Gå till innehåll

PVC


Verkenius

Rekommenderade inlägg

Hej, 

 

Jag skulle vilja dra om mina rör lite. I och med detta kommer jag nog behöva byta allt. Även mina genomföringar... Är detta något man absolut inte ska ge sig på? 

 

Mitt kar är i full rullning vilket såklart ställer till det rejält. 

 

Eller finns det något annat sätt man kan få upp de rör som är limmade? 

 

Mvh

Pierre

15506063505162931952499165526288.jpg

Ändrat av Verkenius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Slanten sa:

Blir svettig bara av att tänka på detta...

Måste du dra om rören? Varför? 

 

Genomföringarna som du visar på bild går inte att demontera utan att kapa röret strax under genomföringen. 

Har du en överinningsbox? 

 

 

Jo jag med.... 

Jag vill göra om det så det inte är så många skarvar där och vill lösa en "bättre" dragning av rören för min del. Sen är den kulventilen till höger kass. Är tät nu men va inte lätt att få den tät från början. Plus att jag ligger I tankarna att skaffa en annan sump. Det gör att mina rör med vattnet från akvariet ner i sumpen kommer hamna på andra sidan istället.

 

Japp jag har överinningsbox.

 

mvh

Pierre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört att man kan lossa limmad tangit genom att värma, har dock aldrig prövat själv och det lär inte gå något vidare i skåpet utan testas nog bättre vid sidan av.

I och med att du har box så är det ju inga konstigheter att göra under drift, bara att sänka vattennivån tillräckligt mycket och sedan konstatera att boxen verkligen är tät! innan du lossar några rör..

Sen är frågan hur du kommer åt att hålla emot bra nere i boxen med karet fyllt, men allt går ju att lösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Pierre , det är inga problem att ta isär pvc lim delar , det går nästan lika snabbt som att såga av röret ,

du behöver en varmluftspistol bågfil och en spetsig tång , tex dit vänstra rör går det snabbare att värma mellan lim delarna och klippa röret med en sax

du värmer det inre röret i lim delen håll värmepistolen i ca 45 grader mot det du ska värma och snurra på delen  , det räcker men 15 -30 sekunder ,

sen tar du tången och tar tag i röret och vrider loss, röret i delen blir som ett gummiband  , torka sedan ur delen med aceton ,klart 

är du osäker så värm en rörstump pvc innan du börjar , men ha en varmluftspistol med det lilla utblåset 

mvh stefan

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, danne031 sa:

Jag har hört att man kan lossa limmad tangit genom att värma, har dock aldrig prövat själv och det lär inte gå något vidare i skåpet utan testas nog bättre vid sidan av.

I och med att du har box så är det ju inga konstigheter att göra under drift, bara att sänka vattennivån tillräckligt mycket och sedan konstatera att boxen verkligen är tät! innan du lossar några rör..

Sen är frågan hur du kommer åt att hålla emot bra nere i boxen med karet fyllt, men allt går ju att lösa.

Ja jag har också fått fram lite om att man kan lossa med varmluftspistol. men det är ju såklart lättare om kanske inte endast möjligt när sakerna ligger löst på bordet och man har möjligheten att värma runt om vilket jag inte riktigt har här.

 

ja precis frågan är ju hur väl jag kommer åt där nere. kan ju inte vända och vrida karet direkt. 

 

Jag har en tanke om det är möjligt. Det är att om man har möjlighet att gänga på nya underifrån på de gängorna som är på genomföringarna. men då känns det som jag låser in dessa och har ingen möjlighet att lossa senare om så hade behövts. 

3 minuter sedan, Stefan molin sa:

Hej Pierre , det är inga problem att ta isär pvc lim delar , det går nästan lika snabbt som att såga av röret ,

du behöver en varmluftspistol bågfil och en spetsig tång , tex dit vänstra rör går det snabbare att värma mellan lim delarna och klippa röret med en sax

du värmer det inre röret i lim delen håll värmepistolen i ca 45 grader mot det du ska värma och snurra på delen  , det räcker men 15 -30 sekunder ,

sen tar du tången och tar tag i röret och vrider loss, röret i delen blir som ett gummiband  , torka sedan ur delen med aceton ,klart 

är du osäker så värm en rörstump pvc innan du börjar , men ha en varmluftspistol med det lilla utblåset 

mvh stefan

 

Hej Stefan, :)

 

Tror du det går lika lätt även om jag inte har möjlighet att komma runt med pistolen för att värma runtom röret? 

Tror du även att genomföringskopplingen klarar sig när jag fått ur det rör som är limmat in? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat lite YouTube klipp här nu. 

Känns inte allt för svårt att få loss det med en varmluftspistol. 

 

Men måste ju självklart testa först såklart. ;)

 

Rengöringen efteråt borde jag väll kunna göra med tangit pvc cleaner eller ska jag göra det med aceton först och sedan tangit innan jag limmar?

 

mvh

Pierre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Detta behöver du , du värmer den rörstump som sticker ut , sen tar du tången ena sidan mellan röret och lim delen ,

den andra delen på tången på insidan av röret , vrid runt tången , då rullar du ihop röret och det släpper utan problem ,allt som allt tar det ca 15-20 sekunder,

, alla lim delar går att ta isär även genomförningen , värm från bägge sidor och klipp av den med en sax , eller om du kan såga av den , ta det som är enklast ,

när du värmer för kranen ta det lite lugnare så du inte skadar flänsen mot o ringen , blir den skadad så dra den över ett fint sandpapper

,sen efter torkar du med aceton , då blir den slät igen , 

hoppas det blev en enkel förklaring , 

mvh stefan

 

thumbnail_IMG_3719.jpg

thumbnail_IMG_3720.jpg

thumbnail_IMG_3721.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Verkenius sa:

Kollat lite YouTube klipp här nu. 

Känns inte allt för svårt att få loss det med en varmluftspistol. 

 

Men måste ju självklart testa först såklart. ;)

 

Rengöringen efteråt borde jag väll kunna göra med tangit pvc cleaner eller ska jag göra det med aceton först och sedan tangit innan jag limmar?

 

mvh

Pierre

 

Aceton för att ta bort limrester och "nollställa" ytan, pvc cleaner direkt innan limning med tangit, så hade jag gjort  :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Stefan molin sa:

Hej Detta behöver du , du värmer den rörstump som sticker ut , sen tar du tången ena sidan mellan röret och lim delen ,

den andra delen på tången på insidan av röret , vrid runt tången , då rullar du ihop röret och det släpper utan problem ,allt som allt tar det ca 15-20 sekunder,

, alla lim delar går att ta isär även genomförningen , värm från bägge sidor och klipp av den med en sax , eller om du kan såga av den , ta det som är enklast ,

när du värmer för kranen ta det lite lugnare så du inte skadar flänsen mot o ringen , blir den skadad så dra den över ett fint sandpapper

,sen efter torkar du med aceton , då blir den slät igen , 

hoppas det blev en enkel förklaring , 

mvh stefan

 

thumbnail_IMG_3719.jpg

thumbnail_IMG_3720.jpg

thumbnail_IMG_3721.jpg

Kanon Tack så mycket! det ska nog gå att lösa detta. har införskaffat varmluftpistol nu också så ska försöka ge mig på detta i helgen. :)

1 timme sedan, danne031 sa:

 

Aceton för att ta bort limrester och "nollställa" ytan, pvc cleaner direkt innan limning med tangit, så hade jag gjort  :)

ok ok. kör på det jag med! tack för hjälpen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Verkenius sa:

Kanon Tack så mycket! det ska nog gå att lösa detta. har införskaffat varmluftpistol nu också så ska försöka ge mig på detta i helgen

Hej , om du är osäker på hur mycket du ska värma , då är det enklare om du sågar av muffen , värm sedan underifrån in i röret , 

och ta en brytblads kniv och skär av röret istället , då skadar du inte gängan på genomförningen ,

om du skadar gängan så behöver du två extra händer för att få isär den , det går att fixa sedan antingen att såga av en bit ,

eller värma genomförningens gänga och skruva muttern fram och till baka , 

men det blir enklare om du släpper muttern och skruvar ner den till början på genomförningen , då har du något att hålla i när du skruvar isär,

värm sedan under ifrån in i röret och skär av med kniv , du kan göra lika dant på kranen , flänsen går att laga sedan ,

 

och blir något snett och vint när du satt ihop det så kan du värma röret , det går att dra vrida och ändra i sidled så det passar ,

och efter torka direkt med aceton ,då spar du tid när du sätter i hop det , och har du bråttom så kan du spola varmt vatten igenom det som är limmat ,

då går delarna att använda nästan meden gång , 

mvh stefan

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Stefan molin sa:

Hej , om du är osäker på hur mycket du ska värma , då är det enklare om du sågar av muffen , värm sedan underifrån in i röret , 

och ta en brytblads kniv och skär av röret istället , då skadar du inte gängan på genomförningen ,

om du skadar gängan så behöver du två extra händer för att få isär den , det går att fixa sedan antingen att såga av en bit ,

eller värma genomförningens gänga och skruva muttern fram och till baka , 

men det blir enklare om du släpper muttern och skruvar ner den till början på genomförningen , då har du något att hålla i när du skruvar isär,

värm sedan under ifrån in i röret och skär av med kniv , du kan göra lika dant på kranen , flänsen går att laga sedan ,

 

och blir något snett och vint när du satt ihop det så kan du värma röret , det går att dra vrida och ändra i sidled så det passar ,

och efter torka direkt med aceton ,då spar du tid när du sätter i hop det , och har du bråttom så kan du spola varmt vatten igenom det som är limmat ,

då går delarna att använda nästan meden gång , 

mvh stefan

 

 

 

 

1 timme sedan, Stefan molin sa:

Hej , glömde en sak , du ska inte värma upp pvc så att den blir färgad , brun eller svart då har du värm för mycket , 

den nya pvcn är inte lika bra som den gamla , den nya  är inte lika seg som den äldre pvcn , prova med en rörstump innan du börjar ,

mvh stefan

 

Kanon, tack alla för all hjälp. 

Ja jag ska testa lite innan på stumpar jag har eller så limmar jag ihop några för att sedan ta isär bara.

Så jag skapar mig en liten uppfattning om hur allt beter sig.

 

Innan jag börjar sedan så ska jag ta ur allt vatten ur avrinningsboxen och torka den torr, så får jag se om den läcker. Tror inte det för märkte inget sånt när jag fyllde karet första gången. Sedan köper jag genomföringar just in case allt skiter sig. :) så får jag gå den vägen istället. (förhoppningsvis inte)

 

mvh

Pierre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, stigigemla sa:

Kulventilen är ju bara att byta. Den sitter ju med gängade kopplingar och O- ringar.

Är du händig går det att byta O-ringarna i den. Men de kan vara svåra att få tag i.

Ja jag kommer byta allt från genomföringen och vidare.

Men hade gärna sparat genomföringen då den är tät och känns som jag bara ökar risken för läckage om jag börjar greja där.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Verkenius sa:

Men hade gärna sparat genomföringen då den är tät

Hej , det är inga problem att låta dom vara kvar , du värmer bara rakt underifrån ,men det är inge trevlig sätt att arbeta på ,

du tar bara bort de dela du ska ändra , och ska du byta ut kranen skaffa en extra , börjar en kran läcka så gör den det alltid när alla butiker är stängda ,

då är det bra att ha en kran med samma gängor 

mvh stefan

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, Stefan molin sa:

Hej , det är inga problem att låta dom vara kvar , du värmer bara rakt underifrån ,men det är inge trevlig sätt att arbeta på ,

du tar bara bort de dela du ska ändra , och ska du byta ut kranen skaffa en extra , börjar en kran läcka så gör den det alltid när alla butiker är stängda ,

då är det bra att ha en kran med samma gängor 

mvh stefan

 

 

Nä jag förstår det att det är lite bökigt men verkar ju inte vara så tidskrävande egentligen och är säker på att det kommer vara värt det i slutändan.

 

Ja kranarna ska jag byta samtliga.

All pvc kommer bli ny från genomföringarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...