Gå till innehåll

Får inte RO att fungera, endast smutsvatten!


naso

Rekommenderade inlägg

Finns det någon som kan hjälpa med problemet, vet inte om jag missat något igen? Köpte ett Coral Box RO 3-stegs (portabelt) och får inte membranet att öppna sig för RO-vattnet, kommer bara från smutsvattnet. Jag skruvade isär det, men kan inte hitta felet. När jag stänger av vattnet, så kommer det ut lite RO-vatten, så den är ju inte tilltäppt? Mycket tacksam för hjälp, skulle fylla upp och blanda salt idag!

Coral box RO 3-stegs.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, naso sa:

Finns det någon som kan hjälpa med problemet, vet inte om jag missat något igen? Köpte ett Coral Box RO 3-stegs (portabelt) och får inte membranet att öppna sig för RO-vattnet, kommer bara från smutsvattnet. Jag skruvade isär det, men kan inte hitta felet. När jag stänger av vattnet, så kommer det ut lite RO-vatten, så den är ju inte tilltäppt? Mycket tacksam för hjälp, skulle fylla upp och blanda salt idag!

Coral box RO 3-stegs.png

Hej

kranen jämte mebranet ska vara stängd så funkar det nog den öppnar man när man ska spola rent systemet

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

kranen jämte mebranet ska vara stängd så funkar det nog den öppnar man när man ska spola rent systemet

mvh Frank

Ok, du menar den som liksom går utanför den tjockare hårdplasthöljet som det står flow 300 på, är det i så fall det renare vattnet? jag har kanske förväxlat vilken som är RO och Waste? För ur den slangen som går direkt ut kommer ingenting

Ändrat av naso
tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen, jag tror att det blir rätt nu. För 10-15 år sedan hade jag ett som liknade Aqualight och D D, men den var betydligt enklare. Problemet är att det bara är gula slangar, men tror jag har fattat rätt nu. Jag beställde den på fish-street, så jag får kolla om dom har silikatfilter, annars kanske det som Triton har kan kopplas till ( betydligt snabbare) Förslag på silikatfilter? MVH: Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det blev lite virrigt och nu blir det väl ännu värre.

Från vattenledningskran - Stage 1 - stage 2 - stage 3 och sedan ev silikatfilter.

Osmosvatten ut är kontakten allra längst ned på stage tre.

Den som är bredvid är slaskvatten ut. Det skall normalt gå genom restriktor - (300 Gallon / timme?) ut till avloppet.

Med jämna mellanrum bör man spola osmosen. Det gör man med att leda slaskvatten förbi restriktorn och då kommer inget osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag tycker det blev lite virrigt och nu blir det väl ännu värre.

Från vattenledningskran - Stage 1 - stage 2 - stage 3 och sedan ev silikatfilter.

Osmosvatten ut är kontakten allra längst ned på stage tre.

Den som är bredvid är slaskvatten ut. Det skall normalt gå genom restriktor - (300 Gallon / timme?) ut till avloppet.

Med jämna mellanrum bör man spola osmosen. Det gör man med att leda slaskvatten förbi restriktorn och då kommer inget osmosvatten.

OK, då fungerar den inte. Det enda vattnet som kommer ut är när kranen är stängd eller öppen på sidan av restriktorn. Från den andra händer ingenting varken med öppen eller stängd kran, dumt att snåla in på en sådan grej, men eftersom tekniken gått framåt på de senaste 10 åren som jag inte varit i kontakt med hobbyn och allt annat blivit bättre, så chansade jag på denna anläggning för att spara några futtiga hundralappar. Denna är helt ny eftersom jag ska starta upp igen efter minst 10 år. Tack för att jag fick klarhet i detta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, stigigemla sa:

En osmos behöver skapligt vattenledningstryck för att fungera. Hur stort tryck har du?

 

3 timmar sedan, stigigemla sa:

En osmos behöver skapligt vattenledningstryck för att fungera. Hur stort tryck har du?

Jag vet inte, bor i lägenhet numera efter skilsmässa, men trycket ska det inte vara något fel på. provade i samma lägenhet för tio år sedan, då fungerade det. Tack för allt stöd från er, men jag kan prova från en annan kran innan jag beställer nytt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, stigigemla sa:

En osmos behöver skapligt vattenledningstryck för att fungera. Hur stort tryck har du?

Jag ska höra med vaktmästaren idag om vattentrycket, skulle det vara för lågt så kvittar det att beställa nytt RO-filter. Hur ska man då gå tillväga för att få en godkänd vattenkvalitet, om nu trycket är för lågt? Vill bara få igång akvariet. Det ligger på mellan 5 och 8 bar, så där jag bor bör det vara 6-7 bar enligt VA- kontoret i Ystad. 

Ändrat av naso
ville ta reda på fakta
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Kimozabe sa:

Jag hade 3 bar i min lägenhet. Fungerade men ”droppade” bara ur slangen så jag köpte en booster pump. 

Mvh

Kim

 

Det måste varit ett litet eller billigt/dåligt filter? 3 bar är möjligen lite i underkant men många osmoser levererar utmärkt med det trycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Kimozabe sa:

Jag hade 3 bar i min lägenhet. Fungerade men ”droppade” bara ur slangen så jag köpte en booster pump. 

Mvh

Kim

Du får ursäkta mig, men vad är en boosterpump? Mycket är nytt för idag, efter många år i stiltje

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, naso sa:

Du får ursäkta mig, men vad är en boosterpump? Mycket är nytt för idag, efter många år i stiltje

 

En liten pump man kopplar på mellan vattenledning och osmos, exakt tekniskt hur den funkar vet jag inte men den gör så att vattnet går in i osmosen med ett högre tryck varpå membranet blir effektivare och i de flesta fall får man mer rent vatten fortare samt mindre slaskvatten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, danne031 sa:

 

En liten pump man kopplar på mellan vattenledning och osmos, exakt tekniskt hur den funkar vet jag inte men den gör så att vattnet går in i osmosen med ett högre tryck varpå membranet blir effektivare och i de flesta fall får man mer rent vatten fortare samt mindre slaskvatten. 

OK, men var kan jag köpa en sådan, för att vara på den säkra sidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, naso sa:

OK, men var kan jag köpa en sådan, för att vara på den säkra sidan?


Jag har bara sett dessa boost pumpar på tex ebay eller amazon

 

https://www.amazon.co.uk/Finerfilters-100GPD-Reverse-Osmosis-Booster/dp/B07BBN44SF/ref=pd_day0_hl_199_9?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B07BBN44SF&pd_rd_r=14b91eec-1899-11e9-bd3a-1b03e59c87b4&pd_rd_w=10gmV&pd_rd_wg=8EJGI&pf_rd_p=b082d07b-aaea-4f40-9ff3-d27463f747d7&pf_rd_r=ABGK5DFYR6RSHVHM34GC&psc=1&refRID=ABGK5DFYR6RSHVHM34GC

 

Dock kostar dom som en mindre osmos anläggning så jag hade nog försökt att verifiera med ett annat lånat osmos filter först för att säkerställa om det är trycket eller osmos filtret som är boven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, maca sa:


Jag har bara sett dessa boost pumpar på tex ebay eller amazon

 

https://www.amazon.co.uk/Finerfilters-100GPD-Reverse-Osmosis-Booster/dp/B07BBN44SF/ref=pd_day0_hl_199_9?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B07BBN44SF&pd_rd_r=14b91eec-1899-11e9-bd3a-1b03e59c87b4&pd_rd_w=10gmV&pd_rd_wg=8EJGI&pf_rd_p=b082d07b-aaea-4f40-9ff3-d27463f747d7&pf_rd_r=ABGK5DFYR6RSHVHM34GC&psc=1&refRID=ABGK5DFYR6RSHVHM34GC

 

Dock kostar dom som en mindre osmos anläggning så jag hade nog försökt att verifiera med ett annat lånat osmos filter först för att säkerställa om det är trycket eller osmos filtret som är boven.

Tack för info, jag känner en som har ett stort osmosfilter ( 1500L/dygn ), får höra med honom om det inte blir för bökigt. Här omkring är det inte många man känner till som håller på med saltvatten, så vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, maca sa:


Jag har bara sett dessa boost pumpar på tex ebay eller amazon

 

https://www.amazon.co.uk/Finerfilters-100GPD-Reverse-Osmosis-Booster/dp/B07BBN44SF/ref=pd_day0_hl_199_9?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B07BBN44SF&pd_rd_r=14b91eec-1899-11e9-bd3a-1b03e59c87b4&pd_rd_w=10gmV&pd_rd_wg=8EJGI&pf_rd_p=b082d07b-aaea-4f40-9ff3-d27463f747d7&pf_rd_r=ABGK5DFYR6RSHVHM34GC&psc=1&refRID=ABGK5DFYR6RSHVHM34GC

 

Dock kostar dom som en mindre osmos anläggning så jag hade nog försökt att verifiera med ett annat lånat osmos filter först för att säkerställa om det är trycket eller osmos filtret som är boven.

Tack för tipset, jag köpte en sådan och får den hemskickad till nästa tisdag. Det kan vara bra att ha, med tanke på lite extra krut i osmosen 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...