Gå till innehåll

Red Sea Reefer 250


vaigge

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Då jag är ganska ny inom saltvattensakvaristiken tänkte jag ställa en fråga till er som kan lite mer. Det är nämligen så att jag har hittat ett Red Sea Reefer 250 som jag är väldigt sugen på. Det ingår alla saker som det gör i ett nytt Red Sea akvarium. Alltså kommer jag att behöva köpa till saker så som lyse, pump osv osv. Är det någon här som vet en ''setup'' som skulle passa? Sakerna behöver inte vara top notch, men det ska heller inte vara något billigt Kina-skräp. Hade varit väldigt tacksam om jag hade kunnat få hjälp med detta och ta nästa steg in i saltvattensvärlden! 
Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Victor.

Kul att få fler som kommer till denna hobby.

Jag själv är väldigt ny och okunnig i denna hobby.

jag har fått grymt mycket hjälp från detta forum.

Sen har jag även tittat mycket på youtube, typ 

Som jag har förstått det finns det ganska många setups beroende på vad man vi ha i karet, och belysning verkar vara T5 och Led som gäller.

Det finns en hel uppsjö med varianter.

T5 är billigare initialt men man måste byta rör då och då.

Led är dyrare att inhandla men håller längre samt att man kan justera det mer efter önskemål (rätta mig gärna om jag har fel :)).

Det viktigaste verkar vara tålamod och uthållighet :)

 

Mvh Johnny

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On ‎2019‎-‎02‎-‎22 at 23:27, vaigge sa:

Hej! 

Då jag är ganska ny inom saltvattensakvaristiken tänkte jag ställa en fråga till er som kan lite mer. Det är nämligen så att jag har hittat ett Red Sea Reefer 250 som jag är väldigt sugen på. Det ingår alla saker som det gör i ett nytt Red Sea akvarium. Alltså kommer jag att behöva köpa till saker så som lyse, pump osv osv. Är det någon här som vet en ''setup'' som skulle passa? Sakerna behöver inte vara top notch, men det ska heller inte vara något billigt Kina-skräp. Hade varit väldigt tacksam om jag hade kunnat få hjälp med detta och ta nästa steg in i saltvattensvärlden! 
Mvh

Hej! Jag har den nya versionen av reefer 250 med refugium i sumpen. Gå in på medlemmars akvarium och Nytändning efter 10 år, så kan du se vad jag har. Det har varit igång ett par månader nu, och allt fungerar som det ska efter byte av osmolator (från billigt skit till Tunze 3155). Där kan jag hålla med, men det finns bra skummare, pumpar och uv-c, som är en tredjedel av priset och fullt tillförlitliga. Har man otur och en pump havererar, så är inte det hela världen, för du kan beställa 2 till. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, naso sa:

Hej! Jag har den nya versionen av reefer 250 med refugium i sumpen. Gå in på medlemmars akvarium och Nytändning efter 10 år, så kan du se vad jag har. Det har varit igång ett par månader nu, och allt fungerar som det ska efter byte av osmolator (från billigt skit till Tunze 3155). Där kan jag hålla med, men det finns bra skummare, pumpar och uv-c, som är en tredjedel av priset och fullt tillförlitliga. Har man otur och en pump havererar, så är inte det hela världen, för du kan beställa 2 till. Lycka till!

Hej! Tack för svar. Tyvärr hade jag lite problem med att hitta ett vettigt red sea. Istället blev det ett Aqua medic på 320L, vilket jag absolut inte ångrar! Håller på cykla det just nu. Den stora fördelen jag ser med detta istället för RS är att ha sumpen på baksidan av karet. Gillar det starkt! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha! Då är det typ som ett red sea max, så sumpen är inte under akvariet med rördragningar och dyl.? OK, men jag vill ha full koll på utrustning och refugium, alla har olika tycke och smak som tur är, annars hade det bara funnits en modell, ha, ha ! Lycka till !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, naso sa:

Jaha! Då är det typ som ett red sea max, så sumpen är inte under akvariet med rördragningar och dyl.? OK, men jag vill ha full koll på utrustning och refugium, alla har olika tycke och smak som tur är, annars hade det bara funnits en modell, ha, ha ! Lycka till !

Haha ja och tur är väl det att alla har olika smak? Ja precis, bifogar en halvkass bild från dagen jag hämtade det så kanske du får en liten hum om hur det är uppbyggt! 

55503374_1642711612498519_4266803559057588224_n.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...