Gå till innehåll

jeber

Rekommenderade inlägg

Om dessa kan man säga att det inte är frågan om de går sönder utan när. Du har troligtvis din bov här. I saltvatten bör man inte använda annat än värmare av titan som styrs av en yttre temperaturgivare. Dessa kommer i jordat utförande och skall kopplas till ett jordat uttag. Gör man så så får man dels bort alla andra eventuella krypströmmar samt en personsäkerhet värt namnet. den fungerar både som värmare, jordprobe och skydd om det läcker farlig ström. Jordfelsbrytare skyddar en del men om inte akvariet är jordat så blir det du som är jorddelen när du stoppar dit fingrarna.
 
Numera så är den enda 230 V källan jag har i mina saltvattenskar doppvärmaren och den är en jordad titanvärmare.
 
MVH Lasse



Gött då blir det till att fixa en ny tack för ett bra och utförligt svar!

Med vänlig hälsning, Jesper
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

11 månader nu nitrat är nere i 0.5-1 och po4 är 0 enligt Hanna (stämmer inte riktigt) en korall har gått åt skogen vet inte varför. Kan vara montipora som stört den för mycket.

Blev en ny doppvärmare så nu är det slut med jordfel.

Kommer förmodligen slakta pelaren i mitten och göra plats till lite nytt, växer bara längst upp och det ser lite tråkigt ut. faff149de3d32a472372e1e54519c78f.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 månader nu nitrat är nere i 0.5-1 och po4 är 0 enligt Hanna (stämmer inte riktigt) en korall har gått åt skogen vet inte varför. Kan vara montipora som stört den för mycket.

Blev en ny doppvärmare så nu är det slut med jordfel.

Kommer förmodligen slakta pelaren i mitten och göra plats till lite nytt, växer bara längst upp och det ser lite tråkigt ut. faff149de3d32a472372e1e54519c78f.jpg





  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
ja,
Dosera lite Kalium och Strontium.
Vet du varför du har högt Kisel? (SI?)



Ska köpa och dosera

Vet inte vart kisel kan komma ifrån. Får se om det lugnat sig på nästa test. Brukar inte lita 100% på deras tester om det inte visar samma nästa test.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Då har akvariet varit igång 1 år ungefär. Kom hem till att hela botten var täckt av cyano och en del koraller såg lite bleka ut kört vb och kollat alla värden.. inget som verkar konstigt?! Det är framförallt forest fire som ser väldigt ljus ut.


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har akvariet varit igång 1 år ungefär. Kom hem till att hela botten var täckt av cyano och en del koraller såg lite bleka ut kört vb och kollat alla värden.. inget som verkar konstigt?! Det är framförallt forest fire som ser väldigt ljus ut.






Fireforest ska det va..



73cdb4bbd9ce393bf5a34592fb17ee62.jpg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

ff318f4f22d7f1799dc4ce7c7db21fd4.jpg646e72f15b6e17eff78ee717de17c368.jpgd7a3d886c9205aee8390b0068deac928.jpg


Nitrat på 0.2-0.5 och PO4 på typ 0.018 cyano kommer tillbaka på sanden hela tiden.. i övrigt går det bra.

Måste skaffa en ny pump då min gyre 230 har gett upp. Tror det blir två gyre 280
Saknar det mindre akvariet när det kommer till att köpa teknik. Stort = dyrt!

Har rensat en massa montipora växer som ogräs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

e5fa8a7d2fcfbb6aaf37422b7591e953.jpg


Då har en korall blivit brun funderar på om fosfatet blivit helt nollat?? Alla andra värden är som vanligt kh 8 mg 1300 nitrat 1 salt 1.025 temp 27

Har ju cyano men bara på sanden..



Ingen som har någon idé på vad som kan vara fel?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur såg den ut innan och hur fort gick förändringen? Sämre färg brukar snarare komma från höga näringsvärde än från nollade... Hur ser övriga koraller ut?

Hur har du legat tidigare i nitrat o fosfat? 

Cyanon kommer ofta från för låg nitrat... Men nollad nitrat borde inte heller ge bruna koraller, nollade värde brukar väl snarare ge vävnadsdöd som är svår att hejda....

Kolla näringsnivåerna, håll ögonen på övriga koraller och agera inte för snabbt är mitt råd 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast beroende på hur den såg ut innan så tycker jag inte den ser ut att må dåligt nu, ser väl ut som en relativt frisk acro.

Och jag lyckades missa att du hade med nitrat, 1 funkar ju om du har lite fosfat i vattnet.

Det kaninte vara så att fosfat kanske stigit och att det ger sämre färg? Inga tecken på att övriga acro tappar lite färg? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast beroende på hur den såg ut innan så tycker jag inte den ser ut att må dåligt nu, ser väl ut som en relativt frisk acro.

Och jag lyckades missa att du hade med nitrat, 1 funkar ju om du har lite fosfat i vattnet.

Det kaninte vara så att fosfat kanske stigit och att det ger sämre färg? Inga tecken på att övriga acro tappar lite färg? 

 

 

De flesta andra ser bra ut, är en montipora som bråkar med men den korallen på bilden var jätte grön en dag och nästan brun nästa dag. ( som på bilderna)

 

Nitrat ligger hyfsat stabilt på 0.5-1 och fosfatet var 0.02 enligt triton, jag mäter 0 på Hanna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då känns det ju som låg/nollad fosfat. Men lever korallen fortfarande? Effekten av låg fosfat brukar väl annars vara snabb död, jag har råkat ut för det (tror jag då det är svårt att riktigt veta orsakssambanden) då dog korallerna ganska snabbt, vitnade och dog från en dag till en annan och arterna drabbades lite olika fort, minns inte riktigt vilken art som var först ut men det blev jäkligt svårt att häva när det väl sattes igång....

Jag tog ut fosfatremover osv men det var som sagt svårt att häva....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du mäter PO4 på morgonen (innan ljuset tänds) och på kvällen (efter det släcks) - vad säger det? Kör du omvänt refugium. IMO - din fosfat är på tok för låg
 
MVH Lasse


Ska testa, jag kör omvänt refugium.. har haft 0 på Hanna innan men icp har visat cirka 0.02

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då känns det ju som låg/nollad fosfat. Men lever korallen fortfarande? Effekten av låg fosfat brukar väl annars vara snabb död, jag har råkat ut för det (tror jag då det är svårt att riktigt veta orsakssambanden) då dog korallerna ganska snabbt, vitnade och dog från en dag till en annan och arterna drabbades lite olika fort, minns inte riktigt vilken art som var först ut men det blev jäkligt svårt att häva när det väl sattes igång....
Jag tog ut fosfatremover osv men det var som sagt svårt att häva....



Usch det låter inte alls kul!! Hoppas att det inte är det utan bara en/ 2 koraller som tjurar

Korallen i fråga ser ut att leva bara grymt tråkig i färgen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du omvänt refugium så får du troligtvis inga ändringar i PO4. Men testa - jag håller på att testa i mitt akvarium där jag kör omvänt refugium och blir inte klar över hur det funkar riktigt. Väldigt konstiga siffror jag får fram.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du omvänt refugium så får du troligtvis inga ändringar i PO4. Men testa - jag håller på att testa i mitt akvarium där jag kör omvänt refugium och blir inte klar över hur det funkar riktigt. Väldigt konstiga siffror jag får fram.
 
MVH Lasse


Bästa är förmodligen att skicka in ett icp test igen och se om det är något knas., svårt att börja ändra/ fixa när jag inte riktigt vet vad problem är.

Med vänlig hälsning, Jesper
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/95940

Skickade in ett test till triton. Inga större ändringar sen sist.. PO4 är lite lägre men inte nollat. Behöver dosera visa ämnen gjorde det sist men det blev inget skillnad kanske på grund av stort vb?

Silicon ( silikat ?) har ökat undrar om det är osmos vattnet, bäst att byta filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, jeber sa:

https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/95940

Skickade in ett test till triton. Inga större ändringar sen sist.. PO4 är lite lägre men inte nollat. Behöver dosera visa ämnen gjorde det sist men det blev inget skillnad kanske på grund av stort vb?

Silicon ( silikat ?) har ökat undrar om det är osmos vattnet, bäst att byta filter.

Silicon är det engelska namnet för grundämnet kisel (kemisk beteckning: Si). Silikat är ett samlingsnamn för flera olika molekyler som (bland annat) innehåller kisel.

 

Membranet/RO-filtret tar inte kisel, åtminstone inte all. För att få ner det nära noll krävs ett DI-filter, även kallat silikatfilter eller jonbytarfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silicon är det engelska namnet för grundämnet kisel (kemisk beteckning: Si). Silikat är ett samlingsnamn för flera olika molekyler som (bland annat) innehåller kisel.
 
Membranet/RO-filtret tar inte kisel, åtminstone inte all. För att få ner det nära noll krävs ett DI-filter, även kallat silikatfilter eller jonbytarfilter.


Tack för info jag har höjt upp skummaren med kakelplattor hittade inget lämpligare vid tillfället och undrar om det kan vara problemet? Har inte haft kisel innan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Tack för info jag har höjt upp skummaren med kakelplattor hittade inget lämpligare vid tillfället och undrar om det kan vara problemet? Har inte haft kisel innan


Har ju silikatfilter på men det kanske är dags att byta det..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...