Gå till innehåll

Jois 290 liter optiwhite


Jois

Rekommenderade inlägg

Har bara kört med "vanlig" glödlampa över karantänkaret-nummer två-där-fiskarna-hamnar-efter-kopparbehandligen. 

Men idag fick jag ett paket med 3st China-led. För en kostnad om 58kr/st inkl frakt så får man vara rätt nöjd. (ja, fram till att de pajar eller att garaget brinner upp...) :)

IMG_20210927_122049.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä ni. Wrassen har simmat till fiskhimlen. Den kom från samma batch som en annan forumkompis har haft problem med, och de verkar ha haft samma symtom. Från att vara pigga, äter och simmar runt till inom mindre ett dygn bli supersmala för att sedan dö. Förmodligen någon intern-parasit/mask (kanske flagellater då det gick så snabbt) , dvs något som koppar inte biter på. Och det var försent med parazi pro eller gc.

 

Surt. 

Ändrat av Jois
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Not necessarily...
If you raise the copper levels very slowly and use chelated copper its no problem...I have done it many times successfully.


Sent from my SM-G973F using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag betvivlar inte att komplexbunden koppar håller stabilare värde eller att det är mindre risk för chock om man höjer kopparvärdet stegvis.

Men vissa fiskar är så känsliga för koppar att kopparbehandling alltid avrådes.

Jag har ingen anledning att använda koppar själv då jag har UVC som gör samma sak utan gift i vattnet så jag har inte kollat upp vilka arter som är känsligast men sett det flera gånger på amerikanska forum. Den som är intresserad av frågan kan söka själv.

Denna fick jag upp fish-and-treatment-guidelines-with-chart men jag har läst om misslyckande med gyltor också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, stigigemla skrev:

Jag betvivlar inte att komplexbunden koppar håller stabilare värde eller att det är mindre risk för chock om man höjer kopparvärdet stegvis.

Men vissa fiskar är så känsliga för koppar att kopparbehandling alltid avrådes.

Jag har ingen anledning att använda koppar själv då jag har UVC som gör samma sak utan gift i vattnet så jag har inte kollat upp vilka arter som är känsligast men sett det flera gånger på amerikanska forum. Den som är intresserad av frågan kan söka själv.

Denna fick jag upp fish-and-treatment-guidelines-with-chart men jag har läst om misslyckande med gyltor också.

Jag håller med dig rörande koppar och wrassar.

Däremot är jag tveksam till UVC. Kan absolut minska symptomen av prick men jag har inte karantän i första hand för att undvika detta utan för att inte riskera att få velvet och där gör inte uvc mycket nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni är aktiva, det gillar jag.

Det är noterat att visa arter är känsligare än andra mot koppar. 

Tex anger många att just mandariner är känsliga mot koppar. Men i min första behandling, som faktiskt har fungerat (alla fiskar lever och mår bra, inga tecken på prick eller annan sjukdom), tog jag med en mandarin som var riktigt risig. Den klarade 2.5ppm koppar. 

 

Thx 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, stigigemla skrev:

Har du tillräckligt med UVC tar det oodinium då de har ett friliggande stadium och sprider smittan genom frisimmande parasiter precis som Brooklynella och Cryptocarion.

Absolut, UV kan döda i princip alla frisimmande stadier av encelliga  parasiter om det är rätt dimensionerat men du kommer aldrig att kunna vara helt säker på att avdöda tillräckligt många för att undvika utbrott av de mer aggressiva parasiterna utan att ha ett genomströmningssystem där hela vattenvolymen byts kontinuerligt och passerar filtret vilket ej är möjligt i normala akvarier. Man tar absolut en kalkylerade risk om man förlitar sig på UV för att hantera dessa sjukdomar vilket är helt ok, men man ska vara medveten om att så är fallet.

Ändrat av Hampus85
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kört mer än 10 år med UVC i karantän och försäljningskar utan några egentliga utbrott. 

I karantänen är karen oinredda utom ett par. De har sand på botten vilket gör att det någon gång tagit längre tid att få karet parasitfritt.

I försäljningen är det några stenar i varje kar och där har jag sett prick några gånger - kanske vart tredje, fjärde år.

Då har jag tömt det karet och flyttat fiskarna till karantänen. Jag vill ju inte visa sjuka fiskar för mina kunder.

Den sjukdom som skapar förluster för mig är Uronema men det har jag fått bort med väteperoxid de senaste gångerna.

I karantänen har jag 3 gånger akvarievolymen per timme genom UV och i försäljningen är det en gång.

Jag har också ett par kunder som fått stopp på Cryptocaryonutbrott med UVC i revkar med en massa sten i och där verkar det behövas 3 eller mer akvarievolymer per timme för att döda ett kraftigt utbrott.

Men det har fungerat varje gång. 

Det är helt naturligt att enstaka parasiter inte kommer genom UV:t men det behövs inte. Det räcker med att reproduktionsfaktorn är under 1 så försvinner det. (Precis som med covid men där gör man det svårt för sig genom att olika delar av befolkningen har olika vanor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, stigigemla skrev:

Nu har jag kört mer än 10 år med UVC i karantän och försäljningskar utan några egentliga utbrott. 

I karantänen är karen oinredda utom ett par. De har sand på botten vilket gör att det någon gång tagit längre tid att få karet parasitfritt.

I försäljningen är det några stenar i varje kar och där har jag sett prick några gånger - kanske vart tredje, fjärde år.

Då har jag tömt det karet och flyttat fiskarna till karantänen. Jag vill ju inte visa sjuka fiskar för mina kunder.

Den sjukdom som skapar förluster för mig är Uronema men det har jag fått bort med väteperoxid de senaste gångerna.

I karantänen har jag 3 gånger akvarievolymen per timme genom UV och i försäljningen är det en gång.

Jag har också ett par kunder som fått stopp på Cryptocaryonutbrott med UVC i revkar med en massa sten i och där verkar det behövas 3 eller mer akvarievolymer per timme för att döda ett kraftigt utbrott.

Men det har fungerat varje gång. 

Det är helt naturligt att enstaka parasiter inte kommer genom UV:t men det behövs inte. Det räcker med att reproduktionsfaktorn är under 1 så försvinner det. (Precis som med covid men där gör man det svårt för sig genom att olika delar av befolkningen har olika vanor)

Detta är det sista jag skriver här för att inte solka ner tråden. Jag tvivlar inte på att du har lyckats hålla en god sjukdomsstatus i din butik. Har dock också en viss erfarenhet i och med att jag jobbar heltid med fisksjukdomar, både övervakning och behandling. Att säga att uv är värdelöst mot velvet var något tillspetsat men jag vidhåller att normala uv-system inte är ett säkert sätt att slippa velvet pga reproduktionstakt och hur hårt fiskarna kan drabbas. Vidare diskussion kan tas via PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sry, många inlägg nu. Men hobbyn börjar onekligen bli roligare och intressantare....

Huvudkaret rullar på, även om det är tomt på fisk. Det är nästan så att jag glömt bort det med allt kul när det kommer till karantänburkar och fraggkar. :)

 

Hur som, mina koraller har bra tillväxt. 

Har en befintlig euphyllia, bild 1, som idag har 12st fullstora huvuden - ser nu förgreningar om minst 8st huvuden! 

Euphyllia Gold börjar sakta att bilda ett huvud till. 

En rätt ny Caulastrea börjar nu att även dela sig. 

 

 

Kh = 8.2

Nitrate = 5

Fosfat = 0.03, kanske 0.05.

 

Har idag skickat in ett Fauna Marin icp-test. 

 

Vi hörs! 

IMG_20211003_122500.jpg

IMG_20211003_164320.jpg

IMG_20211003_180705.jpg

Ändrat av Jois
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret från Fauna Marin har kommit. Snabbt jobbat!!!! 

Men tänk att det alltid finns något att justera och ändra - har man inte för lite av något ämne, så är det för mycket. 😂

 

Strontium = inom gränsvärdena. 

Jod = too much

Magnesium = 1187 (något lågt då) 

Calcium = 621 (alldeles för högt) 

Si = 0.9 (jättehögt. Dags att byta silikatfilter) 

 

Har vi någon kompis här som vet varför magnesium är för lågt när calcium är för högt. Kör ju core7 och har inte fått denna diskrepans tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla skrev:

621 mg/l kalcium vid 1187 magnesium är bara lösligt vid ett mycket lågt kH- värde.

Jag misstänker ett felaktigt mätvärde här: Ca, Mg eller kH.

 

Tack @stigigemla.

Har kört två Kh-test, Salifert och Aquaforest. 

Salifert säger 8.2 kh

Aquaforest säger 8.0 kh

Rätt lika alltså, med hänsyn till toleranserna. 

Testade en kalkylator som säger att ett kalciumvärde om 621 skulle ge ett Kh på ca 36...

Mitt Kh, om 8.2, bör ge ett kalciumvärde om 417.

Eller är jag ute på djupt vatten? :)

Kanske hade varit bra med ett ca-test. :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Jois said:

Tack @stigigemla.

Har kört två Kh-test, Salifert och Aquaforest. 

Salifert säger 8.2 kh

Aquaforest säger 8.0 kh

Rätt lika alltså, med hänsyn till toleranserna. 

Testade en kalkylator som säger att ett kalciumvärde om 621 skulle ge ett Kh på ca 36...

Mitt Kh, om 8.2, bör ge ett kalciumvärde om 417.

Eller är jag ute på djupt vatten? :)

Kanske hade varit bra med ett ca-test. :)

 

 

Hi

I think I have a Ca test from Nyos you can have for free...and next time you come to visit bring a little bit of your water (need only 0.1 mm) I can test it for you with my Hanna checker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Jojo skrev:

Bra priser! 

Uppdatera gärna när fisken kommit. 🙂

Aa, absolut - det kommer jag att göra. 

 

Jag har, på hemmaplan, letat efter fisk. Men utbudet är faktiskt riktigt dåligt. Och även verkar firrarna som man kan köpa inom landets gränser inte vara direkt friska. 

Då får man sondera annan terräng. 

Ändrat av Jois
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minutes ago, Jojo said:

Bra priser! 

Uppdatera gärna när fisken kommit. 🙂

Based on my 2 times experience, they are very good. always well packed, comes with acclimation kit. last time it was also a pack of fish shaped candies inside the box :D

they call or email before sending the fish and always received healthy fish from them.

First time I bought a WYSIWYG yellow tang and because the fish had some issue they waited until the fish is ready and can handle the transport.

 

Swedish vendors on the other hand; one of them send me a sick dying fish right out of the bag... the other tried to sell a fish 2000:- over the market price... and some are not even eager to sell anything 🤔

 

I love the idea of support your local fish store but when you get treated like that you go somewhere like Masterfisch or Whitecorals that treat you fairly and value as a costumer.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...