Gå till innehåll

Uträkning doppvärmare.


Robbs

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag lyckas inte hitta någon uträkning för hur många watt jag behöver. 

Vet att jag hittat på Google för några år sedan. 

Hur många watt går det åt per liter för att höja en grad över rumstemperatur?

 

Mun Aqua medic controller har ballat ur helt nu. Varnade för 30grader men i själva verket låg tempen på 20.1c. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Slanten sa:

Tack. Så jag måste ha med avdunstningen i uträkningen med. 

Hade bara en 200w liggandes ny i förpackning som är till mitt 250l kar. Hoppas den håller en vecka till sjag kan köpa en mindre. Har bara 140l att värma nu. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Steg 1 är att du kollar vilken temperatur akvariet har vid normal drift.

Det är meningslöst att tänka på hur kallt det blir i rummet vid ett strömavbrott för då funkar ändå inte doppvärmarna.

Men 2 doppvärmare är en liten kostnad jämfört med djuren. Och doppvärmare hänger sig. Det är bara frågan om när.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, stigigemla sa:

Steg 1 är att du kollar vilken temperatur akvariet har vid normal drift.

Det är meningslöst att tänka på hur kallt det blir i rummet vid ett strömavbrott för då funkar ändå inte doppvärmarna.

Men 2 doppvärmare är en liten kostnad jämfört med djuren. Och doppvärmare hänger sig. Det är bara frågan om när.

Jag tänkte mer att i källaren har jag aldrig över 20 grader och karet gick ner till 20 grader igår. Har 16-17 grader just nu i källaren. 

 

Har för mig att jag sett en uträkning för hur många watt det tar att värma 1c över rumstemperatur. Eller 1c över vad akvariet redan har utan värmare?

 

Ja det får bli två st mindre för säkerhets skull. Men kan man få till det så att båda slår till och från? Annars lär en stå stängd hela tiden kanske och hänga sig eller tvärt om?

 

min Aqua medic controll larmade 31grader men det var 20i karet... blir inget mer från dom. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om karet håller en viss temperatur utan värmare är det den temperaturen du skall räkna från.

Enligt min erfarenhet är det bara termostaterna som går sönder på Eheim/Jäger. Och att de fastnar i tilläge.

Andra är det packningen som pajar så att de blir vattenfyllda och då kan det hända vad som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Robbs said:

Har för mig att jag sett en uträkning för hur många watt det tar att värma 1c över rumstemperatur. Eller 1c över vad akvariet redan har utan värmare?

Finns nog många olika, här är en enkel tabell: https://www.thesprucepets.com/aquarium-heater-size-guide-1381033 och här är en närmast överambitiös kalkylator: https://www.hamzasreef.com/Contents/Calculators/HeaterChillerSizing.php

 

2 hours ago, Robbs said:

Ja det får bli två st mindre för säkerhets skull.

Ytterligare en fördel med två är att tempraturen inte sjunker så mycket om värmaren slutar värma. Mitt kar sjönk till rumstemperatur härom året när den enda värmaren gick sönder utan att jag märkte det, misstänker att en fisk dog av det.

 

2 hours ago, Robbs said:

Men kan man få till det så att båda slår till och från? Annars lär en stå stängd hela tiden kanske och hänga sig eller tvärt om?

Om båda värmarna behövs för att nå önskad temperatur så måste ju båda arbeta åtminstone en del av tiden. Dessutom beror det kanske på hur mycket hysteres som är inbyggt i termostaterna.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Om karet håller en viss temperatur utan värmare är det den temperaturen du skall räkna från.

Enligt min erfarenhet är det bara termostaterna som går sönder på Eheim/Jäger. Och att de fastnar i tilläge.

Andra är det packningen som pajar så att de blir vattenfyllda och då kan det hända vad som helst.

Ok. Så för att höja 5-6 grader, hur många watt kan vara lagom? Ett kar med 140l

 

Andra karet 230l. 

 

47 minuter sedan, Christian J sa:

Om båda värmarna behövs för att nå önskad temperatur så måste ju båda arbeta åtminstone en del av tiden. Dessutom beror det kanske på hur mycket hysteres som är inbyggt i termostaterna.

Jo det är klart. Står dom på 25 grader och 1 bara klarar hålla 22 grader ensam så startar båda men förmodligen stänger bara ena av var gång och en står igång hela tiden tills de når 22 grader igen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...