Gå till innehåll

Juwel Lindo 120 uppstart


juhlin

Rekommenderade inlägg

Hejsan! Jag har äntligen startat mitt första saltvattensakvarium! För 4dagar sedan fyllde jag låret med vatten och blandade salt till 1.025 och tempen låg på 25grader. Åkte sedan och köpte cirka 6kg levande sten. Fick även med mig 2st koraller. Han jag köpte det av sa att dem skulle klara sig. 

Rodakthis  och enkel variant av barium. 

La även i lite korallkross på botten. 

För närvarande har jag en enkel 1500l streamer.  Funderar på att köpa en 

Tunze nanostrem 6020. Någon som har erfarenhet av denna? Täckte även köpa en tunze 9004 skummade.

Någon som kan rekomdera den? 

Belysning är just nu orginal. Men i framtiden kommer jag vilja köpa något bättre. Kommer hålla lätta koraller mest mjukisar. Vad skulle ni rekomdera till ett juwel Lindo 120 kar? Och när skulle ni börja mäta vattnen i början?

Och undrar även om levande stenen kan dö av för lite cirkulation?20181117_140610.jpg.f17cf57d751b17e9221eb4fe18dc2042.jpg20181119_175651.jpg.61505285768df980073a78fbe969e61a.jpg

Ändrat av juhlin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, juhlin said:

Hejsan!

Hejsan!

 

2 hours ago, juhlin said:

För 4dagar sedan fyllde jag låret med vatten och blandade salt till 1.025 och tempen låg på 25grader. Åkte sedan och köpte cirka 6kg levande sten. Fick även med mig 2st koraller. Han jag köpte det av sa att dem skulle klara sig.

Om stenen kommer från ett redan inkört akvarium kanske det går bra med korallerna. Annars vet jag inte. Var lite försiktig med matningen i början bara, särskilt om/när du skaffar fisk.

 

2 hours ago, juhlin said:

För närvarande har jag en enkel 1500l streamer.  Funderar på att köpa en 

Tunze nanostrem 6020. Någon som har erfarenhet av denna?

En 6020 räcker nog mer än väl till 120 liter. Min brummar en del, kanske för att glaset i mitt 80l kar är för tunt och förstärker oväsendet. Skaffa annars en 6040 om du har råd, de går att programmera så man kan få lagom styrka, vågpulser mm.

 

2 hours ago, juhlin said:

Täckte även köpa en tunze 9004 skummade.

Någon som kan rekomdera den? 

De är bra och passar utmärkt till ett 120l kar.

 

2 hours ago, juhlin said:

Belysning är just nu orginal. Men i framtiden kommer jag vilja köpa något bättre. Kommer hålla lätta koraller mest mjukisar. Vad skulle ni rekomdera till ett juwel Lindo 120 kar?

Vet ej, men mjukkoraller har inga stora krav på ljus.

 

2 hours ago, juhlin said:

Och när skulle ni börja mäta vattnen i början?

Temperatur och salthalt är alltid viktigt. Övriga vattenvärden brukar vara onödiga att mäta så länge man ser att djuren trivs. Kanske du kan börja mäta nitrat 3-4 månader efter att du skaffat fisk. Skaffar du stenkoraller kan det vara bra att mäta fler värden, t ex KH.

 

2 hours ago, juhlin said:

Och undrar även om levande stenen kan dö av för lite cirkulation?

Med ingen cirkulation alls ja, men en 1500l-pump borde räcka så länge.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en 6020 till mitt juwel 120 men den låter allt för mycket när den sitter på glaset. Har den till att blanda sand. Kör med orginalfilter pump 600l och två jebao rw4. Som båda i princip går på lägsta men som går att styra. Kör med orginalrampen men med reflektor och lysrör till salt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker generellt att man ska inte sitta å vela för mycket när det gäller utrustning. Hittar man nån del som generellt blir rekommenderat av många så är det bara slå till. Visst, du kanske kan hitta nån som tycker att du istället ska ha nån annan pump, men i slutändan handlar ju akvariumet om att vi har det för att titta på, inte för å googla sönder internet i letandet av den perfekta pumpen till exempel. Tunze gör överlag riktigt schyssta grejer, visst som i allt annat så finns det alltid nån som tycker annorlunda, eller nåt måndagsex som inte håller måttet. Men håller man sig till de stora märkena så är måndagsexemplaren få och kvaliten överlag hög.

Ändrat av pepi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, juhlin said:

Jag hade läst mycket om just 6020 pumpen. Och jag hittade jätte mycket bra om den och att ändra tycke den var super tyst. Men finns det någon annan pump som är liten till mitt 120l som ni kan rekomdera?

Jag kanske skall tillägga att min 6020 nog inte låter mer än andra billiga pumpar (t ex min Aquael). Vortech MP10 är ganska liten och troligen tystare, men också mycket dyrare.

 

1 hour ago, pepi said:

Jag tycker generellt att man ska inte sitta å vela för mycket när det gäller utrustning. Hittar man nån del som generellt blir rekommenderat av många så är det bara slå till. Visst, du kanske kan hitta nån som tycker att du istället ska ha nån annan pump, men i slutändan handlar ju akvariumet om att vi har det för att titta på, inte för å googla sönder internet i letandet av den perfekta pumpen till exempel. Tunze gör överlag riktigt schyssta grejer, visst som i allt annat så finns det alltid nån som tycker annorlunda, eller nåt måndagsex som inte håller måttet. Men håller man sig till de stora märkena så är måndagsexemplaren få och kvaliten överlag hög.

Sant. 6020 är en prisvärd pump, att mitt exemplar brummar är det enda negativa jag upptäckt med den. Å andra sida har ju även Tunze fler pumpmodeller att välja mellan, t ex 6015 som stigigemla nämnde och som visserligen är större men troligen tystare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Christian J sa:

Jag kanske skall tillägga att min 6020 nog inte låter mer än andra billiga pumpar (t ex min Aquael). Vortech MP10 är ganska liten och troligen tystare, men också mycket dyrare.

 

Sant. 6020 är en prisvärd pump, att mitt exemplar brummar är det enda negativa jag upptäckt med den. Å andra sida har ju även Tunze fler pumpmodeller att välja mellan, t ex 6015 som stigigemla nämnde och som visserligen är större men troligen tystare.

Jag hade hellre valt en som är brutalt mycke större än vad man behöver å kör den på låg hastighet än att behöva maxa ut den å därigenom få ljudet det kommer med att köra den på max. Och som de flesta upptäcker snabbt i denna hobby så vill man fort uppgradera vilket gör att man ofta kan flytta med en del av befintlig utrustning till större kar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...