Gå till innehåll

Belysnings rekommendationer low tech 60L


maca

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Efter 7 års frånvaro är det dags att dra igång igen nu när äldsta grabben vill gå över till salt.

 

Tanken är att konvertera hans 60L sötvatten och köra low tech vilket gör att jag inte är supersugen på att lägga en förmögenhet på belysning.

 

Vad rekomenderar ni för något, är det enbart LED som gäller nu? Initialt tänkte jag på 3 ST T5 rör.

 

Jag har googlat en del men känner att lite input vore bra :-) 

 

//Mattias

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minutes ago, maca said:

Vad rekomenderar ni för något, är det enbart LED som gäller nu? Initialt tänkte jag på 3 ST T5 rör

För en ny belysning är nog LED det enda alternativet numera. En begagnad T5-armatur går troligen att hitta för nästan ingenting, men att byta rör kostar pengar, så i längden lönar det sig med LED.  Om ni däremot kommer att uppgradera till ett större efter ett par år är det kanske ett gränsfall.

 

Hur många rör sitter det i den befintliga lysrörsarmaturen? Eventuellt skulle den kunna gå att använda (fast med blåare rör, och kanske bättre reflektorer), kanske kompletterad med en enklare LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sitter bara 1 15W T8 rör i den befintliga armaturen/locket så det skall bytas ut helt. Att uppgradera i storlek blir säkerligen aktuellt framöver.

 

Jag får googla vidare efter lämplig LED belysning.

 

Tack,

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Coral Box Moon Led säljs i Sverige för kring 1800 kr. Mer än tillräcklig för 60 L.

 

Ska priset ned till några hundralappar så får man kanske lämna akvaristikprodukterna. Det finns ju blå respektive kallvita LED-spottar att skruva rakt in i standard E27-gängor för småpengar. Korallerna misstycker inte men estetiken...

 

Exempel från sökning (Kjell & Co):

 

5c2d107d2d734_Skarmavbild2019-01-02kl_20_25_09.png.68b3b077986e612fa6524c3d3b2758e6.png

 

Står man ut med ett ruffigt hemmabygge funkar även standard LED-strålkastare. Jag skruvade ihop fyra stycken 10 W kallvita strålkastare från Jula. Saknar redan det blå ljuset med skivanemoner och knappar bryr sig inte...

 

5c2d113e170c5_Skarmavbild2019-01-02kl_20_28_06.png.14bb619382f1455b7fbf5b3e0bb6a7a3.png

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AquaLight LED HI-Lumen light kostar bara 46 Euro i 60cm-varianten (fast på själva armaturen jag köpte från länken ovan står det "BeamsWork"). Jag har fått växt av både Aiptasia och alger som Caulerpa, Valonia och Halimeda med den i mitt 80l-kar. Har även haft en Sinularia i samma kar en period utan problem.

 

En annan variant är Tunzes dränkbara LED-lampor --kanske det räcker med en enda i ett 60l-kar om man placerar korallerna rakt under?

 

Olika LED-spotlights brukar vara bättre/starkare, och man kan köpa till fler när man uppgraderar till ett större kar. Nackdelen är att de lyser upp en rund eller kvadratisk yta, så med ett vanligt avlångt kar blir det ljusspill framför/bakom karet och/eller skugga på sidorna om man inte köper minst två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-01-06 at 19:13, maca sa:

Det blev en Coral Box Moon Led i slutändan, då har vi förhoppningsvis lite att växa med också när det är dags för större burk.

 

Det är värt en liten sökning på forumet, jag har för mig att man i de flesta fall bör ha det vita väldigt lågt ställt annars riskerar man bränna många koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, danne031 sa:

 

Det är värt en liten sökning på forumet, jag har för mig att man i de flesta fall bör ha det vita väldigt lågt ställt annars riskerar man bränna många koraller.


Jag har läst en hel del forumtrådar den gångna helgen :-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...