Gå till innehåll

Doserpump att lita på


KMG

Rekommenderade inlägg

Doserpumpar som hänger sig och tömmer dunken har hänt. Jag har sett några som elektronikdrivningen till pumpmotorn pajat på. Felkonstruktion enligt mitt sätt att se det.

Det var två Grotec och två Jebao. Men detta var några år sedan så de kanske har blivit bättre.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, stigigemla sa:

Doserpumpar som hänger sig och tömmer dunken har hänt. Jag har sett några som elektronikdrivningen till pumpmotorn pajat på. Felkonstruktion enligt mitt sätt att se det.

Det var två Grotec och två Jebao. Men detta var några år sedan så de kanske har blivit bättre.

Frågan är bara vad man kan göra för att säkra? Akvariedator med doserpumpen som slav? Eller en sekundtimer som ger ett smalt fönster för dosering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte priset är ett problem så finns det ju lite finare saker, denna är kanske lite overkill

https://www.prominent.se/sv/Produkter/Produkter/Doserpumpar/Precisions-kolvdoserpumpar/pg-precision-plunger-metering-pumps.html

Vi kör oftast med Grundfos som har några billigare alternativ, några modeller mäter exakt mängd som ges.
Plc-styrning är en fördel.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att kvalitet är värt pengarna. Innom industri har man givare och elektroniska vakter av olika slag till det mesta, även om det är säkert och "aldrig händer något". Vi har ju samma på ATO med pump. En optisk nivågivate och på det en säkerhetsgivare .Kanske elektronisk våg under doserflaskorna? Blir någon flaska lättare än börvärde vid varje dostillfälle bryts det hela. Eller varvräknare på varje motor. För många varv = bryt. Sådana givare är billiga och standard. Tycker branschen borde komma ut med en safe doserpump helt enkelt

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, KMG sa:

Det är inte så ovanligt. Den andra jag hör talas om på en månad. Core7 är dessutom kanske farligare i o m koncentrationen

20190112_190148.jpg

 

Han finns här också och det verkar snarast som att placeringen av behållarna tillsammans med ett troligtvis inte helfräscht pumphuvud som gav hävert var orsaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

 

Han finns här också och det verkar snarast som att placeringen av behållarna tillsammans med ett troligtvis inte helfräscht pumphuvud som gav hävert var orsaken.

Bra att veta. Fick själv häverteffekt på min ato...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att pumpen är trasig. En normal doserpump är tät. Är det en läcka vet man inte om det rinner vätska genom den hela tiden eller om den doserar för lite genom att slangen är tom när den startar eller att det hela tiden när den doserar rinner vätska tillbaka genom läckan.

 

Men det finns en möjlighet att en hel doserpump kan läcka och det är när man slarvat att blanda lösningen så att pumpen suger upp pulver från botten av förrådsflaskan. Jag förutsätter att Tritonlab har blandat riktigt i sina flaskor och då är det alltså pumpen det beror på denna gång. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2019-01-01 at 18:50, Lasse sa:

Kan meddela att överdosering med Core7 inte är så farligt vad gäller pH i alla fall. Lyckades klanta mig ordentligt förra våren och överdoserade 3 a och 3 b ordentligt. PH blev inte högre än 9,3.

MVH Lasse 

fast det är mkt @Lasse;_)...10 faldig stegring....sen är det ju inte bara pH...du måste ju fått en  enormt KH stegring på nolltid, som kvarstår även när CO2 jämnvikten rättat till pH stegringen. Fick du överdosering av Ca samtidigt förresten? Hur reagerade karet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

There is nothing such a free lunch. Kvalitet kostar pengar. Stegmotorer är extremt mkt mer hållbara med mer än 10 ggr längre livslängd, och helt exakta. En DC motor varierar 20% över tid, en stegmotor kanske 0.1%,  o förr eller senare stannar en DC motor. En stegmotor behöver du i princip aldrig byta ut över en doserstations livslängd(vi pratar om 20 år). Men, en stegmotor med bra pumphuvud kostar redan i inköp 8 ggr mer än en DC motor. Vidare behöver stegmotorer en IC krets/dator att driva motorn. En DC motor behöver 2 sladdar o lite ström. På detta hos en stegmotor ligger massor av kod (komplicerad sådan, för att få de 4 polerna att jobba i synk). Koden bakom en DC motor är 2 rader. 

Sen är det drivhjulen, dessa kan gå sönder om kvalitén är dålig. Då kommer pumpen läcka tillbaka, eller ner i karet om man har en siphon effekt. Sen är det drivaxeln som på den enklaste doserstationerna inte ens sitter i en icke symmetrisk infästning och således kan slira (se på de enkla små dosperpumparna drivna med 12Vdc, när ni tar loss doserhuvudet). Vidare skall ju detta packas in på något snyggt sätt, och i bästa fall ha en genomarbetad mjukvara. Det finns inga billiga doserstationer som samtidig har hög kvalitet och/eller noggrannhet. 

Men det är bra att det finns en bredd, så var o en kan välja det som passar ens plånbok samt behov. 

 

Sen måste man såklart byta slangen ibland inne i pumpen, där har användaren ett ansvar. 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, jonasroman sa:

There is nothing such a free lunch. Kvalitet kostar pengar. Stegmotorer är extremt mkt mer hållbara med mer än 10 ggr längre livslängd, och helt exakta. En DC motor varierar 20% över tid, en stegmotor kanske 0.1%,  o förr eller senare stannar en DC motor. En stegmotor behöver du i princip aldrig byta ut över en doserstations livslängd(vi pratar om 20 år). Men, en stegmotor med bra pumphuvud kostar redan i inköp 8 ggr mer än en DC motor. Vidare behöver stegmotorer en IC krets/dator att driva motorn. En DC motor behöver 2 sladdar o lite ström. På detta hos en stegmotor ligger massor av kod (komplicerad sådan, för att få de 4 polerna att jobba i synk). Koden bakom en DC motor är 2 rader. 

Sen är det drivhjulen, dessa kan gå sönder om kvalitén är dålig. Då kommer pumpen läcka tillbaka, eller ner i karet om man har en siphon effekt. Sen är det drivaxeln som på den enklaste doserstationerna inte ens sitter i en icke symmetrisk infästning och således kan slira (se på de enkla små dosperpumparna drivna med 12Vdc, när ni tar loss doserhuvudet). Vidare skall ju detta packas in på något snyggt sätt, och i bästa fall ha en genomarbetad mjukvara. Det finns inga billiga doserstationer som samtidig har hög kvalitet och/eller noggrannhet. 

Men det är bra att det finns en bredd, så var o en kan välja det som passar ens plånbok samt behov. 

 

Sen måste man såklart byta slangen ibland inne i pumpen, där har användaren ett ansvar. 

 

/Jonas

 

@jonasroman har du några tips om doserpumpar då.
- Hur ofta bör man byta slang

- Hur ofta ska man rengöra slangen/huset
- Hur gör man rent i huset

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, jonasroman sa:

fast det är mkt @Lasse;_)...10 faldig stegring....sen är det ju inte bara pH...du måste ju fått en  enormt KH stegring på nolltid, som kvarstår även när CO2 jämnvikten rättat till pH stegringen. Fick du överdosering av Ca samtidigt förresten? Hur reagerade karet? 

Reagerade överhuvud taget inte alls - KH steg lite men jag stoppade doseringen ett par dag så det fixade sig. För säkerhets skull gjorde jag om samma misstag 3 gånger :) Felet låg i att en morfinstinn yngling (jag) låg på sjukhuset och lekte med sin nya app :) 

 

MVH Lasse

  • Haha 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-01-13 at 04:42, Kimozabe sa:

Hur får man hävert på doserpumpar? Då måste man väl ha placerat det man doserar högre än både själva doserpump och utlopp?

Mvh

Kim

Det räckte med att utloppen på slangarna var lite lägre ner i sumpen än andra änden i flaskorna med Core7 samt att resterande slang låg ner. Låter dom gå upp i en båge och har kortat av slangarna så att det inte blir en onödigt lång dösträcka med vätska i dom dräller ut. Doserpumpen kniper inte åt slangen tätt helt enkelt. Samma kan hända med ato 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, KMG sa:

Det räckte med att utloppen på slangarna var lite lägre ner i sumpen än andra änden i flaskorna med Core7 samt att resterande slang låg ner. Låter dom gå upp i en båge och har kortat av slangarna så att det inte blir en onödigt lång dösträcka med vätska i dom dräller ut. Doserpumpen kniper inte åt slangen tätt helt enkelt. Samma kan hända med ato 

Jag dumpar alltid mitt ATO-vatten i displayen så jag garanterat slipper problem med hävert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-16 at 22:12, Lasse sa:

Reagerade överhuvud taget inte alls - KH steg lite men jag stoppade doseringen ett par dag så det fixade sig. För säkerhets skull gjorde jag om samma misstag 3 gånger :) Felet låg i att en morfinstinn yngling (jag) låg på sjukhuset och lekte med sin nya app :)

 

MVH Lasse

@Lasse, Härlig orsak bakom ändå kära Lasse:-)

Och intressant att karet inte reagerade negativt. Det är av små misstag vi lär oss:-)

 

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-16 at 21:58, wrang sa:

@jonasroman har du några tips om doserpumpar då.
- Hur ofta bör man byta slang

- Hur ofta ska man rengöra slangen/huset
- Hur gör man rent i huset

Hej Cristian:-)

Egentligen skall nog varje tillverkare ge sina rekommendationer, för det beror på vilken slang man har inne i pumpen. En siliconslang (som jag har i den jag byggt), räcker cirka 200 timmar. En pharmed, som finns i rätt många doserstationer, räcker 1000 timmar. Så varför har man inte alltid pharmed då?. Jo, därför pharmed är ordentligt mer onogrann, och betydligt dyrare. Det går alltså byta en silicon slang 5 ggr utan att det blir dyrare än en pharmedslang(eller i alla fall marginellt), med totalt sett då högre noggrannhet på siliconspåret. Så det beror alltså på vilken slang, samt driftstid. En doserstation går ju inte många minuter på ett dygn, så skall vi räkna lite, och vi snackar silikonslang( eftersom det är vad jag har i den jag byggt), och räknar med att en doserpump ger cirka 50 ml/min (3.2 mm slang, vanlig dimension), samt att du doserar 700 ml Balling/dygn, så håller slangen i 850 dagar!. Men till det vill vi ha en säkerhetsmarginal, samt att slanghållbarheten kan sjunka vid högre varvtal. Ja, så om du frågar mig svarar jag:

silikonslang: 2 ggr per år

pharmed: 1 ggr per år

 

Sen den slang som är utanför maskinen slits ju inte på det sättet. Den blir ju mer lite hård med tiden, så där skulle jag säga att man skall byta en gång per år eller kanske snäppet oftare. 

 

men som sagt, varje tillverkare får säga sitt. Vad rekommenderar GHL på sin doser 2.1 som du har?

Fick du i ordning på det initiala strulet med hjulen som ej knep slangen tillräckligt (eller om det var nån annan orsak, minns bara att du hade problem med den i början)?

 

Mvh

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OHittar ingen rekommendation från ghl

 

Fick helt nya hus, slangar och rullar av ghl gratis så det kändes skönt. Den håller kvaliten fortfarande brukar kalibrera varje gång jag fyller på ny core7.

 

Ghl kör med Novoprene

”Dosing Pump Tube

Replacement tube for dosing pump, Novoprene (di = 2.5 mm, l= 150 mm).”

 

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Novopren och Santopren är likartade slangmaterial. Jag har kört en av mina pumpar i sedan hösten 2011. 4 pumpar i den har gått på mellan 900 och 1000 ml per dygn den största tiden. Ingen av pumparna har pajat. Ingen slang är bytt. Processorn har hängt sig en gång vid upprepade strömavbrott och nätspikar (installation av bergvärmepump) så den fick resettas. Pumparna ger i storleksordningen 5% mer nu än när de var nya. Jag kalibrerade för andra gången nu när jag resettade pumpen i somras. Och de läcker inte. Santopren är i alla fall i mina pumpar ett gott material. Jag uppskattar att pumparna lämnat mellan 2000 och 2500 liter nu. Efter vad jag läst är Santopren utvecklad av en Schweizisk läkemedelstillverkare. Novopren är en utveckling av Neopren som t.ex används i våtdräkter. 

Jag använder samma sorts pump och slang som GHL och Grotec med fler.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...