Gå till innehåll

Cyano eller dino?


oualid

Rekommenderade inlägg

3 timmar sedan, stigigemla sa:

Det bör vara Dino.

De stora knapparna är giftiga eller väldigt giftiga.

 

Hur ser man lättast skillnad. Kört uvc mot dino ett tag nu då jag tror jag har dino, men börjar tvivla då jag inte märker någon skillnad utan snarare ökar den när näringsvärden går ner - vilket jag fattar kan vara ett tecken på cyano...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minutes ago, pikkenix said:

Hur ser man lättast skillnad.

Dino bildar ofta trådar med luftbubblor som flyter upp till ytan. Brukar även komma och gå varje dygn.

 

20 minutes ago, pikkenix said:

Kört uvc mot dino ett tag nu då jag tror jag har dino, men börjar tvivla då jag inte märker någon skillnad utan snarare ökar den när näringsvärden går ner - vilket jag fattar kan vara ett tecken på cyano...?

Nej vad jag förstått kan båda dyka upp pga för låg näring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-05 at 23:04, Christian J sa:

Dino bildar ofta trådar med luftbubblor som flyter upp till ytan. Brukar även komma och gå varje dygn.

 

Nej vad jag förstått kan båda dyka upp pga för låg näring.

Tack för svar... Känns som att det är dino likförbannat i så fall... får köra på uvc:t igen då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den bruna mattan lättar när det är mörkt i karet = dino. Biter inte UVC kan det bero på att du fått in en mer hårdhudad variant Amphidinum. Den knäcker man genom att dosera väteperoxid 3% 14 ml/100 l 3 ggr/dygn med minst 4 h mellan doserna. Prenumererade på dino ett bra tag innan jag kom fram till den här kuren. Du kan dock inte dosera väteperoxid om du har räkor. Dom dör ganska fort av det. Koraller, borrar och anemoner blir mest sura ett tag enligt min erfarenhet 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, KMG sa:

Om den bruna mattan lättar när det är mörkt i karet = dino. Biter inte UVC kan det bero på att du fått in en mer hårdhudad variant Amphidinum. Den knäcker man genom att dosera väteperoxid 3% 14 ml/100 l 3 ggr/dygn med minst 4 h mellan doserna. Prenumererade på dino ett bra tag innan jag kom fram till den här kuren. Du kan dock inte dosera väteperoxid om du har räkor. Dom dör ganska fort av det. Koraller, borrar och anemoner blir mest sura ett tag enligt min erfarenhet 

Svårt att se, tycker det är kvar på nätterna, men minskar något...

räkor har jag ju, hur länge hänger det i - kan man ta ut räkorna under några dagar och sedan stoppa i dem efter kuren, eller hänger väteperoxiden i ett tag?

Ändrat av pikkenix
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...