Gå till innehåll

salt fråga.


imre

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

har alltid använt red sea’s coral pro salt.. men det ger höga alk värde på 11-12dkh

vill helst hålla alk runt 8-9. får ofta obalans i värdena vid vattenbyte. 

hur gör ni som använder detta? 

eller kanske borde jag byta salt.. har kollat aqua forest reef salt som borde ge 7,4-8,2dkh i alk.   vad tycker ni om det? 

använder idag red sea’s A,B,C och reef energy AB.. det gör kanske inget om man byter bara salt till ett annat märke bara som har lägre alk vid blandning..

ni kan gärna tipsa :) 

 

mvh imre

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,
 
har alltid använt red sea’s coral pro salt.. men det ger höga alk värde på 11-12dkh
vill helst hålla alk runt 8-9. får ofta obalans i värdena vid vattenbyte. 
hur gör ni som använder detta? 
eller kanske borde jag byta salt.. har kollat aqua forest reef salt som borde ge 7,4-8,2dkh i alk.   vad tycker ni om det? 
använder idag red sea’s A,B,C och reef energy AB.. det gör kanske inget om man byter bara salt till ett annat märke bara som har lägre alk vid blandning..
ni kan gärna tipsa  
 
mvh imre
Jag använder normalt Aqua forest men nyligen när jag skulle göra en massa vattenbyte för att få bukt med högt nitrat så köpte jag Red Sea för att jag fick tag i en större förpackning av det.
Jag kollade inte värdena på vattnet under de 12 vattenbyten jag gjorde utan kollade efter att jag hade gjort dem och för mig var inte alk värdet tokhögt, det låg på 9,3.
Jag ser ingen större skillnad på saltsorterna, bägge är lika enkla att blanda och det är väl ungefär samma mängd man använder.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, peppe67 said:

Jag använder normalt Aqua forest men nyligen när jag skulle göra en massa vattenbyte för att få bukt med högt nitrat så köpte jag Red Sea för att jag fick tag i en större förpackning av det.
Jag kollade inte värdena på vattnet under de 12 vattenbyten jag gjorde utan kollade efter att jag hade gjort dem och för mig var inte alk värdet tokhögt, det låg på 9,3.
Jag ser ingen större skillnad på saltsorterna, bägge är lika enkla att blanda och det är väl ungefär samma mängd man använder.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

 

Men var du annars nöjd med aqua forest? 

konstigt att du låg fortfarande på 9 i alk efter massa vattenbyte med coral pro.. borde varit ju närmare 11-12 :) kör du 1026 i salt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, danne031 said:

Red Sea blå hink borde vara precis vad du är ute efter annars, tycker inte om Pro de få gångerna jag använt det.

 

jag har funderat på det faktist men har också läst att det ger för låg mg istället.. använder du blå hinken själv? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, imre sa:

 

jag har funderat på det faktist men har också läst att det ger för låg mg istället.. använder du blå hinken själv? 

 

Nja det har jag inte tänkt på vad nyblandat ger faktiskt..jag föredrar att ligga lite lägre på allt framför att ligga högt iallafall, sen doserar man ju oftast ändå och puttar i lite extra om det skulle behövas.

Jag använder blå och har gjort det uteslutande de senaste 4-5 åren med något enstaka undantag. Gissningsvis använde Peppe här ovan också den blå med tanke på kh ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minutes ago, danne031 said:

 

Nja det har jag inte tänkt på vad nyblandat ger faktiskt..jag föredrar att ligga lite lägre på allt framför att ligga högt iallafall, sen doserar man ju oftast ändå och puttar i lite extra om det skulle behövas.

Jag använder blå och har gjort det uteslutande de senaste 4-5 åren med något enstaka undantag. Gissningsvis använde Peppe här ovan också den blå med tanke på kh ;)

 

ska testa blå hinken..

 

tack för infon :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Men var du annars nöjd med aqua forest? 
konstigt att du låg fortfarande på 9 i alk efter massa vattenbyte med coral pro.. borde varit ju närmare 11-12  kör du 1026 i salt? 
Ja jag är nöjd med Aqua forest.
Jag ligger på 1.025 i salthalt.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, peppe67 said:

Ja jag är nöjd med Aqua forest.
Jag ligger på 1.025 i salthalt.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

men du har red sea’s blå hink inte red sea’s coral pro salt som danne031 nämde ovan? red sea har ju 2 olika saltar..tänkte på din alk nivå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt både coral pro och nu använder jag blå hink. Har inget att anmärka om dem båda, mer än att coral pro har förhöjda värden. Jag brukade också landa runt 9-9,3 i KH med coral pro precis som Peter. Aldrig mätt högre än 9,6 i mitt nuvarande kar och då körde jag de första ca 8 månaderna coral pro för att sedan gå över till blå hink när jag kickade igång med balling på allvar. Innan dess körde jag också då även med Red seas tillsatser, men det är skönt att ha det mer automatiserat med doserpumpar:) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt både coral pro och nu använder jag blå hink. Har inget att anmärka om dem båda, mer än att coral pro har förhöjda värden. Jag brukade också landa runt 9-9,3 i KH med coral pro precis som Peter. Aldrig mätt högre än 9,6 i mitt nuvarande kar och då körde jag de första ca 8 månaderna coral pro för att sedan gå över till blå hink när jag kickade igång med balling på allvar. Innan dess körde jag också då även med Red seas tillsatser, men det är skönt att ha det mer automatiserat med doserpumpar 
Jag tänker börja dosera Red Seas Iodine+ idag, har du någon erfarenhet av den? Jag "får inte" börja med balling via doserpump ännu innan jag lärt mig vad som påverkar vad

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, peppe67 said:

Jag tänker börja dosera Red Seas Iodine+ idag, har du någon erfarenhet av den? Jag "får inte" börja med balling via doserpump ännu innan jag lärt mig vad som påverkar vad emoji5.png

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

 

Om du kör red seas program med balling då är det ganska enkelt för att ca innehåller bara ca osv.. reef colors kör man 1ml från varje flaska per varje 10ml använt ca.. det är rätt så smidigt att ha doseringspump faktiskt för kh, ca, mg.. en sak mindre att tänka på plus får man mer stabila värden i karet tycker jag :) 

har inte testat eller doserat för iodine förut men man får absolute inte överdosa med det har jag läst iaf.. 

 

Ändrat av imre
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, peppe67 sa:

Jag tänker börja dosera Red Seas Iodine+ idag, har du någon erfarenhet av den? Jag "får inte" börja med balling via doserpump ännu innan jag lärt mig vad som påverkar vad emoji5.png

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

 

Har aldrig själv doserat jod. Det råder många delade meningar om dess påverkan. Kan hända att jag börjar dosera det när jag väl startar upp refugium då det är främst i makroalger vad jag har läst mig till man ser märkbart förbättrade resultat. Finns säkert många här inne som doserar jod kontinuerligt. Jag får in mitt via vattenbyten och ändå visar ICP tester konstant 0-värde. Har aldrig upplevt det som ett problem, men absolut så kanske det även har en påverkan på koraller för att maximera deras tillväxt, eller en strävan att vara så nära riktiga havsvärden som möjligt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag märkte en stor skillnad på färger på hos sps när den enda skillnaden jag gjorde var att börja regelbundet dosera jod efter noll på icp. Men, jag gjorde inga vattenbyten utan doserade bara triton core 7.

Som jag förstått det är jod lite komplext, det är inget som förbrukas av koraller utan det agerar mer som solskyddsfaktor och bryts ner på ganska kort tid av ljus, uv vågorna mer specifikt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, danne031 sa:

Jag märkte en stor skillnad på färger på hos sps när den enda skillnaden jag gjorde var att börja regelbundet dosera jod efter noll på icp. Men, jag gjorde inga vattenbyten utan doserade bara triton core 7.

Som jag förstått det är jod lite komplext, det är inget som förbrukas av koraller utan det agerar mer som solskyddsfaktor och bryts ner på ganska kort tid av ljus, uv vågorna mer specifikt.

 

Har också läst om liknande fakta.

I vilka sps:er såg du skillnad? Acropora? Tog du några för och efterbilder där man ser skillnaden så vore det kul att se :)

När man kör de olika tritonmetoderna kan man ju förstå att det är lättare att utarma vissa ämnen, men med vb varje till varannan vecka så kan jag inte koppla att det ska vara noll hela tiden. Har möjligtvis ICP-testerna svårt att mäta de olika typerna av jod som förekommer i saltvatten?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En enkel fråga, jag ska blanda mitt salt imorgon till nystart och har inte varit igång på över 10 år, men jag hittar inte någon info om hur många kg salt / 100 L som riktmått.  Jag har köpt Fauna Marin, men det ska inte ha någon betydelse. Bara jag kan få tips mellan tummen o pekfingret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, kaptenen sa:

 

Har också läst om liknande fakta.

I vilka sps:er såg du skillnad? Acropora? Tog du några för och efterbilder där man ser skillnaden så vore det kul att se :)

När man kör de olika tritonmetoderna kan man ju förstå att det är lättare att utarma vissa ämnen, men med vb varje till varannan vecka så kan jag inte koppla att det ska vara noll hela tiden. Har möjligtvis ICP-testerna svårt att mäta de olika typerna av jod som förekommer i saltvatten?

 

 

 

Har tyvärr varit dålig på att fota så att det syns, det var 2-3 acros främst ja, en som mest var blek fick tydligt blå toppar och en annan blev klart grönare. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, naso sa:

En enkel fråga, jag ska blanda mitt salt imorgon till nystart och har inte varit igång på över 10 år, men jag hittar inte någon info om hur många kg salt / 100 L som riktmått.  Jag har köpt Fauna Marin, men det ska inte ha någon betydelse. Bara jag kan få tips mellan tummen o pekfingret

 

Det brukar stå på förpackningarna :)

Runt 35 gram per liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, naso sa:

En enkel fråga, jag ska blanda mitt salt imorgon till nystart och har inte varit igång på över 10 år, men jag hittar inte någon info om hur många kg salt / 100 L som riktmått.  Jag har köpt Fauna Marin, men det ska inte ha någon betydelse. Bara jag kan få tips mellan tummen o pekfingret

 

Om det är professional sea salt så hittade jag att det är 38,5-39,5g/l 

https://www.faunamarin.de/en/professional-sea-salt-25kg-developed-for-coral-breeders-and-aquarists-with-thes-ame-professional-standards/a-3884/

 

Men precis som ovan det brukar stå på hinken/ paketet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, danne031 sa:

 

Har tyvärr varit dålig på att fota så att det syns, det var 2-3 acros främst ja, en som mest var blek fick tydligt blå toppar och en annan blev klart grönare. 

 

Intressant, och du gjorde inga andra förändringar under tiden du började dosera jod? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...