Gå till innehåll

Hjälp med id av sjukdom/parasit...


Sofia

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Vad tror ni om min fina Chromis?

Jag har haft ”henne” sedan slutet av augusti, hon är den enda som överlevde när jag köpte ett gammalt nedgånget 300 l saltkar. Har inte introducerat några nya fiskar (hon är enda fisken) men lade i ett clean up crew för 7-8 v sedan. 

Förutom att hon ”rycker till” då o då (som om det kliar/sticker till) så visar hon inga tecken på att må dåligt. Extremt god aptit, tigger - så fort hon ser att jag reser mig eller kommer in i rummet. Observerar och studerar mig konstant. Nyfiken och allmänt ”med” liksom. Snälla - bara inte uronema marinum... 

6B68E4F1-9FB6-48C4-A3F4-2C9873BB23A8.jpeg.f8d9e8c539f70a86a317ab2002d0a894.jpeg535777A9-4A67-43F0-B4D2-97F9B0579E69.jpeg.7f9d4a725e9fb5d4e18d9b066aad7052.jpeg3CBF77E6-5FBE-44FC-BDDF-641D09E6BC10.jpeg.216c737ed45e86b56cdf078c8125067c.jpeg

 

 

D96F8591-9D8A-496C-9645-B3346B75D6AF.png

B11D7018-3303-4F5F-9BF4-7654EC9BF485.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

tack för svar. 

Jag som läst att uronema är det värsta man kan få i ett saltvattenskar eftersom att parasiten överlever även utan värd - därför kan man aldrig bli av med det. Plus att det är väldigt hög dödlighet hos fiskar som blir infekterade - är detta överdrivet?

Så inga uronemakänsliga fiskar - inga fler frökenfiskar alltså? Vad innebär extremt lite fisk i ett 300 l kar? Tre stycken? Två?

Funderar på om det vore värt att flytta de ryggradslösa djuren någonstans och köra en kur klorokinfosfat (om jag kan få tag på det) för att ta kål på skiten. Då får jag väl börja om från början med att bygga upp en stabil nitrifikationsbakteriekoloni, men det är det kanske värt..?

Ingen rolig start på mitt första (och extremt efterlängtade) saltkar. Jag som just fått till riktigt fina vattenvärden och var redo att köpa min första fisk och korall. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt olika hur känsliga fiskar är för Uronema. Chromis är en av de känsligare. Jag har i stort sett bara fått uronema med chromis. Jag brukar normalt ha fiskarna ungefär 8 dagar i karantän om inget syns. När jag flyttat ut från de andra karantänkaren brukar jag behålla alla andra fiskar i karet och fördela ut chromisarna på de andra karantänkaren. Med UVC på vattnet mellan karen sprider sig inte smittan och med en eller 2 chromis i varje kar brukar alla symptom vara borta på ett par veckor. Men man kan överföra smittan med håvar eller händerna.

 

Jag skulle inte köpa någon ny fisk innan Chromisen sett helt frisk ut i ett par veckor.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...