Gå till innehåll

Köphjälp doserpump


KennethN

Rekommenderade inlägg

Det är nu dags för mig att investera i en doserpump, i första hand för balling.

 

Jag vill så klart ha en driftsäker och tillförlitlig modell som jag törs lita på, särskilt då jag ibland är bortrest längre perioder och vill att både jag och akvarievakten ska ha det så bekymmersfritt som möjligt. Möjlighet att koppla upp sig via mobil/app eller liknande ser jag som en stor fördel.

 

Förutom detta så är låg ljudnivå det viktigaste kravet! Detta är dessutom det svåraste att få någon uppfattning om genom att läsa på internet om olika modeller.

 

Just nu lutar det mest åt en GHL Doser 2.1 med 4 pumphuvuden, men jag tar tacksamt emot eventuella tips om det finns någon annan modell som ni tror skulle vara bättre.

  • Framförallt är jag intresserad av hur ljudnivån på GHL är?
  • Finns det någon tystare doserpump på marknaden?

 

Här där jag bor finns ingen lokal akvarieaffär med saltvatten så jag måste beställa och jag skulle behöva hjälp med vilka tillbehör jag behöver köpa för att få det att fungera

  • Vilken sorts slang ska det vara? Typ och dimension?
  • Behövs några slangkopplingar eller liknande?
  • Behöver man backventiler? (Var hittar jag såna?)
  • Något annat som är nödvändigt för att få det att fungera bra?
  • Något ytterligare som skulle underlätta (om än ej nödvändigt)?

 

Alla tips och råd tas tackamt emot!

 

 

Mvh

Kenneth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljudnivån är väl kanske det som är minst viktigt på doserpumpen för mig ( då den går så sällan och så kort tid menar jag) 

Ser det som en fördel ibland att man hör att den doserar något.

Iaf har en ati  https://www.drakfisken.se/doseringspumpar/ati-doserpump-6-kanaler.html?search_query=doserpump&results=23

6 kanaler, jag använder 3. Skulle ett huvud sluta fungera så har man 3 i reserv.

2-3 år utan problem. Kalibrerar den 2 gånger på år.

Tror att alla doserpumpar kommer med slang som går runt huvudet. Det jag köpte till var vanlig syreslang som förlängare till karet.

 

Nackdel , ingen uppkoppling.

Frågan är vilken nytta man har av det, får den spel så är det lite försent iaf.

Visst om det finns givare i den som varnar för låg  nivå i behållare. 

Men doserar mindre/mer på resa utan mätning känns ointressant.

 

 

 

Backventiler ser jag ingen nytta för då  doseraren droppar ned i sump utan att vara i karet.Då kan inget från karet dra tillbaka om något skulle hända.

Ser inte heller att något i slangarna går tillbaka då huvudet behåller trycket. ( tror det fungerar så)

 

Behållare för balling, tex något liknande denna.

Jag köpte nog min från f-street.

https://www.drakfisken.se/balling/doserbehallare-3-x-1500-ml.html?search_query=balling&results=17

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Stensson sa:

Ljudnivån är väl kanske det som är minst viktigt på doserpumpen för mig ( då den går så sällan och så kort tid menar jag) 

Ser det som en fördel ibland att man hör att den doserar något.

Iaf har en ati  https://www.drakfisken.se/doseringspumpar/ati-doserpump-6-kanaler.html?search_query=doserpump&results=23

6 kanaler, jag använder 3. Skulle ett huvud sluta fungera så har man 3 i reserv.

2-3 år utan problem. Kalibrerar den 2 gånger på år.

Tror att alla doserpumpar kommer med slang som går runt huvudet. Det jag köpte till var vanlig syreslang som förlängare till karet.

 

Nackdel , ingen uppkoppling.

Frågan är vilken nytta man har av det, får den spel så är det lite försent iaf.

Visst om det finns givare i den som varnar för låg  nivå i behållare. 

Men doserar mindre/mer på resa utan mätning känns ointressant.

 

 

 

Backventiler ser jag ingen nytta för då  doseraren droppar ned i sump utan att vara i karet.Då kan inget från karet dra tillbaka om något skulle hända.

Ser inte heller att något i slangarna går tillbaka då huvudet behåller trycket. ( tror det fungerar så)

 

Behållare för balling, tex något liknande denna.

Jag köpte nog min från f-street.

https://www.drakfisken.se/balling/doserbehallare-3-x-1500-ml.html?search_query=balling&results=17

 

 

 

 

 

 

Tack för input, ska titta lite närmare på den modellen.

Bra tips med behållare. :)

 

Du har rätt i att man inte vill mixtra med doseringen utan mätning. Har dock en akvarievakt som jag nog kan lära hur man mäter kh, vill dock inte att han ska ändra doseringen, men tänker att jag då vid behov kan justera. 

 

Vad gäller ljudnivån så försöker jag eliminera alla ljudkällor så gott det går, dels för min egen skull, men det underlättar också för husfriden... :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är supernöjd med min ghl 2.1

 

Hörd den bara svagt svagt då den är igång och man vet ev tiden. Står i ett skåp.

 

tänk på att din balling behållare måste ha en IN luft annars så suger pumpen vakuum i behållaren får ej med sig vätskan...

mina flaskor är vanliga juice flaskor från Ica 

 

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, wrang sa:

Jag är supernöjd med min ghl 2.1

 

Hörd den bara svagt svagt då den är igång och man vet ev tiden. Står i ett skåp.

 

tänk på att din balling behållare måste ha en IN luft annars så suger pumpen vakuum i behållaren får ej med sig vätskan...

mina flaskor är vanliga juice flaskor från Ica 

 

Låter lovande, och jag kommer också att ha den i ett skåp.

 

Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Lasse sa:

Med 2.1 får du ju både möjlighet till Temp mätning, magnetomröring och en del annat som du kan styra via doseraren. Beslutar du sedan att skaffa en P4 eller P3:a så är det enkelt att köra som slav

 

MVH Lasse 

Har inte beställt någon temp-sensor än, men det är definitivt en funktion jag är intresserad av.

Har inte en akvariedator högst på listan i dagsläget, men det kan absolut bli aktuellt längre fram, så det är helt klart en fördel. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...