Gå till innehåll

Dragon breath


time for heroes

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har lite utmaningar med att få ner nitratet. Ligger idag på 30-40 ppm och har doserat med 1 ml/dag nopox i mitt 100l kar utan någon minskning. Tänker nu att jag kör på 2 ml/dag och ger det två veckor till.

 

Iaf tänkte köpa lite dragon breath i veckan som ska binda upp nitrat. Men hur mycket kan jag räkna med att växten kommer hjälpa?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minutes ago, time for heroes said:

Hej!

Har lite utmaningar med att få ner nitratet. Ligger idag på 30-40 ppm och har doserat med 1 ml/dag nopox i mitt 100l kar utan någon minskning. Tänker nu att jag kör på 2 ml/dag och ger det två veckor till.

 

Iaf tänkte köpa lite dragon breath i veckan som ska binda upp nitrat. Men hur mycket kan jag räkna med att växten kommer hjälpa?

 

 

 

Hej Fredrik,

 

Jag låg runt 10-15 ppm nitrat innan jag fick min första macro alg som också är en röd variant. Generellt suger de gröna och växer upp fortare men mina röda har vuxit extremt fort.

Min nitrat nu är väldigt låg. svårt att avgöra från salifert men absolut under 5 ppm. Så jag skulle räkna med att den kommer minska relativt fort. Tips är att när den vuxit till sig lite att klippa av en bit och fästa någon annanstans och ha två stycken som växer till sig(förutsatt att du har plats och lust för det). 

 

Jag har själv aldrig använt NoPox men om jag minns korrekt så används det för att froda anaroba bakterier i karet som i sin tur bryter ned Nitrat. Dvs, har du en relativt nytt kar så kommer det ta lite tid innan dom bakterierna växer till sig, och även då är det generellt svårt utan en DSB(Deep sand bed) eller bra biologiskt media.

 

Jag skulle nog slopa NoPox när du får din macro algae och kanske göra lite fler / större vattenbyten för att hålla nitraten nere tills algen växer till sig sen får du testa och avgöra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 hours ago, catknife said:

Jag har själv aldrig använt NoPox men om jag minns korrekt så används det för att froda anaroba bakterier i karet som i sin tur bryter ned Nitrat.

Vad jag vet så är Nopox en kolkälla (precis som vodka, ättika mm) och används för att öka bakterietillväxten i karet, men jag tror inte dessa bakterier är anaeroba, tvärtom finns det risk för syrebrist vid överdosering av kolkällor. Istället tar kolkällebakterierna upp fosfat och nitrat för sin tillväxt, det är när bakterierna skummas bort som fosfaten och nitraten försvinner. Allt detta kan ta tid innan det märks någon skillnad på vattenvärdena, och det måste finnas både fosfat och nitrat i bestämda proportioner för att något skall hända.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...