Gå till innehåll

Bean Animal - Genom tanksida


OskarW

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu har jag redan borrat för detta, men tänkte bara dubbelkolla hur medlemmarna här tror detta skulle fungera. 

Tänkte mest på att jag kanske ska skippa sista 90 graders böjen på Siphonen, för att denna ska sätta igång ordentligt? tänker att luften i "vattenlåset" av 90 graders inte kommer kunna tryckas bort alls, då utloppet kommer vara under vattennivån i sumpen.

Kanske köra en 45 graders ned på Siphon och ett 45 graders upp på supportdrain? alternativt borra ett litet hål i överdelen av sista 90gradersvinkeln på main siphon, för att släppa ut luft. där kommer ju vara täckt av vatten ändå, så den kommer inte dra in någon luft.

 

Herbie-Side.PNG

Ändrat av OskarW
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både support och sifon vinklade neråt. Inga problem. Räkna med att det tar ett par minuter att komma igång efter en omstart. Läget på supporten avgör egentligen bara nivån i avrinningsboxen. Dock så är tanken att supporten ska vara en durso , annars får du dubbla sifoner vilket inte riktigt är det man är ute efter. På utsidan är det smidigare med ett T istf 90 så man kommer åt att rengöra vid behov.

Jag har skruvade lock för enklast möjliga åtkomst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, peterj66 sa:

Jag har både support och sifon vinklade neråt. Inga problem. Räkna med att det tar ett par minuter att komma igång efter en omstart. Läget på supporten avgör egentligen bara nivån i avrinningsboxen. Dock så är tanken att supporten ska vara en durso , annars får du dubbla sifoner vilket inte riktigt är det man är ute efter. På utsidan är det smidigare med ett T istf 90 så man kommer åt att rengöra vid behov.

Jag har skruvade lock för enklast möjliga åtkomst.

Okej! 

Du tror den gurglar annars på supporten?  annars ser jag ju inte någon anledning till att inte köra sifon på både support och main, sålänge det är olika höjd på dem. supporten kommer ju bara "ta det den får"  är ju inte speciellt knepigt att sätta dit ett T annars där bakom :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade det oavsiktligt igår på mitt nybygge iofs med samma höjd på support och sifon och det var lögn att få det bra. Först när jag insåg och korrigerat mitt misstag fick jag balans. Kan mycket väl vara att din variant funkar den med men surt att limma utan att veta. Kolla beans hemsida för mer info, eller tråden på reefcentral

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här är en video över min lösning, finns lite delar som visar hur det funkar praktiskt.

 

1: full hävert vinklad 90grader, kran för flödesjustering

2: backup/start sifon, 90 grader med öppen top.

3: emergency helt öppet rör

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...