Gå till innehåll

Balling - ATI Essential PRO 2 x


wrang

Rekommenderade inlägg

Glöm inte minielementen. Vi har fluor och strontium (som är omdiskuterat), bor eller borat (som vi också kan diskutera) och Brom som vi inte kan diskutera.

Kisel och jod kanske vi skall flytta från spårelement till minielement då det är mer av dem i saltvatten än bara spår.

Ett problem med att tillsätta bromföreningar till akvarievatten är att de är giftiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-19 at 07:52, Claes_A sa:

Det är ju liksom inte så mycket kvar när man tagit bort natriumkloriddelen av saltvatten. Lite magnesium, kalcium, sulfat, klorid och kalium. Samt en del mindre element (de vi ibland kallar för "spårämnen"). Det här är en snygg representation från http://reefkeeping.com/issues/2005-11/rhf/index.php

 

1158527073_Skarmavbild2019-02-19kl_07_49_40.png.cba7fec1e01305dd9ab69cac7a5e3bc5.png

Jo men även om det är lite av allting annat så skall det ju vara med för att man inte skall skapa ett vatten som är i obalans. Så frågan är fortsatt kommer man skapa ett naturligt saltvatten - i samma grad som "den vanliga" balling eler kommer det över tid till att bli jonobalans genom användning av detta preparatet?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, stigigemla sa:

Glöm inte minielementen. Vi har fluor och strontium (som är omdiskuterat), bor eller borat (som vi också kan diskutera) och Brom som vi inte kan diskutera.

Kisel och jod kanske vi skall flytta från spårelement till minielement då det är mer av dem i saltvatten än bara spår.

Ett problem med att tillsätta bromföreningar till akvarievatten är att de är giftiga.

Ja det är mycket å ta hänsyn till :)

Men vad tror du om jämförelsen mellan ATI Pro och t.ex. din egen balling som är balanserad. 

Får man genom ATI's produkt en balanserad produkt som ger restprodukt saltvatten plus förhöjda förbrukningsämnen? Eller kommer man skapa jonobalans med deras produkt då de har "tryck in" allting i bara 2 flaskor? 

Finner inte någon information på nätet om hur komplett det är - mer än att ATI själva säger att det är bäst - så klart :D:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan praktiskt taget aldrig göra en perfekt balanserad produkt i och med att olika foder har olika spårämnesinnehåll och olika koraller tar upp olika av spårämnena. Så tillverkaren måste chansa.

Om ATI har försökt göra en så nära perfekt blandning som möjligt eller om de har valt en ekonomisk väg har jag ingen aning.

Det finns ingen anledning till att det inte skulle gå att göra en lika bra tvåkomponentlösning som en med tre. Det blir bara lite dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Dimorb sa:

Finner inte någon information på nätet om hur komplett det är - mer än att ATI själva säger att det är bäst - så klart :D:D

 

ATI påstår i alla fall att det är komplett (samma info på deras tyska sida):

 

"Essentials pro supplies your aquarium not only with all major elements (incl. KH, Ca and Mg), but also with all essential trace elements (e.g. iron, iodine, molybdenum, manganese, vanadium and zinc) and helps to keep them continuously in the optimal concentration range."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Claes_A sa:

 

ATI påstår i alla fall att det är komplett (samma info på deras tyska sida):

 

"Essentials pro supplies your aquarium not only with all major elements (incl. KH, Ca and Mg), but also with all essential trace elements (e.g. iron, iodine, molybdenum, manganese, vanadium and zinc) and helps to keep them continuously in the optimal concentration range."

Men har detta något med det natriumkloridfria saltet å göra.. får man dessa ämnena genom det i vanliga fall? 

Jag är liksom mest upptagen med att det natriumkloridfria saltet (eller beståndsdelarna) skall vara en del utav blandningen. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI menar ju att deras produkt helt ersätter konventionell Balling med tre lösningar inklusive det natriumkloridfria saltet. Men de lär väl knappast publicera ett recept på nätet för sin produkt. Som sagts ovan, kemiskt och praktiskt är det helt möjligt att sätta ihop en 2-flaskprodukt med komplett innehåll för saltvatten, d v s med komponenterna från det natriumkloridfria saltet.

 

Kanske kan du blanda ihop de två lösningarna i lika volym, låta fällningarna sjunka, spä det till 35 PSU med osmosvatten och skicka iväg den klara delen på vattenanalys så får du svaret.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar @Claes_A

Om jag inte tar turen till Sverige inom kort och handlar av Stig så köper jag på mig ATI pro och så testar jag ut hur det fungerar. Är bara så himla nöjd med Stig, hans produkter och inte minst den hjälp man fått genom alla år att det känns "fel" å handla någon annanstans. ?

 

Ändrat av Dimorb
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-19 at 06:44, Dimorb sa:

Är du säker på att man inte har blandat in även det natriumfria saltet i behållarna? Vad skulle det vara som gör att man inte kan det?

ATI säger ju själva att salthalten ökar så det verkar ju som det @Claes_A skriver om att slutprodukten blir balanserat saltvatten med förhöjda halter av karbonater, kalcium och magnesium stämmer - i alla fall med det tillverkaren menar. 

Står för dörren till å behöva beställa ny balling och kommer mig inte till Sverige på ett tag - Stig sänder inte längre - så kan beställa Triton eller ATI. Har mycket billigare tillgång på ATI men osäker på om det innehåller allt och om det skapar ett balanserat saltvatten över tid eller om det blir jonobalans genom användning av det. 

Har någon läst eller hört något mer om produkten och kan säga mer om huruvida det skapas jonobalans? 

Det kanske inte blir en del helt perfekt nsw men sulfat får dom ju med. Men nacl fritt salt skulle ju fälla ut pgr av dess innehåll av carbonater. 

 

Men jag tror inte detta ör ett problem. Min gissning är att man får en del NaCl salt plus sulfat som biprodukt och de andra mikroelemementen ör ju i försvinnande liten konc så det kommer inte märkas  om 5 liter av akvariets 600 inte innehåller perfekt halt av mikroelement. 

 

Det är ju bara att testa o sen då o då göra ett icp. Gissar att du ej kommer märka ngt negativt. 

 

Enligt min uppfattning är ATO essentials PRO en smart lösning där man bara konsumerar 2 pumpar för att i alla fall nästan få en perfekt del nsw som residualprodukt. Dessutom ser jag det dom en ytterligare fördel att dosen är lite högre då det ju är ggr 5. Läs större noggrannhet. 

 

Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, jonasroman sa:

Det kanske inte blir en del helt perfekt nsw men sulfat får dom ju med. Men nacl fritt salt skulle ju fälla ut pgr av dess innehåll av carbonater. 

 

Men jag tror inte detta ör ett problem. Min gissning är att man får en del NaCl salt plus sulfat som biprodukt och de andra mikroelemementen ör ju i försvinnande liten konc så det kommer inte märkas  om 5 liter av akvariets 600 inte innehåller perfekt halt av mikroelement. 

 

Det är ju bara att testa o sen då o då göra ett icp. Gissar att du ej kommer märka ngt negativt. 

 

Enligt min uppfattning är ATO essentials PRO en smart lösning där man bara konsumerar 2 pumpar för att i alla fall nästan få en perfekt del nsw som residualprodukt. Dessutom ser jag det dom en ytterligare fördel att dosen är lite högre då det ju är ggr 5. Läs större noggrannhet. 

 

Jonas

 

 

 

Får se hur jag gör.

Men vad med omkostnader. Det blir så klart mycket dyrare med färdigblandade produkter före torra kemikalier.

Finner dessvärre inte natriumkloridfritt salt (som jag önskar å köpa) någonstans. Finner 2 tillverkare men är inte någon fantast av något utav dem. 

Funderar på å gå helt över till ATI men tror det blir mycket mycket dyrare i längden till mina 1800 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ha fel i att nacl salt har innehåll av karbonater. Isåfall blir det inte med ngt recept en helt perfekt del NSW över. Men marginella skillnader. Det introducera karbonatunderskottet kompenserar man ju bara med lite mer Balling. Rent teoretiskt skulle det isåfall sakta leda till visst överskott av klorider trots allt där ju isåfall eftersom avsaknaden av karbonatee i residual delen av ”nsw” blir utan alkalinitwt o detta kompenseras du omedvetet med ökad Balling dos o därmed för teoretiskt en situation där den missade karbonatdelen i det nacl fria saltet ersätta med nacl. 

 

Småsaker. Förrutom den kommentaren tror jag också det går som ATI att göra ett nästan helt peefelt recept med 2 lösn genom att introducera lite mg sulfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som har tagit mest tid för mig med mitt recept är att kompensera för alla olika ämnen som lagras i korallskeletten.

De är lite olika för olika släkten och var i världen de växt.

Jag skall ju prova det helt utan vattenbyten och då blir det mer noga. Men till slut blir det nog en liten del vattenbyten då jag ser det som enklare än att tillsätta varje enskilt ämne som minskar. 

 

Magnesiumsulfat är ingen god idé då magnesiumkarbonat fäller ut om man blandar det med karbonater och kalciumsulfat fäller ut om man blandar det med kalciumkloriden.

Natriumsulfat är lösningen på det problemet.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Det har ju kommit en ny produkt som heter ATI Essential +… så jag letade å fann detta. Det är visst en viss skillnad på Ati essential pro och triton core7

 

The difference between Essentials Pro and Essentials Plus is the alkalinity. 

Essentials Pro: Organic alkalinity - This requires a biological process to "release" the alkalinity. This makes it slow release rather than instant.
Essentials Plus: Inorganic alkalinity - This requires no biological process and is available immediately. This is only for people who are worried about using organic alkalinity (basically no one in North America). It was designed to compete against competing products. We do not at this time have plans to release it here unless people ask for it in great numbers. 

 

"Alkalinity Source:

  • Triton Core7 Triton Method: Inorganic Carbon Source – This means the alkalinity in the bottle is immediately available for coral consumption and does not require biological action to become available. Once the product is used in the reef it is readily available.
  • ATI Essential Pro: Organic Carbon Source – This means it requires biological action to make the alkalinity available to the corals to consume. This slows the availability of alkalinity."



So,,,, how many of you are worried about Organic vs Inorganic alkalinity?

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Rameau skrev:

Det har ju kommit en ny produkt som heter ATI Essential +… så jag letade å fann detta. Det är visst en viss skillnad på Ati essential pro och triton core7

 

The difference between Essentials Pro and Essentials Plus is the alkalinity. 

Essentials Pro: Organic alkalinity - This requires a biological process to "release" the alkalinity. This makes it slow release rather than instant.
Essentials Plus: Inorganic alkalinity - This requires no biological process and is available immediately. This is only for people who are worried about using organic alkalinity (basically no one in North America). It was designed to compete against competing products. We do not at this time have plans to release it here unless people ask for it in great numbers. 

 

"Alkalinity Source:

  • Triton Core7 Triton Method: Inorganic Carbon Source – This means the alkalinity in the bottle is immediately available for coral consumption and does not require biological action to become available. Once the product is used in the reef it is readily available.
  • ATI Essential Pro: Organic Carbon Source – This means it requires biological action to make the alkalinity available to the corals to consume. This slows the availability of alkalinity."



So,,,, how many of you are worried about Organic vs Inorganic alkalinity?

Tack där fattade jag ännu mindre.

 

kanske någon kan förklara lite bättre men ej så man inte fattar 

vill Jonas Roman 

@jonasroman kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Organic Carbon Source - Organisk kolkälla

InorganicCarbon Source - Oorganisk kolkälla


Alla ämnen som innehåller kol förutom koldioxid, kolmonoxid, karbonatjoner och några ytterligare ämnen som ibland räkna med och ibland inte. Man brukar säga att organisk kemi är kolföreningarnas kemi.

 

Autotrofer använder koldioxid som kolkälla (oorganisk förening) medan heterotrofer använder socker, fetter, proteiner m.m. (organiska föreningar) som kolkälla.”

 

https://www.pluggakuten.se/trad/vad-ar-organiska-amnen/

 

 

 

Ändrat av wrang
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Tänkte testa på den här ATI essentials pro, men nu när jag fick hem de här två flaskorna så upplever jag att MG inte ökar alls när jag doserar, KH och CA ökar ungefär med vad kalkylatorn säger på deras hemsida.

Har någon liknande erfarenheter eller känner hur det är med magnesiumet i denna produkt (två flaskor).

 

Generellt så tycker jag den här lösningen är mycket svagare än jag förväntat mig och höjer inte alls värderna jämfört med ren CA/MG klorid. = när jag ska höja upp värderna efter vattenbyte så går det åt rejält mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Speedster skrev:

Tänkte testa på den här ATI essentials pro, men nu när jag fick hem de här två flaskorna så upplever jag att MG inte ökar alls när jag doserar, KH och CA ökar ungefär med vad kalkylatorn säger på deras hemsida.

Har någon liknande erfarenheter eller känner hur det är med magnesiumet i denna produkt (två flaskor).

 

Generellt så tycker jag den här lösningen är mycket svagare än jag förväntat mig och höjer inte alls värderna jämfört med ren CA/MG klorid. = när jag ska höja upp värderna efter vattenbyte så går det åt rejält mycket.


vad är det för salt som ger dig för låga värden? Eller är det du som vill ha förhöjda värden? För mig den MG välbalanserad med åtgången av KH och Ca 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör tetra marine salt.
Men som jag ser på balling är ju att det ska höja värdena, nu höjer detta int MG alls. Och ja visst vill man ha höga värden 1450mg, 450ca oc 11-12kh, det finns ju tydlig forskning som visar bättre tillväxt på sps då. 

Känns som Essential PRO är bara är till för att stabilisera ett redan stabil akvarie, för det går inte justera värderna, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, Speedster skrev:

Kör tetra marine salt.
Men som jag ser på balling är ju att det ska höja värdena, nu höjer detta int MG alls. Och ja visst vill man ha höga värden 1450mg, 450ca oc 11-12kh, det finns ju tydlig forskning som visar bättre tillväxt på sps då. 

Känns som Essential PRO är bara är till för att stabilisera ett redan stabil akvarie, för det går inte justera värderna, eller?

 Vad jag läst känns det saltet inte lämpligt för att ha koraller, spec inte om man vill ha de högre värdena som du nämner, red sea coral pro skulle vara mer lämpligt. Ja så kan det vara, vanligt att MG förbrukas i en högre grad vid uppstart. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla Balling er utveklet till stabile system, hvor forbruket er stabilt, en nystart af en burk kan forlöpe på månge ilike sät. ATI skal ej brukes till at öke Mg eller Ca, men för at ha stabilt KH

Alla system er lite ulike, så der skal justeres i blant, men ATI er på det sät mycke enklare än Triton.

 

Som jag har forstået det så inneholler ATI PRO inte kolkälle, det ville vära kontraproduktivt da metoden ville crasche system hvor man enbart har koraller til eksempel, eller store refugiums, så nej ingen kolkälle. 

 

Till at balancera PO4 och NO3 anvåander jag ATI Neutrition, det er 3 flaskor

C = En kolkälle

N = Källe til NO3

P = Källe til PO4

 

Jag har doserat P 1-2 ggr i min burk, (efter jag har skiftet ROWA) der går åt mycke C, och jag dosera ofte N

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...