Gå till innehåll

Kickstarta 100% död sten


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Som rubriken antyder funderar jag på hur man lämpligast, effektivast och så vidare kickstartar 100% död sten samt vad man vill tillsätta. Förstår att det är utmanade att starta ett sådant system då oerhört mycket följer med den levande stenen. Jag är dock villig att gå steget extra för att slippa glasrosor, krabbor, o annat mög jag för närvarande är helt överkörd med trots karantän och vad jag anser är noggrannhet. 

 

Tanken är att starta om mitt system med enbart marko rock och död sand. Det är dock en procedur jag tänker kommer ta ett antal månader eftersom att jag avser att behålla allt mitt levande (30-40 koraller, 20+ fiskar). För att behålla mitt levande kommer jag starta ett "nytt" system i sådant fall när skiftet väl sker dit allt levande får flytta och bo i 1-2 månader medan sista mognaden av det nya "rena" systemet. Kommer självklart även att sterilisera mitt displaykar, sump och rör i samma veva då det helt enkelt ska vara kliniskt inför omstarten.

 

Dock tänker jag att det borde gå att starta nitrifikation och seeda stenen långt innan den når mitt akvarium, tanken är då att ha stenen i en tunna där jag gör diverse (läs allt jag kommer över) bakterietillsatser. Sparsam matning och ha i pods, mask o annat gott jag kan isolera från mitt kar eller köpa löst. Vet inte om det är möjligt men rent teoretiskt känns det inte omöjligt. Stenen kanske till och med går att få i ett såpass moget skicka att man direkt kan börja flytta mycket eller allt levande. Det vet jag dock inte utan behöver input om.

 

Min sten jag har idag tänker jag inte använda något av. Det är glasrosor på precis allt och jag vill inte ens fundera på att chansa. Har inte heller tillgång till andra inkörda och (mig veterligen) pestfria system så åter igen, ingen chansning.

 

Jag har tänk mig att starta enligt Lasses metod där levande snabbt introduceras. Dock kommer det ju dröja innan mitt fulla bestånd kan flyttas helt och hållet. 

 

Har ni erfarenhet av att starta med i enkom död sten är det välkommet och jag vill gärna veta hur ni gick tillväga, vad som var svårt och vad man bör tänka lite extra på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har startat med enbart död levande sten vid två tillfällen. Har provat olika startkulturer/program som t.ex. Red Seas Reef Mature Pro en gång och Microbelift Special Blend + Nite-Out II vid ett annat. Det är olika innehåll i de både så det går inte att göra en ren jämförelse. Red Sea inkorporerar t.ex. kolkälla (NoPox) medan Microbelift endast är bakterier. Men jag tyckte att Microbelift funkade bättre med gladare djur i förlängningen.

Jag förstår vitsen med att försöka hålla sig pestfri så länge som möjligt, men 1,5 år sedan min senaste omstart med död sten så har jag i veckan upptäckt en ensam glasros på en sten. 

Helt enkelt, och som du själv förstår, så kommer det följa med både nyttodjur och skadedjur i fraggar och de små mängderna sten som korallerna du senare köper är fästa på. I mitt fall så misstänker jag att glasrosen kom med en ganska stor fragg Clavularia som jag köpte i somras. Det går att hålla efter populationen när det bara är en enstaka, men min poäng är att det aldrig går att skydda sig till 100%. Så min rekommendation är att du köper så mycket död sten som du kan leva med, följer en metod vad gäller uppstart, och eventuellt ympar in en näve bra levande sten samt lite macroalger efter nån månad. Resten kommer hamna i karet förr eller senare, vare sig du vill det eller inte :) 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig fullt ut, jag har dock i stora drag alla fiskar och koraller jag kommer vilja ha. Det går inte att skydda sig fullt ut det vet jag, men nu är det bortom vad jag anser att det är värt att hålla på med (egentligen inte men ändå) och jag har försökt filfisk, pincett, pepparmintsräkor, aiptasia-x (vilket endast gjort det värre då den man injicerar dör men 20 nya ploppar upp av överlevande rester) och så vidare. Jag har helt enkelt tröttnat. 

 

Det är inte heller endast pestaspektet som gör att jag vill starta om. Är missnöjd med scape, stenens former och utförande med mera också vilket gör att det helt enkelt är simplare att scapea om med torr sten i en torr miljö. Sen kan man anse att "det är bara sten och att koraller kommer täcka det". Visst är det så. Jag är nog lite petig bara och i längden skulle jag nog nöja mig. Men går ändå i dessa tankar då jag aldrig blivit helt 100 nöjd med allt. Nu vill jag göra ett krafttag där det helt enkelt blir precis som jag vill :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt! Och visst är det mer attraktivt att kunna bygga stenformationer med cement och torr sten utanför karet. Men om du redan har alla koraller så kan man väl tänka att de kommer föra med sig glasrosor/sporer in i det nya karet?

 

Det enda jag noterat vid uppstart med död sten är att vissa sorter (Caribseas Life Rock t.ex) läcker en del aluminium under en period. Så ha det i beräkning och gör gärna icp-tester under en period så du vet vad som kommer med stenen och hur det förbrukas. 

 

Real Reef Rock är snygg och porös sten som har varit problemfri för mig. Caribsea är mer solid och har inte alla små skrymslen och gångar som vi är vana att se i levande sten. Men de är snygga. Speciellt serien Life Rock Shapes som består av bågar och grottor. Billy Pipes på Youtube gjorde ett avsnitt om sin nya scape han gjorde med den stenen och det är snyggt och luftigt, med massa gömställen för fisk och bra ytor för placering av koraller. Så kolla in den. Marco Rocks Stax verkar också häftig eftersom den ser mer ut som legobitar än sten. Den är nog lätt att bli kreativ med ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo precis ? Återigen helt enig! Korallerna är främst SPS så där klipper jag bara fötter så är problemet löst. Vet inte med mig att jag har några glasrosor på några LPS men enstaka glasrosor kan man behandla innan man flyttar över :)

 

Frågan kvarstår dock hur man snabbast, effektivast och med mest mångfald får stenen "brukbar" och gärna om detta går att uppnå redan i en tunna! Olika kulturer kommer såklart användas, tänkte faktiskt blanda alla preparat jag kan hitta. Men att få in mer fauna krävs också, går denna att introducera redan i en tunna exempelvis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planen är troligen shiftad till en något smidigare och mer genomförbar. Jag kommer införskaffa all sten jag avser att ha, scapea den för att sedan låta stenen gå i backar med saltvatten där den kureras. och doseras med bakterier och små bitar med levande sten från mitt kar som jag helt enkelt ser till är pestfria. Sedan kommer jag i etapper ta ut all sand och sedan sten för att ersätta med mina förhoppningsvis färdiglimmade / scapeade moduler en efter en. Det blir ingen ren start men så gott som. Div pester får jag hantera helt enkelt och jag får samtidigt bort det som skaver mest, en bristfällig scape och stenformationer jag ogillar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...