Gå till innehåll

Material för akvariumsbygge


Rekommenderade inlägg

Så har lite funderingar på ett akvariebygge, tänkte bygga ett kallt saltvattensakvarium och funderade då på om någon har några generella tipps på hur man bygger ett akvarium. Samt om det finns något annat material som går att använda för alla sidor förutom framsidan där jag vill ha glas. Tänkte att det vore bättre att ha något ev. billigare på de sidor som ändå ska isoleras.

Vad det gäller isolering så brukar ni använda frigolit va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kul att du är inne på ett kallt kar! Såg på din andra tråd att du är inne på att hålla kräfta och då är det bättre att ha ett kar med stor bottenyta istället för ett högt akvarium.

Förr byggde man i marinplywood och hade en glasruta fram. Har tyvärr inga mer handfasta tips mer än att googla på aquarium plywood...

Jag har vanlig vit frigolit på mina akvarier, men det bästa är portät markfrigolit. De brukar vara blå eller rosa.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plywood och glasfiber med ruta i glas är ganska vanligt inom den söta delen av hobbyn, främst när man bygger stora kar. Har inte sett det särskilt många gånger här dock..

På rovfisk.se hittar du garanterat ett gäng plyfaburkar och kan se hur de gick till väga.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen! Jag har två plyfakar, det ena plastat med polyester det andra med epoxi. Ska du inte bygga riktigt stort tror jag faktiskt det blir billigare att köpa ett färdigt standardakvarium. Jag byggde själv för att jag tycker det är kul att plasta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kirderf sa:

Välkommen! Jag har två plyfakar, det ena plastat med polyester det andra med epoxi. Ska du inte bygga riktigt stort tror jag faktiskt det blir billigare att köpa ett färdigt standardakvarium. Jag byggde själv för att jag tycker det är kul att plasta emoji4.png

 

Så då hade du plywood som du vattenbehandlade med polyester / epoxi?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog skitkul att bygga ett sånt här akvarium men jag stämmer nog in med föregående ord att så länge det inte är ett väldigt stort akvarium(över 2000 liter) så är det nog billigare och lättare att köra på glas och isolera det istället. Det är lätt att isolera, det enda lite bökiga är att isolera framrutan, men det är inte allt för svårt. Enklaste sättet är att limma fast en ruta till med aluminium profiler och silikon samt täta lite varsamt runt om. Finns en chans att det blir kondens efter några år men så besvärligt är det inte egentligen med det problemet heller. Är bara skära loss, göra rent och göra om. Eller om man hittat en ny bättre lösning då så kör man på den istället.  Jag jobbar på lite alternativa lösningar men har inte kunna genomföra tester ännu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...