Gå till innehåll

Mandarin pga flatworms.


Robbs

Rekommenderade inlägg

Tjo. Har fått ganska mycket flatworm nu och funderar på en mandarin. Har läst mycket om dom och undrar om man kan anta att det går eller ej. 

 

Hela sumpen är full med pods och liknande på rutorna och i refugiet. 

Även i visningsdelen syns många. 

 

Akvariet är 112l visningsdel och ca 25-30l i sump. 

Haft sten etc igång 1år fast en flytt i somras med samma inredning och vatten. 

 

Invånare. 

Clownpar

5 chromis

1 Diamond goby

1 clowngoby

 

Ska förhoppningsvis kunna få klart det andra karet igen inom en månad. 200l + 40l sump.

 

Bättre att vänta tills efter flytten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Robbs said:

Tjo. Har fått ganska mycket flatworm nu och funderar på en mandarin. Har läst mycket om dom och undrar om man kan anta att det går eller ej.

Den klarar sig kanske på podsen eftersom du har refugium. Vet ej om den äter plattmask, men det finns även wrassar och en nakensnäcka som kan äta dem.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Christian J sa:

Den klarar sig kanske på podsen eftersom du har refugium. Vet ej om den äter plattmask, men det finns även wrassar och en nakensnäcka som kan äta dem.

Har bara läst runt lite på forum och enl dessa forum brukar den äta plattmask. Kanske jag har missuppfattat det. 

 

Läste att wrassar kan vara lite aggressiva?

Och nakensnäckan verkar inte vara långlivad i akvarium.

 

Vill helst slippa använda kemikalier för att få bort dom. 

Änsålänge ser jag bara dom på min ena gsp matta. Men det är väldigt många. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, danne031 sa:

Det beror på plattmasken, de som är ganska vanliga algätare brukar vara antingen bruna eller grå/transparenta - de tycker oftast mandariner är godis.

Dom är brunaktiga, fortfarande väldigt små så svårt att se. Tyckte mig kunna se lite rött med. 

Sitter över hela gspn. 1.5x1.5dm

 

kanske inga problem?

 

Läste om sixline wrasse med. Har nog blandar ihop den med någon annan art. Den verkar inte aggresiv. 

Kanske är ett bättre val än en mandarin. 

Men mandarinen är väldigt färggrann. 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm sitter de på en gsp så finns ju risk att de är elaka såklart..det kan jag inte mycket om. De mer ofarliga typerna brukar finnas i drivor på glaset om man inte skrapar varannan dag. Gör en googling på "rust brown flatworm" och se om det kan hjälpa. 

 

Jag har också fått för mig att sixlinen är ganska aggressiv, men en fördel med gyltor istället för mandarin är att de mycket oftare tar pellets och annan mat.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, stigigemla sa:

Synchiropus ocellatus är en släkting till mandarinen som äter plattmask och vanlig mat.

Sixlinen är en av de mest aggresiva gyltorna framför allt i små kar.

Då hade jag inte helt fel för mig ändå om sixline.

 

Men måate man nästan svälta den för att ha störst chans att den tar plattmasken?

 

Är den lika snabb som mandarinen att tömma hela karet på pods?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Maglofster sa:

I mitt fall provade jag Mandarin, Ocellatus och Sixline och INGEN tag mina röda flatworms. Verkar vara starkt kopplat till individen om dom äter eller inte äter flatworms. Fick bli flatworm exit för min del till slut. Vilket jag inte gillar eftersom det påverkar balansen i karet.

Ja det är väl en chansning. Jag avvaktar lite till och ser hur det yttrar sig. 

Försöker suga upp så många jag kan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...