Gå till innehåll

sammankoppla LED bars


greger

Rekommenderade inlägg

Jag har några JMB ledbars med tillhörande controller " L" - i projektet jag håller på med, skulle jag behöva 6x36w och 2x24w, men varje controller med nätdel klarar bara 2st bars.

Anledningen till att använda just dessa är IP klassning och profil - det finns ingen plats att hänga någon belysning

 

Så jag skulle vilja ha en nätdel och en kontroller till alltihop - någon som vet om man kan köpa en Meanwell-driver med 1-10v styrning för att slippa 4 nätdelar och 4 controllers. LEDdarna är 12voltare

Kan man parallellkoppla ledbars? (noterar att armaturer ofta har LED-plattorna seriekopplade)

c6476a1fd12ee36e34006cca25bc2e46723350c7.jpg

5b4557dcf29a0b2741d6dceaf55ed92041e4f338.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med kontrollen - kan du styra röd och blå oberoende av varandra eller kan du bara styra intensiteten.

 

Det är inte så lätt det här eftersom den typ av LED brukar köras på konstant ström och variabel spänning. Men du säger att det är 12 volt. Det här innebär att det troligtvis redan är en kombination av seriell och parallell koppling inne i i dessa LED bars. Detta gör det inte lätt. Seriekoppla skall du dock inte göra. Kan du skicka en bild på spänningskällans typskylt där utgångs spänning och ström anges?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse

Ni har jag i o f s inte prylarna framför mig, men :

Controllern är bara en programmerbar dimmer med två simultanutgångar - på nätdelen står 12v dc max 5 A (tvåpolig, dc kontakt ) - typ vanlig laptop psu - led-baren har en trepolig kontakt, men det går att ansluta psu till LED-bar utan kontroller också med adapter DC kontakt till 3polig "vädertåligt kontaktdon" som ofta sitter på kinalramper.

Jag antar att om den tredje polen är ansluten, så har den med dimmningen att göra

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...