Gå till innehåll

Gult filter för systemkamera


nike83

Rekommenderade inlägg

jag ser att det kom ut en ny produkt med filter för mobilen för att få bort det blåa när man fotar med mobil. https://shop.foretagsakvarium.se/product/d-d-mobil-kamera-lins-filter

 

Är det någon som prövat att montera ett gult filter på sin systemkamera? 

Jag får varje gång jag tagit foto med min systemkamera, justera upp det gula för att få bort det blåa.

typ sådant här: https://www.kamda.se/gulfilter-67mm?gclid=Cj0KCQiAuf7fBRD7ARIsACqb8w7kQbX6zPPOUQWAozYIThk--2Re6UB0JefboNsRMjE1cOWOl_F4A_YaAiz4EALw_wcB

 

//Fredrik

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ser att det kom ut en ny produkt med filter för mobilen för att få bort det blåa när man fotar med mobil. https://shop.foretagsakvarium.se/product/d-d-mobil-kamera-lins-filter
 
Är det någon som prövat att montera ett gult filter på sin systemkamera? 
Jag får varje gång jag tagit foto med min systemkamera, justera upp det gula för att få bort det blåa.
typ sådant här: https://www.kamda.se/gulfilter-67mm?gclid=Cj0KCQiAuf7fBRD7ARIsACqb8w7kQbX6zPPOUQWAozYIThk--2Re6UB0JefboNsRMjE1cOWOl_F4A_YaAiz4EALw_wcB
 
//Fredrik
Detta är intressant! Ska absolut följas

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat med ett gulfilter, det blev inte den effekten de får med mobilfiltret. Har visserligen inte provat olika inställningar utan endast tagit några bilder med samma inställningar som tidigare för att testa. Bifogar en oredigerad bild.

 

DSC03967.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Syd sa:

Jag har provat med ett gulfilter, det blev inte den effekten de får med mobilfiltret. Har visserligen inte provat olika inställningar utan endast tagit några bilder med samma inställningar som tidigare för att testa. Bifogar en oredigerad bild.

 

DSC03967.jpg

 

 

Har du mycket blåljus? Hur ser det ut från ovan? 

 

//F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vet inte om jag gör något fel men zoomlinsen från DD är helt värdelös på min telefon. Fokuserar inte ett smack, allt blir suddigt. 

Gula filtret gör det dock lite lättare att ta bilder som illustrerar vad jag ser i blåljus. 

Vet inte vad det röda filtret är tänkt att användas till :) 

 

Funderar på att försöka hitta polyplabs filter, konstigt att ingen butik har tagit hem såna. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller mobilbilder och färgstick så kan ni prova appen Snapseed, ett litet Photoshop i miniatyr som brukar funka fint att ställa vitbalans. Är gratis eller väldigt billigt. Finns även en funktion där man kan tala om vad som ska vara neutralgrått om man inte är helt hemma i färglära.

När det gäller filter på systemkamera, vad vill ni åstadkomma? Är det att slippa köra bilderna i redigerare eller något annat?

Kände att det här var en tråd där jag faktiskt kunde bidra med kunskap, till skillnad från akvarietrådarna där jag mest ställer newbie-frågor...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kimozabe sa:

Vet inte om jag gör något fel men zoomlinsen från DD är helt värdelös på min telefon. Fokuserar inte ett smack, allt blir suddigt. 

Gula filtret gör det dock lite lättare att ta bilder som illustrerar vad jag ser i blåljus. 

Vet inte vad det röda filtret är tänkt att användas till :) 

 

Funderar på att försöka hitta polyplabs filter, konstigt att ingen butik har tagit hem såna. 

 

Mvh

Kim

 

Har du tagit bort skyddsplasten? 

 

Skojar ;)

DD gula är ju typ exakt samma och med tanke på hajpen över linserna det senaste tror jag inte det är större mening med att ta hem ett fabrikat till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, Flygare sa:

När det gäller mobilbilder och färgstick så kan ni prova appen Snapseed, ett litet Photoshop i miniatyr som brukar funka fint att ställa vitbalans. Är gratis eller väldigt billigt. Finns även en funktion där man kan tala om vad som ska vara neutralgrått om man inte är helt hemma i färglära.

När det gäller filter på systemkamera, vad vill ni åstadkomma? Är det att slippa köra bilderna i redigerare eller något annat?

Kände att det här var en tråd där jag faktiskt kunde bidra med kunskap, till skillnad från akvarietrådarna där jag mest ställer newbie-frågor...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Nu är inte jag ute efter något själv men jag säger ändå med 99% säkerhet att det verkar som rena miraklet hur otroligt bra foton man får med mobiler+filter idag utan att ens använda snapseed. Därför tänker man som har en systemkamera liggande hemma att "oj så enkelt det verkar, bara smätta på ett filter och köra".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med (digital) systemkamera hade jag använt den manuella färgtemperaturen (ställs i kelvingrader, står normalt som ett K på kamerans vitbalansinställning) och vridit upp den rätt högt. Höga tal för blått ljus, låga för gult.

Då kan man direkt få kamerans ljussensor att jobba mot den aktuella färgtemperaturen, som är groteskt hög på saltvattensakvarium. Och så slipper man filter.

Annars kan kamerans raw-inställning funka bra, men då blir det lite efterjobb.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, danne031 sa:

 

Har du tagit bort skyddsplasten? 

 

Skojar ;)

DD gula är ju typ exakt samma och med tanke på hajpen över linserna det senaste tror jag inte det är större mening med att ta hem ett fabrikat till.

Vet inte varför makrolinsen inte fungerar men gula hjälper som sagt väldigt mycket vid blåljus. 

Tänker att eftersom jag sett många köra med polyplabs makrolins så måste väl där vara nån skillnad :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra pris på den annars! Kan ju vara värt att prova. Eller vad tror ni om det röda filtret? Har ingen erfarenhet av att fota i akvarium ännu, men när man dyker med t.ex gopro är oftast dyklinserna röda. Kanske dock är för att ta tillbaka färgerna, inte dra ner det blåa.. :suspicion:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 12/11/2018 at 8:19 PM, Flygare said:

Med (digital) systemkamera hade jag använt den manuella färgtemperaturen (ställs i kelvingrader, står normalt som ett K på kamerans vitbalansinställning) och vridit upp den rätt högt. Höga tal för blått ljus, låga för gult.

 

Då kan man direkt få kamerans ljussensor att jobba mot den aktuella färgtemperaturen, som är groteskt hög på saltvattensakvarium. Och så slipper man filter.

Min systemkamera kan bara gå upp till 10000K, så jag måste ändå justera vitbalansen i datorn efteråt. Istället låter jag färgtemperaturen stå på Auto i kameran och underexponerar ner till -2,3 så inte blå färger blir överexponerade, sedan ändrar jag tillbaks alltihop i datorn.

 

On 12/11/2018 at 8:19 PM, Flygare said:

Annars kan kamerans raw-inställning funka bra, men då blir det lite efterjobb.

Jag sparar i JPG direkt i kameran, det går bra att redigera i dator också. Använda dator måste jag göra i vilket fall (för beskärning, förminskning, skärpa och inte minst spara bilderna). Även om en del av detta även går att göra i mobil så blir det lättare att se vad man gör på en större datorskärm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För kameranördar:

Sensorn i kameran är inte justerbar för olika färgtemperatur. Den justeringen sker efter fotograferingen i en dator antingen i kameran eller i persondator med ett bildbehandlingsprogram. Bilden i kameran tas upp med en säkerhetsmarginal på "ljusare än vitt" och "mörkare än svart" i rött, grönt och blått.

När man sparar i JPG använder man 8 bitar i varje färg i kameran (256 steg mellan vitt och svart) och kan då justera dem genom att färgtemperaturinställningen kan justera känsligheten för varje grundfärg.

Men detta sker i den redan sparade bilden. När man justerar färger på bilder sparade i JPG utgår man från 8 bitar och tar bort lite i det ljusaste eller mörkaste området i varje färg. Kvaliten på bilden försämras alltså.

 

När man sparar bilden i  RAW sparar man sensorns hela dynamiska område och kan då ta bort en eller flera bitar i varje färg innan det dynamiska området blir mindre än 8 bitar. På den bifogade bilden kan man se det dynamiska området för en äldre och en nyare kamera för olika känslighetsinställningar. Jag har fotograferat en del med 600: an och den har god kvalitet på bilderna till och med 800 ISO om färgtemperaturen inte är för långt från vanligt solljus.

I blåljus får man sänka känsligheten en del för att få bra resultat. Om man minskar upplösningen på bilden kan man höja känsligheten på kameran. Ett bra bildbehandlingsprogram tar den gemensamma informationen från flera pixlar och lägger ihop. Den del av bruset som då är olika i pixlarna nollas bort.

Se bifogad bild och det finns mycket mer info på siten: https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-77D-versus-Canon-EOS-600D___1156_692

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...