Gå till innehåll

Är de döda?


peppe67

Rekommenderade inlägg

När vi fick hem alla fraggar vi fick så såg de ut som bild 1. Idag ser de ut som bild 2. Har de dött och det är bara alger som växer på dem eller?

Jag använder Maxspect RSX och körde den tidigare på preset 2 men då blev dessa koraller vita och såg döda ut. För 3 veckor sedan ändra jag till preset 1, och då började de få denna brunröda färg men inga polyper syns samtidigt som cyano har börjat rota sig på några ytor och börjat täcka allt.

I början matade jag med AF pure food var 3dje dag men efter tips av någon att de inte behöver så mycket så matar jag AF pure food var 14e dag. Jag ger AF phyto mix var 3dje dag och har gjort sedan jag fick i LS.

Är det något jag kan/ska göra för att ordna detta?3e9df92be2c8998d3024732d8f699629.jpgadeda37a687e5825edf205dbca3fe896.jpg

 

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, peppe67 sa:

 

När vi fick hem alla fraggar vi fick så såg de ut som bild 1. Idag ser de ut som bild 2. Har de dött och det är bara alger som växer på dem eller?

Jag använder Maxspect RSX och körde den tidigare på preset 2 men då blev dessa koraller vita och såg döda ut. För 3 veckor sedan ändra jag till preset 1, och då började de få denna brunröda färg men inga polyper syns samtidigt som cyano har börjat rota sig på några ytor och börjat täcka allt.

I början matade jag med AF pure food var 3dje dag men efter tips av någon att de inte behöver så mycket så matar jag AF pure food var 14e dag. Jag ger AF phyto mix var 3dje dag och har gjort sedan jag fick i LS.

Är det något jag kan/ska göra för att ordna detta?3e9df92be2c8998d3024732d8f699629.jpgadeda37a687e5825edf205dbca3fe896.jpg

 

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

 

 

 

Ja de där ser inte bra ut. Då de blev vita var det kört. Brände du dem med för starkt ljus? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de där ser inte bra ut. Då de blev vita var det kört. Brände du dem med för starkt ljus? 
Jag körde preset för Mjukkoraller först och sedan för LPS/SPS mix på min Maxspect, det borde väl inte bränt dem? Om jag inte placerat dem för högt upp då förståss

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den svarta beläggningen på stenarna ser inte rolig ut. På bild 1 ser det ut som en bakteriefilm. Jag skulle direkt sluta med all korallmat. Det räcker fullständigt med det som fiskarna skiter. 
 
Vad är dina vattenvärden?
Ajdå, inte bra, då ska jag sluta mata korallerna, är det något mer jag kan göra?
Mina vattenvärden har legat ungefär lika ända sedan jag började mäta. Sedan senaste mätningen har jag även dragit ner på fiskfoder. Ska kolla vattnet imorgon igen.13c93b485bf5bea341ee70deb859fb40.jpg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med Stig, och sedan se över varför du har så högt nitrat. 
Jag tycker det är svårt att avgöra på de tester där man ska jämföra färger, finns det något annat bra test istället för Salifert? Tog ett nytt test nu.
Vad kan högt nitrat bero på? Vad gör jag åt det?7d389fe510140fe9a68940dcd043378b.jpg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, peppe67 sa:

Jag tycker det är svårt att avgöra på de tester där man ska jämföra färger, finns det något annat bra test istället för Salifert? Tog ett nytt test nu.
Vad kan högt nitrat bero på? Vad gör jag åt det?7d389fe510140fe9a68940dcd043378b.jpg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

50 skulle jag säga.

 

övermatning, dålig skummare, nystartat kar, dålig sten som släpper, något som dött och släpper. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs ungefär 15 st 10% vattenbyten för att få ned nitrathalten till 10 ppm.

Troligaste anledningen är övermatning.

I och med att det redan är en bakteriebeläggning i karet avråder jag från att använda kolkälla som t.ex nopox.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minuter sedan, stigigemla sa:

Det behövs ungefär 15 st 10% vattenbyten för att få ned nitrathalten till 10 ppm.

Troligaste anledningen är övermatning.

I och med att det redan är en bakteriebeläggning i karet avråder jag från att använda kolkälla som t.ex nopox.

Ok, jag provar att dra ner rejält på foder framöver och genomför vattenbyte som du föreslår. Vi har ju tänkt att skaffa mer fiskar inom kort (blir nästan dubbla mängden) borde vi göra det nu direkt istället? Borde jag skaffa fler eremiter (har 6 st nu) och/eller fler snäckor(har 5 större, men vet inte hur många små)?

 

Jag byter 50 liter vatten åt gången, kan jag byta en gång/dygn nu tills jag kommer till rätta med nitratet eller måste det gå mer tid emellan?

Ändrat av peppe67
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta med att skaffa mer fiskar tills värdena är stabila på en bra nivå. Det blir ju svårt att mata mindre med fler fiskar.
Det bästa är om vattnet får stå ett dygn efter det att det är blandat. Har du inte 2 50 liters dunkar blir det väl varannan dag.
Tack@stigigemla och alla andra som alltid ställer upp med råd och tips
Då kör jag på med vattenbyten varannan dag.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det svarta på stenen är en svamp, haft samma själv, går att borsta bort med tandborste. Nitrat på 50 borde även tyda på högt fosfat vilket i slutändan dödar korallerna.

Gissar på högt silikat i akvariet. 

Mitt tips är som bla stigigemla skrivit, vattenbyten. Kanske se över möjlighet till refugium eller liknande lösning för att hålla ner näringsvärden samt se över matning och normala underhållsrutiner.

Sista tipset, efter du genomfört ett antal vb och kommit ner i mer normala nivåer, köp ett ICP-test och skicka in så du vet nya utgångsläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det svarta på stenen är en svamp, haft samma själv, går att borsta bort med tandborste. Nitrat på 50 borde även tyda på högt fosfat vilket i slutändan dödar korallerna.
Gissar på högt silikat i akvariet. 
Mitt tips är som bla stigigemla skrivit, vattenbyten. Kanske se över möjlighet till refugium eller liknande lösning för att hålla ner näringsvärden samt se över matning och normala underhållsrutiner.
Sista tipset, efter du genomfört ett antal vb och kommit ner i mer normala nivåer, köp ett ICP-test och skicka in så du vet nya utgångsläget.
Ok, men måste jag ta bort det svarta?
Du har rätt, fosfat ligger också för högt.
Jag har köpt ett ICP-test som jag tänkte skicka in när vi fått i alla fiskar.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det svarta på stenen är en svamp, haft samma själv, går att borsta bort med tandborste. Nitrat på 50 borde även tyda på högt fosfat vilket i slutändan dödar korallerna.
Gissar på högt silikat i akvariet. 
Mitt tips är som bla stigigemla skrivit, vattenbyten. Kanske se över möjlighet till refugium eller liknande lösning för att hålla ner näringsvärden samt se över matning och normala underhållsrutiner.
Sista tipset, efter du genomfört ett antal vb och kommit ner i mer normala nivåer, köp ett ICP-test och skicka in så du vet nya utgångsläget.
Refugium känns inte så lätt att få till. Vi har tänkt oss en algreaktor, den borde väl också funka eller?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir många tips och rekommendationer från olika håll nu, och det är säkert inte lätt att sålla bland informationen. Det blir lätt förvirrande i början med alla nya råd och rön som dyker upp. 

Jag menar på att näringsexporten är avgörande i din situation. Det finns olika sätt att lösa det på, viktigt är att få en stabilitet och något som fungerar långsiktigt över tid (lätt att man ledsnar annars). Välj en Metod som du tycker verkar tilltalande och håll dig till den. 

Jag själv tar hand om näringsexporten med zeolitstenar och bakterier dvs de grundläggande delarna av KZ Zeovit. 

Andra metoder kan vara Tritonmetoden eller köra på hårt med olika fosfatfemovers i kombination med frekventa vattenbyten. 

 

Innan jag svamlar iväg för mycket, välj en metod och kör enligt den :) 

 

Happy reefing! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så är det naturligtvis, man måste sålla lite bland tipsen. Men här inne verkar det som det inte är så många tips som är helt uppåt väggarna, det verkar som att de som har något vettigt att tillföra yttrar sig.
Det får bli en algreaktor. Jag tänker att det kanske blir trångt om jag stoppar i en pump till så min idé är att leda utloppet från UV-filtret till inloppet på algreaktorn, tänker jag galet?

Det blir många tips och rekommendationer från olika håll nu, och det är säkert inte lätt att sålla bland informationen. Det blir lätt förvirrande i början med alla nya råd och rön som dyker upp. 
Jag menar på att näringsexporten är avgörande i din situation. Det finns olika sätt att lösa det på, viktigt är att få en stabilitet och något som fungerar långsiktigt över tid (lätt att man ledsnar annars). Välj en Metod som du tycker verkar tilltalande och håll dig till den. 
Jag själv tar hand om näringsexporten med zeolitstenar och bakterier dvs de grundläggande delarna av KZ Zeovit. 
Andra metoder kan vara Tritonmetoden eller köra på hårt med olika fosfatfemovers i kombination med frekventa vattenbyten. 
 
Innan jag svamlar iväg för mycket, välj en metod och kör enligt den :) 
 
Happy reefing! 


Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God idé. Alla som jag känner med algreaktor är nöjda. Jag ser däremot ett problem med kylningen av lysdioderna på en del vilket kan påverka livslängden. 
En annan fråga@stigigemla, vad gäller minskning av foder, jag har ju en hållare som det alltids finns Nori i, bör jag ta bort den också? Eller är det bara "kött" som ökar på övergödningen?
Mvh
Peter

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...