Gå till innehåll

Hjälp! Min Heteractis Magnifika är sjuk och jag söker ciprofloxacin antibiotika!


Leeloo

Rekommenderade inlägg

4 timmar sedan, mcjagg sa:

Hej

vad har hänt med den?

Mvh Frank

Den tömmer ur alla tentakler, för att sedan se normal ut ett par timmar på morgonen sen tömmer den ur igen, öppen mun ofta, ser vissen ut, vill ej äta, kastar bort all mat. Vet inte vad som är fel. Har kollat värdena No3 är något hög 10 men No2 är noll. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första du skall göra är att absolut inte mata den. Om anemonen inte är uppblåst, visar stor munöppning eller inte är klistrig så skall den inte få mat.

Det du kan göra mer för att den skall må bättre är först och främst att mata fiskarna betydligt mindre och att ställa skummaren på blöt skumning. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, danne031 sa:

En anemon som är sjuk och behöver antibiotika? Nu får du allt utveckla..

Denna finns i USA samma ämne som finns i antibiotika för människor, det är den enda behandling folk använder på sjuk Heteractis Magnifika, när man läser amerikanska forum och kollar Youtube. 

Vet inte annars vad mer jag kan göra för stackarn, den är så tydligt störd av nånting.

Screenshot_20181107-170614_Gallery.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

Det första du skall göra är att absolut inte mata den. Om anemonen inte är uppblåst, visar stor munöppning eller inte är klistrig så skall den inte få mat.

Det du kan göra mer för att den skall må bättre är först och främst att mata fiskarna betydligt mindre och att ställa skummaren på blöt skumning. 

Jag har aldrig matat den i visset tillstånd, när den är normalt ut med stäng mun och tentaklerna fyllda så har jag lagt en räka, den kastar den iväg sen provar jag inget mer. Kan du utveckla att ställa skummaren på blöt skumning, menar du att det ska välla över i koppen? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

följ Stigs inlägg och det är säkert nåt med vatten kvaliteten som stör den lägg i lite aktivt kol så ni ev. får bort lite gifter ur vattnet

 

mvh Frank

Hej! Kan du vara snäll och länka till stigs inlägg?Inte så duktig på att hitta här. Aktivt kol är lagt men gjorde aldrig någon skillnad. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Leeloo sa:

Hur tänker du? Kan du utveckla?

Antibiotikaanvändande är väldigt kontroversiellt. Att använda den privat i sitt akvarium är oansvarigt, at best.

Det finns upp uppsjö av alternativa metoder innan man kan diskutera användandet antibiotika i till sitt akvarium.

 

UV, kol, vattenbyten,  karantän osv.

 

Jag skulle hellre försöka eliminera alla andra felkällor och hoppas på tillfrisknande.

Om den inte klarar sig så är det trist men jag skulle oavsett inte använda antibiotika.

Man kommer alltid bli av med något av olika anledningar. Det är trist men så är det.

 

Låt antibiotika vara och tänk på framtiden, resistens etc.

Ändrat av david nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, david nordin sa:

Antibiotikaanvändande är väldigt kontroversiellt. Att använda den privat i sitt akvarium är oansvarigt, at best.

Det finns upp uppsjö av alternativa metoder innan man kan diskutera användandet antibiotika i till sitt akvarium.

 

UV, kol, vattenbyten,  karantän osv.

 

Jag skulle hellre försöka eliminera alla andra felkällor och hoppas på tillfrisknande.

Om den inte klarar sig så är det trist men jag skulle oavsett inte använda antibiotika.

Man kommer alltid bli av med något av olika anledningar. Det är trist men så är det.

 

Låt antibiotika vara och tänk på framtiden, resistens etc.

Självklart ska jag prova alla andra alternativ innan antibiotikan, köpte faktiskt en UV igår, ska även prova med fler vattenbyten och ytterligare kol, just nu svårt att sätta den i karantän då foten sitter fast. Tack för svar :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...