Gå till innehåll

Calcinus elegans angrep mindre Clibanarius


Christian J

Rekommenderade inlägg

Tog just min Calcinus elegans på bar gärning när den höll fast snäckskalet till en bara hälften så stor Clibanarius tricolor, och samtidigt grävde inuti med sin största klo. Därefter övergick angriparen till att  våldsamt "rycka" sig själv ut och in ur sitt eget skal ett dussin gånger innan den gav upp och kröp iväg (tyvärr han jag inte få fram mobilen och filma det hela). Min tricolor verkar ha klarat sig oskadd, kanske tack vare ett djupt skal.

 

Vad kan detta ha handlat om --kan den ha försökt äta upp tricoloren, trots riklig tillgång på alger och detritus? Eller försökt stjäla tricolorens skal, trots att det är mycket mindre? Eller försökt para sig med fel art? Eller bara aggression mot andra eremiter?

 

Möjligen kan det förklara varför de flesta av mina eremiter (mest påttesmå tricolor, men även en annan elegans) började försvinna kort efter att jag skaffade två elegans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är ena elaka jäklar, eller ska man kanske säga ohyggligt giriga enligt min erfarenhet. 

Så sent som igår kväll förpassade jag min sista till sumpen efter att den suttit parkerad på en nyintroducerad snäcka modell större, i 30 timmar utan en minuts avbrott.

Skulle tveklöst säga att din var ute efter skalet, de byter både upp och ner i storlek tycker jag mig ha sett. 

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...