Gå till innehåll

Hur är det möjligt? Red turf igen?


KMG

Rekommenderade inlägg

Har alltså startat om ett akvarium helt med sten som legat tre dygn i kaustiksoda och vattnas. Misstänker att den eländiga algen Red turf jag tampas med innan verkar vara på väg in igen? Hur är det ens möjligt? Behöll bara fiskarna som jag sköljde innan isättning. Inga kirurger och fiskarna gick en vecka i ett annat kar under tiden. 

PSX_20190122_193914.jpg

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du gjort en helt ny omstart så kommer ju allt att cyklas om igen. Du får nog lugna ner dig och avvakta. Det tar minst 6 månader innan du får stabila värden. Gör bara dina vattenbyten och mätningar. Inga konstiga saker som tillsätts. För mig själv tog det över ett år innan mitt verkligen började frodas riktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Christian_N sa:

Har du gjort en helt ny omstart så kommer ju allt att cyklas om igen. Du får nog lugna ner dig och avvakta. Det tar minst 6 månader innan du får stabila värden. Gör bara dina vattenbyten och mätningar. Inga konstiga saker som tillsätts. För mig själv tog det över ett år innan mitt verkligen började frodas riktigt.

Det är jag med på. Men att red turf alger dyker upp igen trots att jag haft all sten i kaustiksoda, helt ny grus och akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, stigigemla sa:

Det är sporer som sprids i luften. De kan flyga många mil bort. Eller vara kvar hemma hos dig.

Va? Många alger fungerar så, men red turf (vad heter de på riktigt)? Dom sägs vara liftare och inte luftburna efter vad jag hört? Undrar hur man blir av med dom? Inte mycket ville mumsa bort dom. Har hört att sniglarna "kaststjärnor" gillart?

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, mikoto sa:

Det är inte röd cyano då? Eller går det inte borsta bort med en tandborste tex?

Det var vad jag hoppats på, men jag känner igen prickarna sedan förra omstarten... Borstade med mjuk tandborste och dom ville inte släppa allt för lätt:sorrow: Vad kan ta bort dessa pestalger? Provade dinoX tidigare. Inget hände... Varken sniglar, eremiter eller ens en sjöhare hängde med. Just nu är planen att köra med polifilter som nyper både koppar, nitrat och fosfat för att se om red turf inte kommer ta sig...

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade på en rapport från en studie i röda havet som gjorts via ett antal kameror utplacerade på ett rev för att studera turfalgers utbredning i förhållande till betande fiskar och sjöborrar. Den kom fram till att betande fisk var överlägset bäst på att äta turf alger. Å andra sidan blir väl en hel del kirurgfiskar rätt så bekväma i ett akvarium och smaskar både pellets, mysis och spottar åt skitalger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, danne031 sa:

Hur har du det med städpatrull? Låter som att hittar man bara den rätta snäckan så är det till stor hjälp.

 

https://www.livingreefs.com/threads/red-turf-algae-battle-breakthrough.34790/

Just ny ligger jag lågt med städpatrullen i och med kopparmedicinering och eventuell tömning av karet på grund av vattenskada... Funderar på om sanering av hela rummet med klorin + kaustiksoda i karet skulle hjälpa mot att inte få red turf igen? Eller kan sporer ligga inbäddade så djupt i stenen att den inte dör? Är algen luftburen och finns som spor? Inte funnit svar på det ännu.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planen blir nu att försöka svälta bort eventuella red turf alger i sin linda. Metoden kommer vara att dosera Vibrant samt Polyfilter i sumpen. Vibrant antar jag är en coctail huvudsaklingen av bakterier och mindre del ättika och socker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

För andra som råkar ut för red turf alger eller turf alger över lag så fick jag bort dom genom att köpa ninja star snail och Lunella Coronata. Dom gjorde processen kort med skiten som inte ens en sjöhare rådde på. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, peterj66 sa:

Är nog allmänt en bra ide att försöka ha så varierad städpatrull som möjligt. Kul att du fick bukt med problemet. 

Det tråkiga är att mina Lunella Coronata svalt ihjäl en efter en efter att alla turfalger försvann. Dock kvarstår faktum att endast dessa tog bort red turf. Det andra är att mina "vanliga" turbosniglar fortfarande lever nu när det mesta i algväg är kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...