Gå till innehåll

Jojo-nivå i sumpen


KMG

Rekommenderade inlägg

Nivån i min sump åker jojo. Allt vatten till sumpen går genom ett rullfilter. Är ett evigt finjusterande. Några bra tips på hur jag får det mindre känsligt och stabilt? Nödröret kapat i önskad maxnivå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, mikoto sa:

Det låter konstigt. Oftast brukar det vara överriningsboxen som nivå ändrar sig i. Sumpen borde vara mer eller mindre konstant.

Tror det har att göra med att rullfiltret buffrar till det matar fram. Har i o f bara två fack i sumpen. Ett stort och ett retur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, mikoto sa:

Det är bara returfacket som ändrar sig? Hur är vattenivån inne i rullfiltret, är den konstant?

Stämmer, variationen är i returfacket. Det varierar i rullfiltret så klart. Finns ju en maxnivå med flotör. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med rullfiltret? Går rullen åt fort? Det låter ju som det är den skyldige :-) Variationen i returfacket är en bieffekt av variationer på andra ställen. I ditt kar borde det bara vara din avrinningsbox och ditt rullfilter som är de som kan orsaka så snabba variationer. Troligtvis rullfiltret. Om du har en ATO så antar jag att den går bananas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, mikoto sa:

Hur går det med rullfiltret? Går rullen åt fort? Det låter ju som det är den skyldige :-) Variationen i returfacket är en bieffekt av variationer på andra ställen. I ditt kar borde det bara vara din avrinningsbox och ditt rullfilter som är de som kan orsaka så snabba variationer. Troligtvis rullfiltret. Om du har en ATO så antar jag att den går bananas?

Precis. Funderar på att låta vattnet rinna rakt ner i sumpen och sedan ha en separat pump från sumpen till rullfiltret. Synd dock, ville spara en pump (värmekälla). Andra alternativet låta nödröret reglera maxnivå i karet och ösa på så att säga 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Perk sa:

Hur mycket varierar nivån då? Gör det något i praktiken?

Kan du göra returfacket större för att minska variationerna?

Det är tillräckligt för att det ska variera för mycket och störa top off. Lösningen blev att kapa nödröret vid max önskad nivå och minska flödet i huvudröret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Syd sa:

Vad har du för returpump? Jag bytte min pump till en Jebao pump och har fått problem med inställningen av returvattnet. Det verkar som min pump inte håller jämnt flöde.

Intressant, för även jag råkar ha en Jebao...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...