Gå till innehåll

kH


Johan254

Rekommenderade inlägg

har börjat lite lätt med balling för att få bättre koll på mina värden. Jag doserar 36ml med revdos. Mätte rätt mycket i början. Har sänkt från 40 ml till 36 för att värdena stack iväg. sen sjönk det lite så jag höjde till 36 från 35 ml. Sen har jag legat lite lågt med att mäta. Mätte idag och har nu 9.4. Kan mina veckobyten av 20 liter vatten påverka kH åt nått håll? Jag mäter med en hanna checker.

 

Magnesium 1200

Kalcium 420

Fosfat 0.46 (hanna)

 

Fosfaten har jag aldrig fått bukt med, den går stadigt uppåt.. ändå så har jag en reaktor för detta.

Ändrat av Johan254
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, Johan254 sa:

har börjat lite lätt med balling för att få bättre koll på mina värden. Jag doserar 36ml med revdos. Mätte rätt mycket i början. Har sänkt från 40 ml till 36 för att värdena stack iväg. sen sjönk det lite så jag höjde till 36 från 35 ml. Sen har jag legat lite lågt med att mäta. Mätte idag och har nu 9.4. Kan mina veckobyten av 20 liter vatten påverka kH åt nått håll? Jag mäter med en hanna checker.

 

Magnesium 1200

Kalcium 420

Fosfat 0.46 (hanna)

 

Fosfaten har jag aldrig fått bukt med, den går stadigt uppåt.. ändå så har jag en reaktor för detta.

20 liter vattenbyte på hur många liter akvarium? Salt och KH på nytt vatten?

Kan inte hjälpa dig att räkna men är 20 liter stor procentuell del och om KH:t skiljer från det du vill ha så ja :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Johan254 sa:

jag vet inte vad man ska ha för kH. Jag har läst om runt 8. har haft dålig koll på just kh. så har legat runt 6 tidigare..

För mjukisar är det väl ok, har du lps/sps ska du upp. 

Jag själv försöker hålla mig på 8 för att där då är marginal ner så jag bör hinna se på mina mätningar att KH är på väg ner utan att det hamnar på för låga nivåer. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...