Gå till innehåll

Höja salthalten


robman

Rekommenderade inlägg

Tjena

 

Har ett ganska nystartat rsm130 kar, har lite problem att få upp salthalten.

Tycker jag har blandat som det står på förpackningen men det pendlar runt 1,022-1,023. Vill få upp det till 1,025.

 

Använder mig av Blue Treasure salt, dosering på förpackningen är 6,7kg till 190L för att få en halt på ca 1,024-1,026.

Ska göra ett vattenbyte nu i veckan på 10% och tänkte passa på att höja upp den då.

 

Nån som skulle vilja hjälpa mig att räkna ut hur mycket salt jag ska blanda i? Då min matte uppenbarligen inte fungerar som jag vill :suspicion:

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, robman sa:

Tjena

 

Har ett ganska nystartat rsm130 kar, har lite problem att få upp salthalten.

Tycker jag har blandat som det står på förpackningen men det pendlar runt 1,022-1,023. Vill få upp det till 1,025.

 

Använder mig av Blue Treasure salt, dosering på förpackningen är 6,7kg till 190L för att få en halt på ca 1,024-1,026.

Ska göra ett vattenbyte nu i veckan på 10% och tänkte passa på att höja upp den då.

 

Nån som skulle vilja hjälpa mig att räkna ut hur mycket salt jag ska blanda i? Då min matte uppenbarligen inte fungerar som jag vill :suspicion:

 

 

Hej

ni får dosera 3,8-4.0 kg salt /100l vatten för att få 1025-1026 det stämmer inte de som står på påsen

mvh 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
ni får dosera 3,8-4.0 kg salt /100l vatten för att få 1025-1026 det stämmer inte de som står på påsen
mvh 
Hej, jag hade också lite låg salthalt igår och gjorde ett delvattenbyte med vatten med högre salthalt, men min matte funkar tydligen inte heller Är det någon som har något tips på hur jag kan göra rent praktiskt för att blanda i mer salt i systemet utan att behöva byta vatten igen?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, peppe67 sa:

Ja men tack ändå för då slapp jag letaemoji847.png

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Jag använde en app som heter Aqua calculator. Kommer inte ihåg om den är gratis eller ej men där har du allt från mätloggor, konverterare etc. 

 

På min 140l saltbehållare och red Sea blå hink stämde det på grammet :D 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde en app som heter Aqua calculator. Kommer inte ihåg om den är gratis eller ej men där har du allt från mätloggor, konverterare etc. 
 
På min 140l saltbehållare och red Sea blå hink stämde det på grammet  
 
Mvh
Kim
Ok, jag kikade på den och den kostade 105kr men det fanns en provversion till Windows som jag ska testa att ladda ner.
Jag använder Aqua Forest reef salt, lite konstigt är det att de inte har en kalkylator för salt. De har ju det för KH, CA och MG.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, peppe67 sa:

Ok, jag kikade på den och den kostade 105kr men det fanns en provversion till Windows som jag ska testa att ladda ner.
Jag använder Aqua Forest reef salt, lite konstigt är det att de inte har en kalkylator för salt. De har ju det för KH, CA och MG.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

D15C0372-A6AE-4F59-A0F3-FB8807BB00BC.png.53f35c02a5a76e850691b8701065ed8b.png

 

upp med slantarna nu din snåljåp :);) 

 

mvh

kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, peppe67 sa:

Haha, ja det har du rätt i Kimemoji16.png
Använder du den till allt? Jag menar loggar värden och så?
Mvh
Peter

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Japp,

har inte lagt in min balling för vet inte riktigt hur jag ska göra med beräkningar etc eftersom jag blandar själv men får ta itu med det oxå sen har jag den till allt. 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Du ska ju ändå byta vatten varje vecka. om du kör med exempelvis 500g salt i ditt byte, så höj till 600g. sen mäter du efter en dag. fortsätt så tills du nått rätt salthalt. Sen när du vill hålla rätt halt i karet så mät det vattnet du byter med så att det har samma salthalt. annars så sänker du ju salthalten sakta igen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...