Gå till innehåll

Gulaktigt vatten


KMG

Rekommenderade inlägg

2 timmar sedan, Christian J sa:

Aktivt kol eller ozon brukar fungera bra.

Det är just aktiva kolet jag funderar över. Tydligen fungerar inte alla sorter/typer lika väl. Hoppades på att få tips på en bra sort 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen aning om vilka som är mer effektiva, men en del kan damma och eventuellt bidra till HLLE: https://www.advancedaquarist.com/blog/activated-carbon-affirmed-as-causative-agent-for-hlle-disease

 

Kanske stenkol för rening av vin är mindre dammigt/säkrare, å andra sidan är det väldigt finkornigt vilket kanske gör det svårt att använda i vissa filterbehållare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om aktivt kol innehåller fosfat är det risk att det också innehåller metaller så jag skulle inte använda det.

 

Personligen följer jag filosofin: Mät först och åtgärda bara det jag vet.

Hur mycket föroreningar det är i ett ämne vet man lite om så jag skulle aldrig använda något för att föroreningar skulle vara verksamma.

Om jag misstänker att en halt är låg mäter jag och tillsätter sedan så mycket av det som saknas. Jag räknar ut att vad som behövs.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Aktivt kol för hembränning eller köksfläktar innehåller fosfat.

En del akvariekol för sötvatten också.

Vad jag har kunnat läsa mig till så är det brunkol (lignite) som renar gultonat vatten bäst. Bitumen är för att filtrera bort betydligt finare föreningar.

Så frågan är hur ver jag att det är brunkol jag köper?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Syd sa:

KZ kol fungerar bra, finns säkert fler fabrikat som är bra använd dig av ett som är avsett för saltvatten bara för en del kan släppa fosfat.

 

activated-carbon-1000_grande.jpg

Funderade på den med eller Tritons. Har du bra erfarenhet av KZ? Ger den klart vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, KennethN sa:

Oxydator (doserar väteperoxid) är effektivt mot gulämnen. Istället för att köra med aktivt kol menar jag.

Har hört det med, men nackdelen är att folk fått skador på skal och skelett hos sniglar, snäckor och koraller? Eller så har man haft otur med en läckande Oxydator?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, KMG sa:

Funderade på den med eller Tritons. Har du bra erfarenhet av KZ? Ger den klart vatten?

Ja jag använder KZ kolet det fungerar bra och det gör säkert Tritons med. Jag har 1 dl i en påse i sumpen (sköljer den först) och byter en gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, KMG sa:

Har hört det med, men nackdelen är att folk fått skador på skal och skelett hos sniglar, snäckor och koraller? Eller så har man haft otur med en läckande Oxydator?

Jag har inte sett några sådana problem alls. Min erfarenhet är att Oxydatorn är enkel att använda och så länge man följer doseringsanvisningarna så är det ett säkert sätt att dosera väteperoxid. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, danne031 sa:

Har använt åtminstone 4 olika sorter av aktivt kol utan att se någon direkt skillnad, samtliga har såklart varit avsedda för bruk i våran hobby.

Intressant. Var inne på Youtube och tittade på babbelPelle från BRS som höll låda om olika typer av aktivt kol och att rätt sort (brunkol) tar bort gultonat vatten. Han/dom hadde mätt upp att upp till 25% av ljuset mätt i PAR går förlorat på grund av gultoningen 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, KMG sa:

Intressant. Var inne på Youtube och tittade på babbelPelle från BRS som höll låda om olika typer av aktivt kol och att rätt sort (brunkol) tar bort gultonat vatten. Han/dom hadde mätt upp att upp till 25% av ljuset mätt i PAR går förlorat på grund av gultoningen 

För att förtydliga så menar jag såklart att alla har varit lika effektiva på att hålla vattnet "gulfritt", inte något negativt :)

Sen exakt vad det tar utöver det gula är ju svårt att mäta, se eller jämföra, men något negativt har jag inte upplevt av någon sort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, danne031 sa:

För att förtydliga så menar jag såklart att alla har varit lika effektiva på att hålla vattnet "gulfritt", inte något negativt :)

Sen exakt vad det tar utöver det gula är ju svårt att mäta, se eller jämföra, men något negativt har jag inte upplevt av någon sort.

Aha. Det är ett viktigt förtydligande. Trodde att inga hadde fungerat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, KMG sa:

Har hört det med, men nackdelen är att folk fått skador på skal och skelett hos sniglar, snäckor och koraller?

Några bevis för detta? Jag har aldrig hört om detta. Intressant att veta källan för detta

 

jag använder min Oxydator för att motverka gulfärgning i mitt akvarium som har hög biologisk aktivitet (läs stor produktion av gulämnen) och som körs utan vattenbyten. På mer än två år nu har det endast skett vattenbyte för 14 månader sedan. Jag har inte sett någon som helst påverkan under alla de tre år som jag kört Oxydator. Jag har haft förökning av snäckor flera gånger, en typ förökar sig kontinuerligt.  Jag har testat aktivt kol många gånger - aldrig upplevt det som effektivt att ta bort gulämnen - åtminstone inte lika effektiv som en Oxydator

 

Börjar vi tala om bitumen (som är asfalt och läcker väldigt mycket kolväten) och brunkol (som är en typ av förstenad olja) så blir jag lite mörkrädd. Har aldrig kört brunkol - däremot svart stenkol i sötvatten - så egen erfarenhet har jag inte och har inte hört om brunkol. Aktivt kol består av träkol. Har aldrig hört om bitumen som vattenrening - däremot om folk som av misstag isolerat sina sumpar med det. Brukar alltid avrådas att användas så.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till vänster - nytt RO vatten - till höger - vatten som är 14 månader sedan sista vattenbytet. Mycket fiskar, mycket mikrobiologiskt liv - väldigt torr skumning. Oxydator A med ca 9 % och 2 katalysatorer. Hyggligt resultat tycker jag. daglig tillsättning av ca 80 ml pressad chaeto juice

 

Har du länken till BRS videon om aktivt kol

 

oxydator-1-year.jpg.4faf67c20f36e3309313dffe8ad0c97b.jpg

 

 

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Några bevis för detta? Jag har aldrig hört om detta. Intressant att veta källan för detta

 

jag använder min Oxydator för att motverka gulfärgning i mitt akvarium som har hög biologisk aktivitet (läs stor produktion av gulämnen) och som körs utan vattenbyten. På mer än två år nu har det endast skett vattenbyte för 14 månader sedan. Jag har inte sett någon som helst påverkan under alla de tre år som jag kört Oxydator. Jag har haft förökning av snäckor flera gånger, en typ förökar sig kontinuerligt.  Jag har testat aktivt kol många gånger - aldrig upplevt det som effektivt att ta bort gulämnen - åtminstone inte lika effektiv som en Oxydator

 

Börjar vi tala om bitumen (som är asfalt och läcker väldigt mycket kolväten) och brunkol (som är en typ av förstenad olja) så blir jag lite mörkrädd. Har aldrig kört brunkol - däremot svart stenkol i sötvatten - så egen erfarenhet har jag inte och har inte hört om brunkol. Aktivt kol består av träkol. Har aldrig hört om bitumen som vattenrening - däremot om folk som av misstag isolerat sina sumpar med det. Brukar alltid avrådas att användas så.

 

MVH Lasse

Länk till babbelPelle: Lägg märke till att han både i bild och i tal säger Bitumen och Lignit. Om jag inte googlat fel så är det brunkol och asfalt?

 

Beträffande problem med oxydator så var det i en tråd här jag läste om läckande oxydator gjorde skador på skal. Tror det var StefanS som fått priblem. Du var flitig i den tråden?

Jag med mitt flyt blir då tveksam. Är det en riskfylld process? Var köper man och vilken modell till 800 l vatten?

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckande ? Han körde sin egen ganska koncentrerade lösning. För att stabilisera H2O2 används olika ämnen. Somliga kan eventuellt vara skadliga. Jag använder bara orginallösningen eftersom den givetvis är välkänd att fungera. Jag köper 12 % från Tyskland och späder med RODI vatten. du kan använda en eller två A - eller möjligtvis en W. koncentration och antal katalysatorer får du pröva

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Lasse sa:

Läckande ? Han körde sin egen ganska koncentrerade lösning. För att stabilisera H2O2 används olika ämnen. Somliga kan eventuellt vara skadliga. Jag använder bara orginallösningen eftersom den givetvis är välkänd att fungera. Jag köper 12 % från Tyskland och späder med RODI vatten. du kan använda en eller två A - eller möjligtvis en W. koncentration och antal katalysatorer får du pröva

 

MVH Lasse

Aha, var det så det låg till? Kan man inte använda köpt  9.5% eller 3% h2o2? 

Såg du i klippet att han refererar till Bitumen och Lignit? Eller har vi en lost in translation?

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har alldeles rätt - man gör aktiverat kol från asfalt och brunkol och använder det i akvarium. Men när de pratar om lignit carbon source - det är inte helt klar om det är brunkol de pratar om eller träd. Jag är tyvärr 20 år för sent ute. Men det snarare stärker min övertygelse att inte använd aktivt kol.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...