Gå till innehåll

Vita prick


KMG

Rekommenderade inlägg

Då var det klippt igen... Medicinerar stora karet med 820 l vatten med Trimarin (kopparbaserad) mot vita prick. Har flyttat över sniglar, eremiter och sjöborre i ett litet kar med några algstenar.

Min fråga är om och när jag kan flytta tillbaka städpatrullen? Kan cystor följa med tillbaka som liftare? Eller håller sig dom enbart i substrat/stenar?

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, KMG said:

Min fråga är om och när jag kan flytta tillbaka städpatrullen?

Risken finns att koppar är kvar i inredningen och sedan läcker ut även om du skulle byta allt vatten. Det är bättre att medicinera fiskar i ett separat kar.

 

Quote

Kan cystor följa med tillbaka som liftare? Eller håller sig dom enbart i substrat/stenar?

Teoretiskt skulle de kunna sitta på snäckskal, i praktiken vet jag inte. Om du låter städarna gå kvar i det mindre karet ett par månader borde eventuella cystor hinna försvinna. Samtidigt kan du mäta kopparhalten i det stora karet efter ett par månader så att inget har läckt tillbaka.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, Christian J sa:

Risken finns att koppar är kvar i inredningen och sedan läcker ut även om du skulle byta allt vatten. Det är bättre att medicinera fiskar i ett separat kar.

 

Teoretiskt skulle de kunna sitta på snäckskal, i praktiken vet jag inte. Om du låter städarna gå kvar i det mindre karet ett par månader borde eventuella cystor hinna försvinna. Samtidigt kan du mäta kopparhalten i det stora karet efter ett par månader så att inget har läckt tillbaka.

 

Mmm, jag vill medicinera hela karet för annars ligger cystorna kvar och då måste man vänta 70 dagar innan fisken kan komma tillbaka. Medicinen drar jag ur med aktivt kol och sedan Triton detox för att få bort kopparn. Ställer mig som sagt mest frågande till om och när jag vågar sätta tillbaka städpatrullen? Kanske räcker med att skölja av dem i rinnande vatten innan iläggning? En sak är säker i alla fall. I fortsättningen kommer jag medicinera alla fisk innan den får komma ner i karet...

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minutes ago, KMG said:

Mmm, jag vill medicinera hela karet för annars ligger cystorna kvar och då måste man vänta 70 dagar innan fisken kan komma tillbaka.

Vad jag förstått verkar inte koppar på själva cystorna.

 

35 minutes ago, KMG said:

Medicinen drar jag ur med aktivt kol och sedan Triton detox för att få bort kopparn.

Det tar nog bara bort koppar från det fria vattnet, sten och alger kanske också har tagit upp koppar, vilken sedan långsamt kan läcka tillbaka till vattnet under lång tid.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om koppar biter på cystor verkar oklart. I varje fall inte 100%. Håller man kopparhalten i 30 dagar verkar man vara ganska säker. Frågan är hur pass man har förstört sitt kar då? Kommer man någonsin bli av med all koppar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått intrycket av att koppar i ett kar i praktiken förstör all sten. Följer intresserat här för eventuell verifiering. 

En sak jag däremot vet är att stenen och sanden kan absorbera koppar, även över tid. Det betyder att man ska räkna med att behöva dosera många gånger högre dos än rekommendationer för att upprätthålla en effektiv nivå i vattnet. Det är viktigt att testa tätt och regelbundet så att nivån inte sjunker för mycket och därigenom nollställer din behandlingstid.

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör den det? För att den ska fastna i stenen måste det väl finnas typ järn eller annan oädlare metall? Aktivt kol och detox från Triton sägs vara ett sätt att få bort koppar. Filtrering med det ett längre tag lär behövas. Vad har man annars för val att bota om man inte ska riva hela karet, desinficera eller låta karet stå utan fisk i 70 dagar och i sådana fall ha ett karantänskar uppe som är inkört för att klara fisklasten? Chloroquine phosphate sägs fungera, men finns inte att få tag i Sverige? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, aktivt kol tar koppar, men inte allt. Tror man på kemisk väg får den till att bindas vid kol alternativt bilda större partiklar som fastnar i aktiva kolet med detoxpreparat. Dolomit lär vara bra. Beträffande levande sten som absorberar är det nog riktig levande sten som blir förstörd och med sin biomassa suger åt sig tungmetaller. Min är död sten som jag bakteriegödslat så att säga. Den där vita pricken är ett helvete! Fiskarna har sett friska och pigga ut i över ett halvår och sedan vid flytt *pang* bröt den ut. Det där med obsevationskarantän köper jag inte. Det enda raka verkar vara att medicinera förebyggande innan man släpper fisken i huvudkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Lasse sa:

Appropå förebyggande medicinering. Inför inte den metoden i Sverige. Se vilket helvete den skapat i USA. 

 

MVH Lasse 

Vad har hänt där? Har ingen info i ämnet? Vad tror du om min plan att kopparmedicinera i en månad, byta vatten och sedan köra minst ett halvår med aktivt kol och detoxer från Triton mot rester av koppar?

Min sten var död som jag nitrifieringsbakterie doserat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Jois sa:

Hej!

Har blivit lite intresserad av just prick och försökt att läsa på så mycket det bara går. 

 

Hur ser pricken ut?

Är de helt plana eller sticker de ut (typ som en finne..)?

 

Är det enbart en fisk som är drabbad?

Bara en fisk och sticker ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är stor motståndare till profylaktisk behandling med koppar. Att behandla vid symptom ja - men i förebyggande nej. Koppar motverkar immunsystemet och kan ge långvariga skador på inre organ. Koppar bioackumuleras också. IMO är mycket av de problem amerikanarna ser med sin fisk orsakat av profylaktisk behandling som ettdera frambringar resistanta mikroorganismer eller nedsatt immunsystem. Man försöker sätta upp "rena" system som funkar ett tag - sedan sker ett misstag och katastrofen är ett faktum pga av dåliga/otränade immunförsvar. I ditt fall - med en fisk drabbad av stressrelaterade prick - skulle jag personligen ta upp den och köra TTM  (hinkmetoden) I en vecka och under tiden som följer köra ozon (lite kraftigare än normalt)  eller en oxydator i huvudkaret 

 

MVH Lasse 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har oxå läst att koppar tas upp av sten etc och det krävs högre dosering. Även en tjej i Australien som jag följer bekräftade detta när hon kopparbehandlade. 

Jag hade definitivt inte behandlat med koppar i huvudkaret utan kanske prova annat om jag var du. 

 

Jag fick in prick i mitt akvarium på någon vänster pga att jag slarvade med karantänen. Första 2 omgångarna var värst, speciellt för min ena kirurg. 

Har kört med oxidator som Lasse tipsade om + 39w uvc och det känns som det blir mindre och mindre utslag för varje vända med bara ena kirurgen som jag kan se direkta prickar på. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Jag har oxå läst att koppar tas upp av sten etc och det krävs högre dosering. Även en tjej i Australien som jag följer bekräftade detta när hon kopparbehandlade. 

Jag hade definitivt inte behandlat med koppar i huvudkaret utan kanske prova annat om jag var du. 

 

Jag fick in prick i mitt akvarium på någon vänster pga att jag slarvade med karantänen. Första 2 omgångarna var värst, speciellt för min ena kirurg. 

Har kört med oxidator som Lasse tipsade om + 39w uvc och det känns som det blir mindre och mindre utslag för varje vända med bara ena kirurgen som jag kan se direkta prickar på. 

 

Mvh

Kim

 

Kör ni med ozon kopplad till luftpump, eller blir det samma effekt att köra via skummarens luftintag? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

 

Kör ni med ozon kopplad till luftpump, eller blir det samma effekt att köra via skummarens luftintag? 

Jag kör ingen ozon. Jag kör med oxidator, resultatet är väl i princip samma. 

Lasse och en annan hjälpte mig massor vid frågeställningar. Om du är intresserad så kan du antingen söka här på forumet alt så kan jag leta upp länken och klistra in den här, tror jag ställde alla tänkbara och otänkbara frågor :D 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Lasse sa:

Jag är stor motståndare till profylaktisk behandling med koppar. Att behandla vid symptom ja - men i förebyggande nej. Koppar motverkar immunsystemet och kan ge långvariga skador på inre organ. Koppar bioackumuleras också. IMO är mycket av de problem amerikanarna ser med sin fisk orsakat av profylaktisk behandling som ettdera frambringar resistanta mikroorganismer eller nedsatt immunsystem. Man försöker sätta upp "rena" system som funkar ett tag - sedan sker ett misstag och katastrofen är ett faktum pga av dåliga/otränade immunförsvar. I ditt fall - med en fisk drabbad av stressrelaterade prick - skulle jag personligen ta upp den och köra TTM  (hinkmetoden) I en vecka och under tiden som följer köra ozon (lite kraftigare än normalt)  eller en oxydator i huvudkaret 

 

MVH Lasse 

 

Med andra ord blir det ett kar med konstant vita prick som hålls nere med hjälp av ozon och /eller UVC? För det finns väl egentligen bara 4 sätt att få bort vita prick (kopparmedicin, klorokinfosfat-medicinering, hypersalinitet och TTM)? Vad tror du om att profilaktiskt behandla med klorokinfosfat?

En fisk som konstant utsätts för Cryptocaryon lär ju också få skador och/eller bli svag för andra angrepp tänker jag? Det blir ju mycket mer intensivt i ett akvarium i jämförelse med naturen för att det ska vara imunförsvarsstärkande? Kan klorokinfosfat vara snällare än kopparbaserade behandlingar?

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flera studier visar att fisk kan vara immuna för saltvattensprick. Det finns vaccin framtaget för kommersiella odlingar. Problemet med saltvattensprick är att det finns så många olika varianter/snabb evolution att mycket av vaccinet är väldigt specifikt. Men det är som intressant är att fisk har ett "lärande" immunsystem även för parasiter som saltvattensprick. Att de har - förutom ett mycket starkt icke specifikt försvarssystem - ett lärande immunsystem för bakterier och vissa virus har man vetat länge - att det förvärvade systemet också är effektivt för parasiter är dock en relativ sen upptäckt. All förvärvad immunitet bygger på en "lågexponering" av smittämnen och linjen med "sterila" kar och profylaktisk behandling leder till ett mycket dåligt immunsystem som blir till en katastrof om något oönskat kommer in i karet. Andra kända "utlösare"/ immunförsvars undertryckare är stress den viktigaste faktorn. Din flytt av en tillsynes frisk fisk var helt tydligt en sådan stressande faktor som utlöste en attack. För min del är "låg"exponeringen av sjukdomsalstrande mikroorganismer och ett så stressfritt akvarium som möjligt viktiga faktorer i ett friskt akvarium.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är den enda "profylaktiska" metoden som är tänkbar TTM men det gäller bara om det sker stressfritt och för att inte få in någon ny stam av vitaprick. Den ger inget skydd för stammar som redan kan finnas i akvariet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Lasse sa:

Flera studier visar att fisk kan vara immuna för saltvattensprick. Det finns vaccin framtaget för kommersiella odlingar. Problemet med saltvattensprick är att det finns så många olika varianter/snabb evolution att mycket av vaccinet är väldigt specifikt. Men det är som intressant är att fisk har ett "lärande" immunsystem även för parasiter som saltvattensprick. Att de har - förutom ett mycket starkt icke specifikt försvarssystem - ett lärande immunsystem för bakterier och vissa virus har man vetat länge - att det förvärvade systemet också är effektivt för parasiter är dock en relativ sen upptäckt. All förvärvad immunitet bygger på en "lågexponering" av smittämnen och linjen med "sterila" kar och profylaktisk behandling leder till ett mycket dåligt immunsystem som blir till en katastrof om något oönskat kommer in i karet. Andra kända "utlösare"/ immunförsvars undertryckare är stress den viktigaste faktorn. Din flytt av en tillsynes frisk fisk var helt tydligt en sådan stressande faktor som utlöste en attack. För min del är "låg"exponeringen av sjukdomsalstrande mikroorganismer och ett så stressfritt akvarium som möjligt viktiga faktorer i ett friskt akvarium.

 

MVH Lasse

Väldigt intressant och logiskt. Allt levande på vår jord har förtjänat sin plats och med fördel ett imunsystem. Dock känner jag mig inte bekväm med att fiskar konstant ska bära på dödliga parasiter. Om det bryter ut är ju fisken inte immun? Drar man paralleller till boskap, andra husdjur eller oss själva är det inte vidare sunt. Att bomba allt med medicin håller jag med om. Dock vid ett sjukdomsutbrott lär man väl medicinera och sanera? Eller har jag genom att kopparmedicinera lyckats förstöra mitt akvarium totalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju precis i upplärningsfasen, och visst är det sjukt tråkigt att ens hobby ska drabbas av bakslag. 

Att ha lite is i magen och vänta är kanske bättre än att ge sig i kast att pumpa ut te.x. 800 liter vatten eller kopparbehandla ett helt revkar. 

Även om du i framtiden kör med karantänkar osv, kommer du aldrig vara 100% säker på att inte drabbas igen. Och då är du tillbaka på ruta ett och kanske till-och med tröttnar på vara akvarist. 

 

Stort lycka till!

 

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att inte medicinera profylaktiskt innebär att inte medicinera "i fall om" - "för säkerhets skull" - däremot är min åsikt att man skall medicinera om det finns klara indikationer samt åtminstone en bestämning av vilken typ av mikroorganism som är den aktuella patogenen. Rätt använd, i rena kar utan inredning av kalciumbaserade ämnen är koppar effektivt. Jag föredrar dock min egen "hink" metod i detta fall.

 

Så fort man använder någon medicinering av någon form så öppnar man för att ressitanta stammar av aktuell mikroorganism skall uppstå

 

Med medicinering menar jag inte användandet av vaccin eftersom vaccinering betyder att man lär och alarmerar det egna immunförsvaret.

 

Vad gäller oss människor så börjar det bli mer och mer acceptans av de teorier om att välfärdssjukdomar är skapade av alltför lite träning av vårt immunsystem. Exempelvis så utsätter man idag (på många ställen) de nyfödda som förlösts med hjälp av kejsarsnitt för en eller annan form av magbakterier efter förlossningen. Det finns idag en ganska stor konsensus bland experter att många allergier idag beror på att vi lever för rent - eller som en läkare jag kände en gång alltid sa - Immunsystemet är som tolvåriga grabbar - får de(t) inget att göra så ställer det till ett helvete. :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Lasse sa:

Att inte medicinera profylaktiskt innebär att inte medicinera "i fall om" - "för säkerhets skull" - däremot är min åsikt att man skall medicinera om det finns klara indikationer samt åtminstone en bestämning av vilken typ av mikroorganism som är den aktuella patogenen. Rätt använd, i rena kar utan inredning av kalciumbaserade ämnen är koppar effektivt. Jag föredrar dock min egen "hink" metod i detta fall.

 

Så fort man använder någon medicinering av någon form så öppnar man för att ressitanta stammar av aktuell mikroorganism skall uppstå

 

Med medicinering menar jag inte användandet av vaccin eftersom vaccinering betyder att man lär och alarmerar det egna immunförsvaret.

 

Vad gäller oss människor så börjar det bli mer och mer acceptans av de teorier om att välfärdssjukdomar är skapade av alltför lite träning av vårt immunsystem. Exempelvis så utsätter man idag (på många ställen) de nyfödda som förlösts med hjälp av kejsarsnitt för en eller annan form av magbakterier efter förlossningen. Det finns idag en ganska stor konsensus bland experter att många allergier idag beror på att vi lever för rent - eller som en läkare jag kände en gång alltid sa - Immunsystemet är som tolvåriga grabbar - får de(t) inget att göra så ställer det till ett helvete. :)

 

MVH Lasse

Varför är kalciumbaserade ämnen dåligt i samband med kopparmedicinering? Kemisk reaktion?

Håller med om imunsystem och renheten gör oss sjuka. Den bidrar nog dock snarare till att vårt imunsystem inte blir tränat i att skilja på bra eller dåligt och istället börjar angripa oss själva, pollen eller födoämnen än att klara reella angrepp. Våra i dag vanligaste sjukdomar är sprungna från vårt täta leverne med varandra och djur (muterade djursjukdomar sägs ligga bakom de flesta av våra).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Per, har du redan börjat med koppar behandling ? om inte så hoppa över det , det gör mer skada än nytta ,

om du fått prick så är det ett tecken på att något inte står rätt till med karet , välmående fisk dör inte av prick ,

och du hade bråttom att kasta över all fisk i det nya karet  , öka matningen och byt vatten , det hjälper till 99%

 

flytta en fisk utan att få prick är nästan ett önsketänkande , så gör inga snabba beslut , det orsakar bara en massa problem i framtiden 

sätt dig på en stol och ta en kopp kaffe och klia dig i huvudet , det är en bättre medicin än att göra något överilat , 

all teknik till ett saltkar är hjälpmedel för att hålla djuren i bra kondition , men ibland så kan teknik skapa problem istället ,

i bland så kan det vara så enkelt att man inte ser felet , har du en fungerande salt mätare och använder ett ok salt ,

då behöver du bara en skummare för att karet ska fungera 

mvh stefan

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...