Gå till innehåll

Vad ska jag ha?


Kimpos

Rekommenderade inlägg

Jag kollar på att skaffa ett red sea reefer i storleken 350-450. Jag har tänkt att köra ganska lowtech men skulle behöva tips på lämplig utrustning. Både vad jag måste ha och vad som är bra att ha men inget krav. 

Vilket märke på skummare rekommenderas? Storlek?
Annat att tänka på för just red sea-akvarier?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inget om Red Sea Reefer, men allmänna minimikrav tycker jag är enkel belysning (vad som helst för att kunna se djuren), värmare och något att mäta salthalt med, levande sten (15-20kg?) och en vanlig pump med ett vadd/skumpatronfilter. Detta tillsammans med vattenbyten bör räcka för ett fåtal fiskar och kräftdjur, men en skummare gör systemet betydligt stabilare och man kan ha större antal djur.

 

Vill du dessutom ha mjukkoraller eller anemoner behövs bättre belysning och streampumpar (gärna programmerbara) för vattencirkulationen.

 

Vill du dessutom ha en mindre mängd stenkoraller behövs ersättning av kalcium och alkalinitet med t ex kalkvatten (helst genom automatisk vattenpåfyllning). Vill du ha mycket stenkoraller är färdiga lösningar (t ex Balling) nödvändiga (helst med doserpumpar).

 

Vill du ha mycket eller stor fisk kanske ytterligare vattenrening behövs, t ex makroalger, algreaktor eller kolkälledosering (vodka, ättika eller "Nopox").

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla @Christian J

Tack för era svar! Jag har idag ett litet nano på 49 liter med ett påhängsfilter och en AI Prime. Tanken till det större är att jag köper till en, kanske två AI Primes. Tror ni det räcker eller bör man gå på större? Jag har lite LPS och mjukisar idag, och gillar verkligen euphyllia! Så det lär det bli mer av i det större.

 

Grejen är att jag har ingen aning om vad som är bra eller dåligt i skummarväg och cirkulation. Vilka märken som är bra och vilka storlekar som rekommenderas.

Funderar på en stjärnmuräna och bara ett fåtal fiskar. Hörde att man gärna går upp en storlek på skummaren då muränan skitar ner en del? 

 

Fördelen jag ser med Red Seas akvarium är att de kommer "förinstallerade" med sump. Jag slipper borra och dra rör vilket jag känner att jag varken vill eller kan :)

 

Idag har jag ca 5kg levande sten. KAn jag köpa marco och låta den bli "levande" med tiden av de jag redan har, och samtidigt tillsätta bakterier under uppstarten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stjänmuränan blir stor och behöver mycket mat så minst 500 liter kar och rejäl skummare behövs. Dessutom får du räkna med att byta rätt mycket vatten om koraller skall må bra.

En stjärnmuräna på 50 x 5 x 7 cm eller 1,5 kg är lika mycket fisk som 50 fiskar på 2,5 x 1,5 x 10 cm eller 30 gram.

 

När det gäller vattnet rekommenderar jag en osmos för att ha riktigt bra vatten som en utgångspunkt.

De flesta saltsorter som säljs i dag är bra.

För att mäta salthalt bör du ha en refraktometer. Det säljs en del svängarmsmätare som har väldigt dålig tillförlitlighet och man alltså bör undvika.

Temperaturen på vattnet bör vara mellan 25 och 27 grader. Oftast har man 2 doppvärmare så att inte akvariet blir för varmt om en termostat hänger sig.

För att hålla koll på vattenvärden behöver du tester. Karbonathårdhet (kH), Kalcium, Magnesium, Nitrat och fosfat är de viktigaste.

Läs gärna: Oceanakvarium.se Saltvatten Vattenvärden. 

 

För cirkulationen använder man oftast Streampumpar. Ungefär 30 x vattenvolymen per timme brukar vara lagom. Tunze är det fabrikat som har störst tillförlitlighet.

 

Skummaren håller ned näringsvärden och håller vatten syresatt. Jag rekommenderar ungefär en akvarievolym i luft per timme.

 

Räkna med att du bör ha ungefär halva akvarievolymen i watt LEDbelysning för krävande koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Quote

Tanken till det större är att jag köper till en, kanske två AI Primes. Tror ni det räcker eller bör man gå på större? Jag har lite LPS och mjukisar idag, och gillar verkligen euphyllia! Så det lär det bli mer av i det större.

Har inte provat AI Prime, men enligt http://www.aquaillumination.com/lighting/prime/#primeHDSpecs verkar en lampa rekommenderas till 60x60cm, och ger då upp till 100 PAR rakt under (på botten) och ca 60 PAR på sidorna. Obs att detta gäller HD-modellen, som verkar vara starkare. LPS, mjukkoraller och Euphyllia är generellt inte alltför krävande vad gäller ljus, så 2 eller 3 lampor borde funka, men som sagt jag har inte provat. För SPS (t ex Acropora) kanske det är lite svagt?

 

Quote

Grejen är att jag har ingen aning om vad som är bra eller dåligt i skummarväg och cirkulation. Vilka märken som är bra och vilka storlekar som rekommenderas.

Kan inte rekommendera någon speciell skummare, förutom att de måste få plats i sumpen förstås. Tunzes streampumpar har gott rykte som Stig skriver, t ex två stycken 6040 (minst storlek), 6055 och 6095 (större men troligen tystare) eller en enda Stream 3 (störst och tystast).

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, stigigemla sa:

Stjänmuränan blir stor och behöver mycket mat så minst 500 liter kar och rejäl skummare behövs. Dessutom får du räkna med att byta rätt mycket vatten om koraller skall må bra.

En stjärnmuräna på 50 x 5 x 7 cm eller 1,5 kg är lika mycket fisk som 50 fiskar på 2,5 x 1,5 x 10 cm eller 30 gram.

 

Att den blir stor visste ja, men har hört lite andra teorier. Bland annat att den inte kräver mycket utrymme eftersom den oftast håller sig på en och samma plats. Men då bör jag nog tänka om lite, antingen i storlek eller om vad jag ska ha i! Tack! :)

Och tack båda två, @stigigemla @Christian J. Tar till mig era tips och söker vidare! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...