Gå till innehåll

Vad händer?


Santias

Rekommenderade inlägg

Hej

Vi har lite problem med  vissa av våra koraller. Det är främst en achantestrea som verkar tackla av och många polyper har dött. Började mata den regelbundet men blev en liten förbättring för att sedan börja tyna bort igen. Sen är det den som ni ser på bilden, den har varit fin men inte haft några vita toppar som att den skall växa. Vi har haft lite problem med fosfat som varit nollat men nu är det bättre då vi slutat med Nopox dock är nitrat lite högt. Korallen har väldigt snabbt börjat bli vitare och vitare uppifrån och ner. Vad kan detta bero på?

 

Vi kör med osmosvatten samt tillsätter endast KH nu. Bifogar bild på den senaste mätningen.

 

Tack på förhand

835AB62A-C992-40A3-93D6-8313DBA937DE.jpeg

39A992C0-D9D8-4DB0-93D2-D8C2F470E5E1.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag tycker inte det är några alarmerande värden det jag hade gjort är att sänka

kh till 8.0-8.3

mg till 1350

no3 till2-5

höjt saltet till 1026 koraller tycker om högt salt

dessa värden är vad jag vill ha i mitt kar

jag har en acans i mitt kar som inte är som de andra och varför vet jag inte den är inte alls så köttig som de andra har alldrig varit i karet där den kommer ifrån var den super fin

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för svar!

vi har haft lite svängningar i KH på ca 1ppm tidigare legat mellan 8,7-9,7 ungefär men det har legat stabilt senare två månaderna. Jag tror att salthalten är högre än vad jag mäter det till då jag använder en plastmätare. Har mätt för ett tag sedan till 1,027 med en refaktometer eller vad de heter och mätte då 1,025 hemma så jag skulle tro att det är 1,026 nu. Mg vet jag inte hur jag kan sänka då jag inte tillsätter något. Skulle väl kanske kunna byta salt i så fall.

 

Tror ni att korallen håller på att dö?

achantestrean har sett väldigt fin ut förr..

 

 

C2368C8C-BA81-4D88-A987-9FC885367381.jpeg

75C9A0FA-B47E-41DE-AA6A-8C3FAB44B80B.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

den där acansen ser ut som min gör den lever och tror inte den håller på att dö för det går snabbt om den skulle dö min har sett sån ut i snart 7-8 månader 

mg går ner av sig själv det tar tid bara låt det vara misstänker att ni använder blue treasure salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...