Gå till innehåll

Vattenpreparat


Antonio Lindström

Rekommenderade inlägg

Hej på er,

Nu vart det äntligen dags att starta mitt allra första saltvattensakvarium. Har köpt ett Rea sea nano max. Har läst en hel del inlägg och böcker och känner mig nu mig redo att börja med allt. Innan jag ska införskaffa allt så vill jag höra eran åsikt gällande om det jag skriver är nödvändigt. Var nämligen på Bromma zoo under helgen och fick en bra rundtur på vad som behövdes. Däremot så blir jag lite fundersam då de är försäljare och kanske ibland säljer på mer än vad man behöver. Så det jag ber om hjälp är behövs följande saker??

 

*https://www.zoo.se/red-sea-reef-mature-pro-kit.html

*https://www.zoo.se/red-sea-no3po4-x.html

*https://www.zoo.se/red-sea-algae-control-test-kit.html

*https://www.zoo.se/red-sea-mcp-marine-care-test.html

*https://www.zoo.se/red-sea-reef-foundation-c-powder.html

 

Om ni har andra tester ni skulle rekommendera skriv även dom.

 

Tack på förhand!

 

Vänliga hälsningar

Antonio Lindström 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Välkommen, kul att du ska börja med saltvatten. Här är iaf vad jag tycker, fler kan gärna inflika:

 

Mature kit kan vara bra om man börjar med mycket död sten, om du börjar helt med levande sten eller till stora delar det behöver du inget mature kit. Låt karet cykla klart innan du stoppar i liv ordentligt. Jag brukar börja med fisk ganska tidigt för att dra igång kvävecykeln, men matar då väääldigt sparsamt i början. Vilken typ av sten hade du tänkt börja med?

 

De tester som är viktigast att ha i början är för NO2 (nitrit), NO3 (nitrat), PO4 (fosfor), KH och ev. PH. Något att mäta salt med (refraktometer) och en schysst termometer. Där har du det du behöver för att börja och starta igång vad gäller att hålla koll på parametrar. Antar att du fick andra råd ang. vad för teknik osv du behöver?

 

Sen när du inte längre får utslag på NO2 och du har cyklat klart (ca 1-3 mån beroende på stenen) kan du börja med att köpa lättare koraller. Går att starta tidigare, men rekommenderar inte det till första akvariet. Då är det bra att man tar det lugnt och inte gör massa impulsköp. Det är nog den största anledningen till att många nya ger upp efter ett halvår = de köpte för svåra djur till ett kar med obalans i kemi och biologi.

 

När det är dags för första korallerna (om du nu vill ha det) så kan du börja tänka på tillsatser i Ca (kalcium), KH och Mg (magnesium) mer. Börjar du med mjukkoraller räcker det ofta med att byta vatten 1 gång var och varannan vecka för att hålla upp dessa värden. Om du köper in stenkoraller, så kommer de att börja "äta upp" ämnen ur vattnet när de ska bygga sitt kalkskelett för att växa, och då kan du på sikt behöva börja dosera tillsatser. Red seas ABC produkter behöver du därför inte tänka på redan vecka ett utan vänta med detta tills du känner dig redo att köpa koraller. 

 

Så försäljaren är inte helt ute och cyklar, det är bara att man behöver bryta ned det i delar när man är ny. Dem vill ju såklart sälja på dig allt på en gång, men det skapar oftast bara massa förvirring.

 

Mitt tips nummer ett är att läsa så mycket du har tid med här inne på guiden för att göra det enklare för dig nu i början :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag skulle rekommendera av det är reef mature kit, det är absolut inte nödvändigt men kan möjligen klassas som ett sätt att skynda på uppstarten  - det går precis lika bra utan.

 

Jag bor inte i staden men skulle ändå hellre rekommendera besök på Aquariatech europe eller Triton.

 

No3po4-x kallat nopox i folkmun, är inget för dig. Inte heller reef foundation av någon sort.

Testkiten är väl helt ok men lite onödigt många.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, kaptenen sa:

Hej!

Välkommen, kul att du ska börja med saltvatten. Här är iaf vad jag tycker, fler kan gärna inflika:

 

Mature kit kan vara bra om man börjar med mycket död sten, om du börjar helt med levande sten eller till stora delar det behöver du inget mature kit. Låt karet cykla klart innan du stoppar i liv ordentligt. Jag brukar börja med fisk ganska tidigt för att dra igång kvävecykeln, men matar då väääldigt sparsamt i början. Vilken typ av sten hade du tänkt börja med?

 

De tester som är viktigast att ha i början är för NO2 (nitrit), NO3 (nitrat), PO4 (fosfor), KH och ev. PH. Något att mäta salt med (refraktometer) och en schysst termometer. Där har du det du behöver för att börja och starta igång vad gäller att hålla koll på parametrar. Antar att du fick andra råd ang. vad för teknik osv du behöver?

 

Sen när du inte längre får utslag på NO2 och du har cyklat klart (ca 1-3 mån beroende på stenen) kan du börja med att köpa lättare koraller. Går att starta tidigare, men rekommenderar inte det till första akvariet. Då är det bra att man tar det lugnt och inte gör massa impulsköp. Det är nog den största anledningen till att många nya ger upp efter ett halvår = de köpte för svåra djur till ett kar med obalans i kemi och biologi.

 

När det är dags för första korallerna (om du nu vill ha det) så kan du börja tänka på tillsatser i Ca (kalcium), KH och Mg (magnesium) mer. Börjar du med mjukkoraller räcker det ofta med att byta vatten 1 gång var och varannan vecka för att hålla upp dessa värden. Om du köper in stenkoraller, så kommer de att börja "äta upp" ämnen ur vattnet när de ska bygga sitt kalkskelett för att växa, och då kan du på sikt behöva börja dosera tillsatser. Red seas ABC produkter behöver du därför inte tänka på redan vecka ett utan vänta med detta tills du känner dig redo att köpa koraller. 

 

Så försäljaren är inte helt ute och cyklar, det är bara att man behöver bryta ned det i delar när man är ny. Dem vill ju såklart sälja på dig allt på en gång, men det skapar oftast bara massa förvirring.

 

Mitt tips nummer ett är att läsa så mycket du har tid med här inne på guiden för att göra det enklare för dig nu i början :)

 

Hej Robin,

Tack för snabbt svar och tack för välkomnandet :

 

Jag kommer att pröva Lasses metod. Jag kommer att införskaffa 8kg levande sten samt 5kg levande sand. Drar mig lite för levande sten då man inte vet exakt vad som följer med, men antar att det finns mer positivt med det än negativt. 

 

Det som jag tänkt ha i akvariet är mjukkoraller samt några fiskar och någon räka och städpatruller. Eftersom att det är mitt första så vill jag börja så lätt som möjligt men det ska ändå vara attraktivt. 

 

Hur startade du ditt akvarium?

När la du in din första fisk?  

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, danne031 sa:

Det enda jag skulle rekommendera av det är reef mature kit, det är absolut inte nödvändigt men kan möjligen klassas som ett sätt att skynda på uppstarten  - det går precis lika bra utan.

 

Jag bor inte i staden men skulle ändå hellre rekommendera besök på Aquariatech europe eller Triton.

 

No3po4-x kallat nopox i folkmun, är inget för dig. Inte heller reef foundation av någon sort.

Testkiten är väl helt ok men lite onödigt många.

Hej Daniel,

Kommer åka till Triton i veckan för att se vad de rekommenderar. Om jag undviker alla produkter+Reef mature kit hur länge bör jag vänta tills första fisken läggas in?

Just när det kommer till alla dessa tester är det en hel sjö och ibland får jag känslan att det är där försäljarna kan göra bra försäljning till oss nybörjare. Jag har inget problem med att köpa dessa men man blir lite fundersam när de säger "den här måste du också ha".  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Antonio Lindström sa:

Hej Robin,

Tack för snabbt svar och tack för välkomnandet :

 

Jag kommer att pröva Lasses metod. Jag kommer att införskaffa 8kg levande sten samt 5kg levande sand. Drar mig lite för levande sten då man inte vet exakt vad som följer med, men antar att det finns mer positivt med det än negativt. 

 

Det som jag tänkt ha i akvariet är mjukkoraller samt några fiskar och någon räka och städpatruller. Eftersom att det är mitt första så vill jag börja så lätt som möjligt men det ska ändå vara attraktivt. 

 

Hur startade du ditt akvarium?

När la du in din första fisk?  

 

 

 

Jag tycker det är spännande med att man kan få sig en glad överraskning (jag fick med två koraller på senaste stenen jag köpte). Man kan få med sig vissa pestdjur också men det har nog vi alla stött på trots om man väljer död eller levande sten. 

 

Det finns många fina mjukkoraller och med dem räcker det gott och väl att byta 1-2 hinkar med vatten en gång i veckan.

 

Mitt nuvarande startade jag med levande sten (ca 15kg till 160l total vattenvolym) och en 10kg säck med levande sand. Köpte inkörd levande sten som legat i display tankar i butik så jag körde på med koraller och fisk från vecka 2. Levande sten som ligger i mörka kar i butik eller nyligen importerade tar längre tid att cykla igång generellt. Första fiskarna har i alla mina akvarier varit någon art av clownfisk, de brukar vara väldigt tåliga. Nu i senaste var det 2st amphirion ephippium  jag började med. Matade varannan dag första veckan mkt lite, och sedan körde jag vecka 3 i en fisk till och började mata varje dag. Efter nån månad kom det i 2 fiskar till.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, kaptenen sa:

 

Jag tycker det är spännande med att man kan få sig en glad överraskning (jag fick med två koraller på senaste stenen jag köpte). Man kan få med sig vissa pestdjur också men det har nog vi alla stött på trots om man väljer död eller levande sten. 

 

Det finns många fina mjukkoraller och med dem räcker det gott och väl att byta 1-2 hinkar med vatten en gång i veckan.

 

Mitt nuvarande startade jag med levande sten (ca 15kg till 160l total vattenvolym) och en 10kg säck med levande sand. Köpte inkörd levande sten som legat i display tankar i butik så jag körde på med koraller och fisk från vecka 2. Levande sten som ligger i mörka kar i butik eller nyligen importerade tar längre tid att cykla igång generellt. Första fiskarna har i alla mina akvarier varit någon art av clownfisk, de brukar vara väldigt tåliga. Nu i senaste var det 2st amphirion ephippium  jag började med. Matade varannan dag första veckan mkt lite, och sedan körde jag vecka 3 i en fisk till och började mata varje dag. Efter nån månad kom det i 2 fiskar till.

 

 

Så om jag förstått dig rätt. Levande sten och levande sand. Dosera med reef mature kit. Vänta ca 2 veckor och då lägga in en tålig fisk och eventuellt någon korall och mata väldigt försiktigt. Hur gjorde du med belysningen? 10 timmar direkt eller gjorde du pö om pö? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, Antonio Lindström sa:

Hej Daniel,

Kommer åka till Triton i veckan för att se vad de rekommenderar. Om jag undviker alla produkter+Reef mature kit hur länge bör jag vänta tills första fisken läggas in?

Just när det kommer till alla dessa tester är det en hel sjö och ibland får jag känslan att det är där försäljarna kan göra bra försäljning till oss nybörjare. Jag har inget problem med att köpa dessa men man blir lite fundersam när de säger "den här måste du också ha".  

 

Om du följer Lasses metod till pricka så åker fisken i första dagarna :)

 

Ja tester finns det många av, det hade varit enkelt att säga "läs på tills du förstår vad du ska mäta och varför", men det är ju inte särskilt trevligt.

 

Lite förenklat, 

Nh2 är ammonium (väldigt giftigt), no2 är nitrit (mindre giftigt), dessa ska bara finnas i karet under uppstarten. När det lever en tillräckligt etablerad bakterieflora i karet så kommer de att hålla dessa på icke mätbara nivåer.

Möjligtvis intressant att mäta ovanstående för att hålla koll på processerna men inte nödvändigt.

 

Sen kommer näringsvärden, där pratar man om nitrat, no3 och fosfat po4.

Ska alltid förekomma i låga nivåer, bör alltid mätas och bör därför införskaffas direkt vid uppstart.

 

KH, karbonathårdhet, CA är kalcium, MG är magnesium. Dessa tre är de väsentliga byggstenarna för koraller. Bra att ha redan från början men inte särskilt nödvändigt. Däremot nödvändigt om ett par månader när du tar klivet från "superenkelt" till nästa nivå. 

 

PH är det många som aldrig mäter, mest för att, "det blir vad det blir". Det förstår du bättre längre fram :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Nh2 är ammonium (väldigt giftigt), no2 är nitrit (mindre giftigt), dessa ska bara finnas i karet under uppstarten. När det lever en tillräckligt etablerad bakterieflora i karet så kommer de att hålla dessa på icke mätbara nivåer.

Från mister petimeter NH3 är giftigt och är ammoniak. NH4 är ogiftigt och är ammonium :) - annars var det rätt :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tur jag har någon som korrekturläser,  tack @Lasse det blev lite många siffror, kan du gissa huruvida jag någonsin ägt ett test med N och H på ;)

 

Fast då undrar jag varför exempelvis saliferts test är för NH4,  jag trodde det var den farliga i gasform och ammoniak är den flytande mindre farliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Antonio Lindström sa:

Så om jag förstått dig rätt. Levande sten och levande sand. Dosera med reef mature kit. Vänta ca 2 veckor och då lägga in en tålig fisk och eventuellt någon korall och mata väldigt försiktigt. Hur gjorde du med belysningen? 10 timmar direkt eller gjorde du pö om pö? 

Jag har aldrig doserat med mature kit vid mina uppstarter, förlitat mig på moder natur med levande sten och sand. Precis som Danne sa om du kör Lasses metod är det på en gång i princip med fisk, jag har alltid väntat ca 1-2 veckor med fisk. 

 

Belysning har jag alltid kört fullt ös på en gång, men där finns det lika många åsikter som det finns akvarister. Har kört med t5, mh och LED med det upplägget och har fungerat bra. Inte mer alger än förväntat vid uppstart. Om jag skulle börja med bara död sten skulle jag nog vara mer försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

 

Om du följer Lasses metod till pricka så åker fisken i första dagarna :)

 

Ja tester finns det många av, det hade varit enkelt att säga "läs på tills du förstår vad du ska mäta och varför", men det är ju inte särskilt trevligt.

 

Lite förenklat, 

Nh2 är ammonium (väldigt giftigt), no2 är nitrit (mindre giftigt), dessa ska bara finnas i karet under uppstarten. När det lever en tillräckligt etablerad bakterieflora i karet så kommer de att hålla dessa på icke mätbara nivåer.

Möjligtvis intressant att mäta ovanstående för att hålla koll på processerna men inte nödvändigt.

 

Sen kommer näringsvärden, där pratar man om nitrat, no3 och fosfat po4.

Ska alltid förekomma i låga nivåer, bör alltid mätas och bör därför införskaffas direkt vid uppstart.

 

KH, karbonathårdhet, CA är kalcium, MG är magnesium. Dessa tre är de väsentliga byggstenarna för koraller. Bra att ha redan från början men inte särskilt nödvändigt. Däremot nödvändigt om ett par månader när du tar klivet från "superenkelt" till nästa nivå. 

 

PH är det många som aldrig mäter, mest för att, "det blir vad det blir". Det förstår du bättre längre fram :)

Lättare förklaring kan man inte be om! Otroligt bra skrivet :) 

Nu har jag bättre koll på vad för tester som behövs. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Lasse sa:

Från mister petimeter NH3 är giftigt och är ammoniak. NH4 är ogiftigt och är ammonium :) - annars var det rätt :)

 

MVH Lasse

Hej Lasse,

Måste bara säga tack för en bra start guide. Hoppas på att lyckas som du gjorde :) 

Ändrat av Antonio Lindström
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, kaptenen sa:

Jag har aldrig doserat med mature kit vid mina uppstarter, förlitat mig på moder natur med levande sten och sand. Precis som Danne sa om du kör Lasses metod är det på en gång i princip med fisk, jag har alltid väntat ca 1-2 veckor med fisk. 

 

Belysning har jag alltid kört fullt ös på en gång, men där finns det lika många åsikter som det finns akvarister. Har kört med t5, mh och LED med det upplägget och har fungerat bra. Inte mer alger än förväntat vid uppstart. Om jag skulle börja med bara död sten skulle jag nog vara mer försiktig.

Då förstår jag :)

Tack så mycket Robin för din tid du la ner. Har betydligt mer kött på benen nu. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

 

Om du följer Lasses metod till pricka så åker fisken i första dagarna :)

 

Ja tester finns det många av, det hade varit enkelt att säga "läs på tills du förstår vad du ska mäta och varför", men det är ju inte särskilt trevligt.

 

Lite förenklat, 

Nh2 är ammonium (väldigt giftigt), no2 är nitrit (mindre giftigt), dessa ska bara finnas i karet under uppstarten. När det lever en tillräckligt etablerad bakterieflora i karet så kommer de att hålla dessa på icke mätbara nivåer.

Möjligtvis intressant att mäta ovanstående för att hålla koll på processerna men inte nödvändigt.

 

Sen kommer näringsvärden, där pratar man om nitrat, no3 och fosfat po4.

Ska alltid förekomma i låga nivåer, bör alltid mätas och bör därför införskaffas direkt vid uppstart.

 

KH, karbonathårdhet, CA är kalcium, MG är magnesium. Dessa tre är de väsentliga byggstenarna för koraller. Bra att ha redan från början men inte särskilt nödvändigt. Däremot nödvändigt om ett par månader när du tar klivet från "superenkelt" till nästa nivå. 

 

PH är det många som aldrig mäter, mest för att, "det blir vad det blir". Det förstår du bättre längre fram :)

En till fråga bara. 

Du skrev i början att nopox är inget för mig. Men nu att nopox bör alltid mätas och bör användas direkt vid start. Så bör jag köpa nopox proverna? :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, danne031 sa:

Nopox är ett preparat, inte ett test.

Det är ett medel man häller i karet som förenklat gynnar sådana bakterier som äter no3 och po4. Näringen kan tas bort ur vattnet på andra sätt, det är andra sätt som du troligtvis kommer att använda dig av en längre tid :)

JA! Nu fattar jag. ? 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Antonio Lindström sa:

Jag kommer att införskaffa 8kg levande sten samt 5kg levande sand

Hej Antonio , istället för att köpa en massa tester så lägg de pengarna på en hink salt ,en Red Sea  blå hink , sen behöver du en bra saltmätare och ett nitrit test ,

när du använder levande sand så kommer ditt calcium värde att visa över 500  ,

det skapar bara förvirring när du mäter ,det kan ta upp till 6 månader innan det börjar visa rätt värde ,

du kommer  försöka lösa ett fel som inte finns om du mäter ,

och har du alltid salt hemma så kan du rädda ett misstag med ett stort vatten byte ,

Red Sea salt kan du använda direkt när det löst sig, så det är en billig försäkring att ha det hemma 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Antonio , istället för att köpa en massa tester så lägg de pengarna på en hink salt ,en Red Sea  blå hink , sen behöver du en bra saltmätare och ett nitrit test ,

när du använder levande sand så kommer ditt calcium värde att visa över 500  ,

det skapar bara förvirring när du mäter ,det kan ta upp till 6 månader innan det börjar visa rätt värde ,

du kommer  försöka lösa ett fel som inte finns om du mäter ,

och har du alltid salt hemma så kan du rädda ett misstag med ett stort vatten byte ,

Red Sea salt kan du använda direkt när det löst sig, så det är en billig försäkring att ha det hemma 

mvh stefan

Hej Stefan,

Tack för ditt svar! Vad är det för skillnad mellan den rosa/lila salt hinken mot den blåa hinken? Saltmätare har jag av märket Red sea :)

Jag tänkte köpa RO vatten ifrån butiken kostar 1kr/litern eller skulle du rekommendera att köpa ett OSMOS eller skulle du rekommendera att använda vanliga kranvattnet? Anledningen till varför jag frågar är för att veta hur mycket RO vatten jag bör köpa som backup ifall jag måste göra ett STORT misstag. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Antonio , den blå hinken kan du blanda med kranvatten , den svarta red Sea pro har lite högre kh  och då är det lämpligt med osmos vatten , 

men det brukar ligga en flaska Red Sea NO3PO4-X i den stora RedSea Pro hinken , 

men kran vatten är fullt dugligt att blanda med , det är innehållet i karet som styr allt sedan och hur dyrt det blir ,

men jag tror att du vill ha lite mjuk koraller och lite skivanemoner till en början ,och då behöver man inte göra det onödigt svårt ,

sen finns det inga dumma frågor , och häll inget i karet som du inte vet något om ,

om du byter 25% vatten i veckan med Red Sea salt så kommer du inte att ha några problem , 

om du ska ha stenkoraller då behöver du ha tester för att lite koll om du behöver tillföra något , tex ca mg eller kh

mvh stefan 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu snurrar du till det lite Stefan, den blå hinken är avsedd att mixa med osmosvatten och dess värden är tänkt att efterlikna haven kring våra rev. Den svarta hinken är helt enkelt bara preparerad med extra allt, onödigt för de flesta och framförallt för en nybörjare.

Vet inte om Red Sea har ett salt avsett för kranvatten.

Vad de skickar med gratis i sina stora burkar varierar, senast jag köpte en så fick jag med 2 småflaskor korallfoder :)

 

Kranvatten duger för många men det är omöjligt att veta innan man testat, därför anses osmos vara ett tämligen billigt säkerhetsbälte mot framtida problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, danne031 sa:

Nu snurrar du till det lite Stefan,

Tur att du har koll Daniel ,

 

 

 en osmos är inte så dyr , det finns säker billigare om du letar runt ,

 

och får du erbjudande att få sådana här , ta inte emot dom , det skapar bara problem framöver 

https://reefbuilders.com/2015/08/26/palytoxin-dangerous/

mvh stefan

Ändrat av Stefan molin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Stefan molin sa:

Tur att du har koll Daniel ,

 

 

 en osmos är inte så dyr , det finns säker billigare om du letar runt ,

 

och får du erbjudande att få sådana här , ta inte emot dom , det skapar bara problem framöver 

https://reefbuilders.com/2015/08/26/palytoxin-dangerous/

mvh stefan

Hej igen, 

Det stämmer jag är till en början bara ute efter mjuk koraller och någon skivanemoner. När det gäller utblandningen utav saltet behövs någon pump eller liknande eller kan jag blanda det för "hand"? Tusen tack för länkarna! Ska ta och beställa en sån då, lite smidigare än att pendla fram och tillbaka för några Liter vatten och kanske blir det billigare. Då införskaffar jag mig en utav de blåa hinkarna :) Vid start skulle du rekommendera att köpa saltvatten eller göra eget? Ska man kanske fråga djuraffären ifall de kan ta vattnet ifrån deras akvarium för att få med alla bakterier? Skulle det vara bra eller dåligt. :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, danne031 sa:

Nu snurrar du till det lite Stefan, den blå hinken är avsedd att mixa med osmosvatten och dess värden är tänkt att efterlikna haven kring våra rev. Den svarta hinken är helt enkelt bara preparerad med extra allt, onödigt för de flesta och framförallt för en nybörjare.

Vet inte om Red Sea har ett salt avsett för kranvatten.

Vad de skickar med gratis i sina stora burkar varierar, senast jag köpte en så fick jag med 2 småflaskor korallfoder :)

 

Kranvatten duger för många men det är omöjligt att veta innan man testat, därför anses osmos vara ett tämligen billigt säkerhetsbälte mot framtida problem.

Tack för info gällande saltet. Var inne på att köpa den svarta då den verkade mer "exklusive" ? 

Kör du på kranvatten? Är det med hanna checkern man ser om vattnet är bra eller dåligt? (Detta svar går säkert att hitta på någon tråd här men när jag ändå har dig här så passar jag gärna på :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...