Gå till innehåll

adels_reef

Rekommenderade inlägg

Hej. Har försökt googla fram hur man ska starta upp sitt första saltvattensakvaire men alla säger olika.  Vissa säger att man ska köpa  fisk efter dag 2 vissa dag 45. Vissa säger att man ska ha sand och sten i på direkten. Vissa att man ska vänta ett tag. Hur gjorde ni ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten, sten , sand och daglig dosering av nitrifikationsbakterer. Startade med helt död sten. 45 dagar senare var allt fritt från nitrit och nitrat och fosfat började stiga. 

Smådjur i form av städpatrull fick gå några dagar och sen i med en sandvändare (fisk och sjöstjärnor)

Övrig fisk fick komma i efter någon vecka till och stoppades i med några dagars mellanrum för att biologin skulle hinna med. 

efter ca 6 månader med nitrat runt 15ppm störtdök nitrat och fosfat och biologin har sedan dess hållt sig , INGA vattenbyten på 2 år då jag kör triton-metoden på 1700 liter. 

Mätte ca/mg/kh varannan vecka, nu automatiserat och skickar in ICP-tester till triton-lab var 1.5 månad och justerar efter deras rek. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, Lasse sa:

Här har du mitt sätt. Men vad du än gör - blanda inte metoderna - välj en metod och följ den.

 

MVH Lasse

Tack. Tanken är att göra om mitt juwel 450 l. Ska jag då bara tömma mitt gamla sötvatten och städa lite och sen fylla på sand mm samt osmosvatten enligt din metod och låta mitt innefilter vara? Med tanke på att du på punkt 6 skrev att man kunde krama ur filter från ett sötvattensakvarie. Eller är det bättre att lägga de filtrerna i en hink med luftpump och sen krama ur lite varje dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar nog lika bra bägge metoderna. jag skulle nog göra så att krama ut innerfiltret lite grand och sedan in med det i det nystartade saltvattnet men låt det inte gå i rent osmosvatten. Kör igång det när du har saltat upp - låt det gå i en hink tills det.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd du bara osmosvatten till uppfyllningen - jag uttryckte mig väldigt oklart - jag menade att du inte skulle sätta i filtret innan du saltat upp ditt akvarium och om det tar ett tag innan du kan sätta in ditt filter i tanken - låt det gå i en hink med sötvatten eller kranvatten. Rent RO vatten kan döda dina bakterier eller i alla fall inhibitera dem.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra med osmosvatten + salt i akvariet från början. Jag skulle börja med att göra inredningen och lägga i bakterier samma dag.

Sedan starta upp karet enligt någon känd metod. Låt akvariet gå ett par veckor utan sand och sug ut den detritus som lämnar stenarna och hamnar på botten. Efter det kan det vara aktuellt med sand. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-09-30 at 09:21, Lasse sa:

Använd du bara osmosvatten till uppfyllningen - jag uttryckte mig väldigt oklart - jag menade att du inte skulle sätta i filtret innan du saltat upp ditt akvarium och om det tar ett tag innan du kan sätta in ditt filter i tanken - låt det gå i en hink med sötvatten eller kranvatten. Rent RO vatten kan döda dina bakterier eller i alla fall inhibitera dem.

 

MVH Lasse

Hej igen. Du har skrivit att man ska använda tetras bactozym samt hälla i 20 ml/100 liter per dag i 3 veckor av valfri bakteriekultur tex sera nitrivec.  

Skulle detta annars vara ett alternativ istället för de?

Red Sea Reef Mature Pro Kit

Behöver ju isåfall 1.8 l sera . Blir nästan 800 kr. 

Mot 2 kartonger av dessa för 500? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat lite

 

Deras metod är annorlunda än min. De försöker att få både autotrofa och heterotrofa bakterier att trivas samtidigt. Deras metod är en blandmetod- något som jag vill undvika. Jag tycker det är väldigt viktigt att etablera en kraftig stam av nitrifikationsbakterier först. De är autotrofa - som växter och alger men använder inte ljus som energikälla - och de växer till långsamt - de konkurreras snabbt ut av snabbväxande heterotrofa bakterier (vilket är de flesta nedbrytare av organiskt material och som gynnas av NoPox) De tillsätter också fosfor och kväve (gemensamt med min ide om kaliumnitrat och osköljd artemia) och sedan för de in en organisk kolkälla. Vissa saker är gemensamt mellan min metod och deras metod vad gäller start av biologin - skillnaden är att jag vill göra det i långsam takt - de har lite mer bråttom. Men detta betyder att du inte skall kombinera metoderna - det blir lite för mycket av det goda. Alltså - inte ersätta nitrivec (eller annan ren lösning av nitrifikationsbakterier) med hela Mature Kit programmet och köra det övriga enligt min metod. Väljer du att köra Red Seas metod - följ deras metod vad gäller mikrobiologin så det inte blir tårta på tårta. att starta med fisk, koraller och städpatrull fort kan du dock göra enligt min metod.  

 

I detta inlägg kommer två tips som är gratis på hur du kan ersätta NitriVec

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2018-10-05 at 10:45, Lasse sa:

Har kollat lite

 

Deras metod är annorlunda än min. De försöker att få både autotrofa och heterotrofa bakterier att trivas samtidigt. Deras metod är en blandmetod- något som jag vill undvika. Jag tycker det är väldigt viktigt att etablera en kraftig stam av nitrifikationsbakterier först. De är autotrofa - som växter och alger men använder inte ljus som energikälla - och de växer till långsamt - de konkurreras snabbt ut av snabbväxande heterotrofa bakterier (vilket är de flesta nedbrytare av organiskt material och som gynnas av NoPox) De tillsätter också fosfor och kväve (gemensamt med min ide om kaliumnitrat och osköljd artemia) och sedan för de in en organisk kolkälla. Vissa saker är gemensamt mellan min metod och deras metod vad gäller start av biologin - skillnaden är att jag vill göra det i långsam takt - de har lite mer bråttom. Men detta betyder att du inte skall kombinera metoderna - det blir lite för mycket av det goda. Alltså - inte ersätta nitrivec (eller annan ren lösning av nitrifikationsbakterier) med hela Mature Kit programmet och köra det övriga enligt min metod. Väljer du att köra Red Seas metod - följ deras metod vad gäller mikrobiologin så det inte blir tårta på tårta. att starta med fisk, koraller och städpatrull fort kan du dock göra enligt min metod.  

 

I detta inlägg kommer två tips som är gratis på hur du kan ersätta NitriVec

 

MVH Lasse

Är nu inne på dag 4 och ska släppa i städpatrullen.  Dag 5 ska man enligt dig blanda natriumnitrat med vatten, Lösa upp. 1 ml av denna lösning per 100 liter vatten höjer NO3 med ca 0,5 ppm. rikta in på ca 3 ppm. 

Tolkar jag det rätt som att jag då med 400 liter ska tillsätta 4 ml för 0.5 ppm och målet är 3 ppm, tillsätta 24 ml totalt.  Ska man tillsätta allt på en gång eller köra lite försiktigt. ?

On 2018-09-30 at 09:21, Lasse sa:

Använd du bara osmosvatten till uppfyllningen - jag uttryckte mig väldigt oklart - jag menade att du inte skulle sätta i filtret innan du saltat upp ditt akvarium och om det tar ett tag innan du kan sätta in ditt filter i tanken - låt det gå i en hink med sötvatten eller kranvatten. Rent RO vatten kan döda dina bakterier eller i alla fall inhibitera dem.

 

MVH Lasse

Hej igen. Du har skrivit att man ska använda tetras bactozym samt hälla i 20 ml/100 liter per dag i 3 veckor av valfri bakteriekultur tex sera nitrivec.  

Skulle detta annars vara ett alternativ istället för de?

Red Sea Reef Mature Pro Kit

Behöver ju isåfall 1.8 l sera . Blir nästan 800 kr. 

Mot 2 kartonger av dessa för 500? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Är nu inne på dag 4 och ska släppa i städpatrullen.  Dag 5 ska man enligt dig blanda natriumnitrat med vatten, Lösa upp. 1 ml av denna lösning per 100 liter vatten. höjer NO3 med ca 0,5 ppm. rikta in på ca 3 ppm. 

Tolkar jag det rätt som att jag då med 400 liter ska tillsätta 4 ml för 0.5 ppm och målet är 3 ppm, tillsätta 24 ml totalt.  Ska man tillsätta allt på en gång eller köra lite försiktigt. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du blandar 40 gram natrium eller kaliumnitrat till 500 liter vatten. Skaka väl. 1 ml av denna lösning höjer NO3 nivån med 0,5 ppm/100 liter Har du 400 liter så skall du ta 8 ml för 1 ppm -> 24 ml till 3 ppm så det stämmer. Lägg du i 8 ml per dag i tre dagar.

 

Om Red Sea Mature Kit - se mitt svar  ovan din näst sista post

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...