Gå till innehåll

Fråga angående Sacrophyton


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har några sacrophyton i karet som beter sig väldigt konstigt tycker jag. De kan ena dagen vara pigga med polyperna ute, medan de dagen där på ser ut att vara påväg att dö. Det skiljer sig alltså väldigt mycket från dag till dag, om de ser ut att må bra eller inte.

Har försöka se något mönster men inte lyckats hitta något. Skiljer även mellan de specifika i karet, vissa kan se jättepigga ut medan andra inte alls har några polyper ute.

 

Någon som vet vad detta kan bero på? Går det att göra något åt?

 

Tack så länge! d1a75e1ac9e8e48414f359a5386f3177.jpge375997862ad0a0bd03c78c4c7161f8c.jpg

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska vanligt att mjukisar gör på det sättet du beskriver. Läderkoraller är kända för att dra ihop sig lite för att nästan "ömsa" skal. Jag har en grön Sarco och just den verkar dra ihop sig när jag har högre näringsvärden.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska vanligt att mjukisar gör på det sättet du beskriver. Läderkoraller är kända för att dra ihop sig lite för att nästan "ömsa" skal. Jag har en grön Sarco och just den verkar dra ihop sig när jag har högre näringsvärden.


Tack för ditt svar!

Ja, det kan ha att göra med näringsvärdena. Men det borde väl inte skifta så från dag till dag isåfall eller? Finns det några andra möjliga orsaker?
Annars får jag ta mig en titt på näringsvärdena och se om det är nåt som behöver ändras på.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Richard_22 sa:

 


Tack för ditt svar!

Ja, det kan ha att göra med näringsvärdena. Men det borde väl inte skifta så från dag till dag isåfall eller? Finns det några andra möjliga orsaker?
Annars får jag ta mig en titt på näringsvärdena och se om det är nåt som behöver ändras på.

 

 

Alltså, det jag noterat med min gröna japansarco är att den verkar gilla lite mer näringsfattigt vatten. Men det har jag inte tänkt på när det gäller andra sarcos. Men i ditt fall tror jag helt enkelt det är normalt beteende, läderkoraller är kända för att göra så. Ibland när de drar ihop sig kan man se som en vaxliknande hinna som dom sedan släpper.

 

OM dom fortsätter sura länge, typ en vecka så kanske du ska se över alla standardgrejer, typ vattenvärden, flöde och så. Men det ser likadant ut i naturen, när man dyker på ett rev med mycket sarcos är många helt öppna och många helt stängda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Alltså, det jag noterat med min gröna japansarco är att den verkar gilla lite mer näringsfattigt vatten. Men det har jag inte tänkt på när det gäller andra sarcos. Men i ditt fall tror jag helt enkelt det är normalt beteende, läderkoraller är kända för att göra så. Ibland när de drar ihop sig kan man se som en vaxliknande hinna som dom sedan släpper.
 
OM dom fortsätter sura länge, typ en vecka så kanske du ska se över alla standardgrejer, typ vattenvärden, flöde och så. Men det ser likadant ut i naturen, när man dyker på ett rev med mycket sarcos är många helt öppna och många helt stängda.


Okej, nej det är inget som jag tänkt på heller. Vet att jag haft ganska näringsrikt vatten, åtminstone förut, men vet inte riktigt hur det står till nu.

Det är säkert helt normalt att de gör som du säger men i mitt fall har dem varit sura väldigt länge, rör sig säkert om någon månad. Men som sagt de mår ju bra vissa dagar vilket är väldigt konstigt. Men då kanske det är läge att checka värdena, eller vad tror du?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en grön japan sarco med. Han var ute sen dag ett i mitt gamla kar rak och ståtlig, men efter jag upgraderade har han hållt på luta sig från sida till sida in & ut med polyperna och "ömsar" mycket. I mitt fall tror jag det har att göra med vattenflödet ändringar + diatomer.

Har du nyligen flyttat runt med pumpar eller korallerna?

Tror faktiskt man underskattar hur mycket flöde de vill ha, i mitt gamla kar fick han sig en rejäl ström med vatten då och då så att polyperna nästan gjorde en 90 grader böjning. Idag får han lite ström så att dom rasslar till lite.

 

Ska ta och flytta på min streamer inom snar framtid när jag fixat lite andra problem i mitt kar :) Får se om han återgå till sitt gamla ja!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...