Gå till innehåll

Montipora rainbow med skador/sjukdom - hjälp!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har en montipora rainbow som har vuxit massor sedan jag satte ner en fragg i displayakvariet men på sista tiden har det kommit diverse skador och problem. 

Tar mer än gärna emot förslag på lösningar eller erfarenheter av liknande problem så jag kan få identifierat vad det är som är galet.

 

Korallen växer fortsatt då det är friska områden på den varvat med dåliga/sjuka områden.

 

Korallen har partier som är döda där det samlar sig smuts och detrius. - se röd ring med vita fläckar.

Korallen har partier med döda polyper. Se bildförstoring för förtydligande. Det syns tydligt att vävnaden mellan polyperna saknas. Polyperna lever och slår ut men vävnaden är borta. Vad sker?

 

Bild med gul ring visar tillväxten som korallen har haft kontra bilden med polyperna ute.

På alla bilder som dokumentera skadan har jag blåst på korallen med en streamer för att få tagit tydligare bilder. Den har normalt polyperna ute på de friska polyperna men dör alltså av lite i taget.

Det är vermatid snails "i" korallen men det har aldrig berört den förr - det verkar inte heller skada de andra montiporerna jag har.

Är det något speciellt näringsämne - spårämne - tillsats som är viktigt för just denna typen eller montiporer generellt? 

 

Tacksam för hjälp. 

@Lasse @stigigemla @jonasroman 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MichaelE sa:

Har du kilat efter nakensnäckor? Är det några andra monties som också verkar påverkade?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej ingenting som jag kan se och inga andra som är påverkade. 

Har en montipora superman samt 2 stora m. capricornis som är helt opåverkade.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mcjagg sa:

Hej

gör ett triton test så får ni reda på vad som ev.saknas 

jod brukar saknas

 

mvh Frank

Precis min tanke.

 

Beställde test i kväll. 

Stoppade upp med jod och diverse tillsatser för ett tag sedan så kanske det är brist på dem nu. 

Har tillsatt i ballingen igen i sista blandningen. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

56 minuter sedan, Dimorb sa:

Precis min tanke.

 

Beställde test i kväll. 

Stoppade upp med jod och diverse tillsatser för ett tag sedan så kanske det är brist på dem nu. 

Har tillsatt i ballingen igen i sista blandningen. 

Hej

jag har flak monti röd,grön och lila de började tappa väldigt mycke färg och hade döda fläckar så jag började tillsätta extra jod för den som finns i ballingen räckte inte 2 veckor senare så syns knappt de döda fläckarna och färgen gar kommit tillbaka höll på att glömma jag tillsate lite extra sr också för det var lågt enligt triton jag tillsatte 40ml av varje i balling dunkarna de är på 10l

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, mcjagg sa:

Hej

jag har flak monti röd,grön och lila de började tappa väldigt mycke färg och hade döda fläckar så jag började tillsätta extra jod för den som finns i ballingen räckte inte 2 veckor senare så syns knappt de döda fläckarna och färgen gar kommit tillbaka höll på att glömma jag tillsate lite extra sr också för det var lågt enligt triton jag tillsatte 40ml av varje i balling dunkarna de är på 10l

mvh Frank

Tack.


Tillsatte en period ganska mycket (70ml) men var rädd för överdosering så har sista tiden inte doserat något av dem.. 

Sista blandningen nu använder jag 50 ml/10 liter balling. Men skall kanske dosera lite mer efterhand. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
Ja ni har ett rejält kar jag kör med Stigs recept men gått över till fauna marins trace det var då montina tappade färg där är jod men tydligen för lite så jag la i extra från Stigs jod kommer att gå tillbaka till Stigs spårämnen när jag kört slut denna
Mitt kar är inte så stort 475l i systemet
Förbrukning 550ml per dygn jag har sps dominerat
Mvh Frank

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...