i Göteborg brukar vara bra.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svar! Använder osmosvatten och testerna är inte mer än ett par veckor gamla. Tänker att Red Seas saker ändå borde vara av bra kvalitet?

 

Hittade igår en liten död snigel som kommit med den levande stenen och började få lite misstankar...

 

Gjorde nu ammoniak testet igen, det jag för en vecka sedan hade 0 i... Nu är det typ mörkare än vad maxnivån (2) är för testet. Är det ett möjligt scenario att cykeln då har dragit ut på tiden så att det fortfarande är ammoniak som bildas? Är nu åtta veckor sedan jag lade i den levande stenen.

 

Kort och gott, är det bara att vänta?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

2 hours ago, time for heroes said:

Hittade igår en liten död snigel som kommit med den levande stenen och började få lite misstankar...

Det behöver iofs inte betyda så mycket...

 

2 hours ago, time for heroes said:

Gjorde nu ammoniak testet igen, det jag för en vecka sedan hade 0 i... Nu är det typ mörkare än vad maxnivån (2) är för testet.

Låter som om det tillförts alldeles för mycket näring (protein) till vattnet, mer än vad skummare och bakterier klarar av att hantera. Men kolla för säkerhets skull att du följt instruktionerna för de olika testerna. Är även salthalt och temperatur OK?

 

2 hours ago, time for heroes said:

Är det ett möjligt scenario att cykeln då har dragit ut på tiden så att det fortfarande är ammoniak som bildas? Är nu åtta veckor sedan jag lade i den levande stenen.

Möjligen om någon större biomassa på/i stenen plötsligt dött, eller om du avsiktligt lagt i något i karet för att en bakteriepopulation skall byggas upp. Läcker det ut mycket detritus ur stenen? Fast normalt brukar det räcka med ca 3-4 veckor för att köra in även nyinköpt levande sten, och med redan inkörd sten behövs det ofta ingen cykling alls, så något är uppenbarligen fel här. Var det gamla karet med stenen i bra skick? Gick transporten av stenen bra?

 

2 hours ago, time for heroes said:

Kort och gott, är det bara att vänta?

Ja om testerna visar rätt så finns det kanske inte så mycket annat att göra, förutom att skaffa bättre sten kanske.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag gjorde testerna nitiskt så kan inte tänka mig att det är något fel gällande utförandet iaf. Men kör ammoniak testet igen ikväll och ser om jag får samma resultat.

 

Stenen kommer från en butik som jag tror har koll på sakerna och transporterades hem på dryga 30 min. Luktade bra när jag lade ner stenen men kanske borde se hur de luktar nu. 

 

Var bortrest ett tag och hade vattenvakt, tyvärr råkade då salthalten stiga till 1.03 ist för de 1.0,25 jag försöker hålla (har varierat +/-0,01) Kan det vara läge att köpa nitrifikationsbakterier som tillskott för att påskynda nerbrytandet av ammoniak (om jag får samma resultat). tänker på denna produkt isf:

https://www.zoo.se/tropical-marine-nitribiotic.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, time for heroes said:

Jo jag gjorde testerna nitiskt så kan inte tänka mig att det är något fel gällande utförandet iaf. Men kör ammoniak testet igen ikväll och ser om jag får samma resultat.

Gör alla testerna med osmosvatten också.

 

Värdena är annars helt ologiska:

 

- Med levande sten borde ammoniak/ammonium legat på noll redan efter nån vecka.

- Mängden nitrat är onormalt stor för ett kar med nytt vatten, såvida inte nitrit stör nitrattestet.

- Ammonium borde inte plötsligt gå från noll till max efter 7 veckor, såvida inte en enorm störning inträffat (mängder med mat eller djur som dött).

 

4 minutes ago, time for heroes said:

Stenen kommer från en butik som jag tror har koll på sakerna och transporterades hem på dryga 30 min. Luktade bra när jag lade ner stenen men kanske borde se hur de luktar nu.

En teori skulle kunna vara att stenen inte alls är levande, det kanske är död levande sten som bara legat ett tag i vatten i butiken. Det finns även "odlad levande sten" som kan bestå av cementklumpar som legat i havet ett tag, jag vet inte hur bra det fungerar. En annan teori skulle kunna vara att något starkt bakteriedödande medel hamnat i karet (å andra sidan borde något ha brutit ner protein till ammonium, jag vet inte om det kan ske utan bakterier).

 

4 minutes ago, time for heroes said:

Var bortrest ett tag och hade vattenvakt, tyvärr råkade då salthalten stiga till 1.03 ist för de 1.0,25 jag försöker hålla (har varierat +/-0,01)

1.03 motsvarar väl 40 promille, vilket är i högsta laget men iaf normalt i Röda Havet. Jag tror att bakterierna borde klara det, men kanske inte mer komplexa organismer i stenen (maskar?).

 

4 minutes ago, time for heroes said:

Kan det vara läge att köpa nitrifikationsbakterier som tillskott för att påskynda nerbrytandet av ammoniak (om jag får samma resultat). tänker på denna produkt isf:

https://www.zoo.se/tropical-marine-nitribiotic.html

Det skadar väl inte att testa. Men om stenen var dålig från början eller om någon hällt antibiotika i karet så är det kanske bättre att börja om med ny sten och vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag att felkällan är hittad. Fick låna en polare och hans test kit (Salifert) och fick nu mer normala värden (hoppas jag!):

 

närapå 0 i ammoniak

0 i nitrit

20 i nitrat

 

Skönt att ammoniaken är borta! Tänker att jag testar imorgon igen. Om jag får likadant imorgon, hur bör jag ta mig an nitratet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20ppm nitrat låter iofs också onormalt mycket för ett nytt kar, men det är inget problem för de flesta djur. Med tillräckligt mycket levande sten i förhållande till mängden mat kan nitrathalten sjunka av sig själv, annars är nog vattenbyten enklast och effektivast i ett 100l-kar. Man kan även dosera olika kolkällor (förutsatt att de även finns fosfat i vattnet), men det kan kanske störa onödigt mycket i ett nystartat kar?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, time for heroes said:

Har även lite fosfat i vattnet, runt 1. Funderar på att läsa in mig på vodkametoden som (om jag fattat det rätt) är bra om man har både nitrat och fosfat i vattnen?

Ja man måste ha både fosfat och nitrat i vissa proportioner annars fungerar det inte alls. Men som sagt börja inte med det i ett nystartat kar, det är tillräckligt obalanserat som det är första halvåret eller så. Vill du absolut sänka nitrat är det bättre att göra ett par vattenbyten.

 

2 hours ago, time for heroes said:

Tusen tack för all hjälp! Hade varit grymt kul att få ner mer lite levande snart nu:)

Det var så lite så. :-) Du kan nog skaffa en städpatrull nu om de senaste vattenvärdena är riktiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en riktig djupdykning i ämnet vattenbyten: http://reefkeeping.com/issues/2005-10/rhf/#4 --en sak artikeln nämner är att det faktiskt är nästan lika effektivt att göra många små vattenbyten som få stora. Samtidigt är det ofta enklare att blanda till mindre mängder åt gången (t ex 10 liter i en hink), så jag skulle rekommendera det av bekvämlighetsskäl.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...