Gå till innehåll

Laka ur död levandesten i sötvatten


76puh

Rekommenderade inlägg

Det är livsfarligt att koka levande sten. Det finns ett antal trådar på Reef Central och Reef2reef om detta.

Men ett natriumhydroxidbad är bra. Ett par dagar i vatten med propplösare från ICA rensar bra. Det luktar inte gott så gör det utomhus om några månader.

I vardagsamerikanskan betyder cooking både koka och tillaga  - även kallt som tapas eller sushi och detta är väl orsaken till missförstånden..

 

Är det torr sten du köpt i affär innehåller den inte så mycket dött utan går bra att laka ur med vattenledningsvatten och startbakterier.

Lägg stenen i en bytta med en liten pump och så mycket vatten att det täcker stenen och lite startbakterier.

Efter några dagar blir det skinn på vattenytan eller börja lukta och då byter man allt vatten. 

Efter några dagar börjar det lukta eller blir skinn på vattenytan och då byter man allt vatten igen.

Efter några dagar börjar det lukta eller blir skinn på vattenytan och då byter man allt vatten igen.

Går  det mer än en vecka utan byte är stenen färdig.

  • Tack 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte många mesofila bakterier som överlever kokning. De flesta klingar av vid kring 50 grader C, de envisa rackarna t ex Legionella uppåt 70 grader C. Sen finns det ju termofiler också men de har sällan en påverkan på vår fysiologi.

 

Annars har jag inte funderat på bakteriesmitta från akvariet. Finns det ens höga halter av humanpatogener i våra kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl vibrio som skall ha orsakat blodförgiftning i några fall. Och kanske, kanske stafylokockliknande sår ibland. Fisktuberkulosen finns i salt och den kan smitta människor men det är väl mest sötvattensvarianten?  Vi har nog haft ett par milda cyanoförgiftningar också.

Vi har några här på guiden som är allergiska mot t.ex Euphyllia.

Annars är det väl giftiga djur som är det största problemet. 

Själv är jag allergisk mot sötvattens grön cyano men de salta variantern jag har reagerar jag inte på.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
On 2019-02-03 at 19:02, stigigemla skrev:

Det är livsfarligt att koka levande sten. Det finns ett antal trådar på Reef Central och Reef2reef om detta.

Men ett natriumhydroxidbad är bra. Ett par dagar i vatten med propplösare från ICA rensar bra. Det luktar inte gott så gör det utomhus om några månader.

I vardagsamerikanskan betyder cooking både koka och tillaga  - även kallt som tapas eller sushi och detta är väl orsaken till missförstånden..

 

Är det torr sten du köpt i affär innehåller den inte så mycket dött utan går bra att laka ur med vattenledningsvatten och startbakterier.

Lägg stenen i en bytta med en liten pump och så mycket vatten att det täcker stenen och lite startbakterier.

Efter några dagar blir det skinn på vattenytan eller börja lukta och då byter man allt vatten. 

Efter några dagar börjar det lukta eller blir skinn på vattenytan och då byter man allt vatten igen.

Efter några dagar börjar det lukta eller blir skinn på vattenytan och då byter man allt vatten igen.

Går  det mer än en vecka utan byte är stenen färdig.

Såg denna tråd nu ikväll. Jag är på g med att starta en ny burk med salt, RSM170. och köpt död sten, så min fråga är att är det ett måste att laka ur den stenen innan den sätts ner i stor burken eller kan man skölja ur den med rinnande vatten i hink ett gäng ggr 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur mycket dött biologiskt som finns i stenen. Marco rocks exempelvis brukar man inte behöva laka då man bryter fram dem från urtida rev som idag ligger begravda under jord. 

 

Är det sten som en gång varit levande påväxt på under de senaste hundra till tusen åren så behöver du högst sannolikt laka den. Hur hög utsträckning beror såklart på hur mycket dött det är i och på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog över 20-30 kg sten som gått hemma hos min mamma.

Vet ju att det funnits krabbor i den stenen tidigare,

Har gått i ett mörkt kar med cirkulation ett par månader, men i veckan tömde jag karet på saltvatten och hällde i sötvatten istället.

 

Tänkte byta vatten 2 gånger / vecka osv.

Behöver man något medel för att snabba på det eller är det ett ok sätt att köra vidare på. Luktar inte så farligt just nu iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Men varför behöver man laka stenen om det bara är för de döda organismernas skull? Varflr använda syra? Blir det inte i princip att starta upp en kvävecykel om man dumpar ner det i en tunna med vatten? 
 

jag frågar eftersom jag också har en massa sten som ska ner i mitt första akvarium nån gång i år

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syra är onödigt att använda. Natriumhydroxiden hindrar att reser av giftiga knappar eller oönskade koraller överlever.

Natriumhydroxiden hjälper också till att minska fosfatmängden i stenen.

När man gjort några 100% vattenbyten räcker koldioxiden i luften till att blida kolsyra som sänker pH tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...