Gå till innehåll

mikoto

Rekommenderade inlägg

Hej! Jo jag har inte skrivit på ett tag men det har börjat bli lite bättre igen. Det var lite besvärligt ett tag när vattnet var helt rött och det växte ett bronsfärgat slem på allt man kunde se. Nästan alla mina snäckor dog då med och hälften av korallerna strök med, tom glasrosorna. Fiskarna och krabborna var helt oberörda dock.

 

Men jag börja arbeta med att dosera nitrat och höja KH, samt sätta i en skummare, har börjat göra lite vattenbyten med nu när det värsta gett med sig. Så nu är akvariet på uppgång. Korallerna som klara sig verkar återhämta sig och ser allt bättre ut. Växer massa kiselalger nu tror jag, men det är främst på rutorna.  Men de bryr jag mig inte om.

 

Kommer nog förbi någon gång snart igen, fraggen jag fick av dig sist är en av de som klarat sig och den börjar se riktigt bra ut nu.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Postar några snabba bilder bara. Jag kör min Deltec 1456 skummare nu på akvariet för att hjälpa vid uppstarten när mycket dog. Den får plats ganska bra i filterfacket men det ser asfult ut. Så den åker så småningom. Men inte än på ett tag. Den är väldigt snäll ljudmässigt med sedan jag köpte en ny pump till den. Är djärva ord nu men iaf när de andra pumparna är igång så hör jag inte Deltecen.

 

Skummare.jpg.080e8ba4034d74732605de99b4901719.jpg

 

374355255_Skummsrja.jpg.40533aeccbea5dfbedaa4bb6db2cc92e.jpg

 

Den här sörjan är tre dagar gammal, då gjorde jag rent den sist. Kör full fräs. Om man gör rent koppen någorlunda ofta fungerar det faktiskt riktigt bra att bara spola rent den med duschmunstycket. Men längre än så så får man skrubba lite med, men inte mycket. Dock är på bilden även det jag avskyr allra mest med skummaren. Det är halsens koppling till kroppen. Den läcker ofta och drar man åt den för hårt är det väldigt påfrestande nästa gång man behöver ta av den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, mikoto sa:

Dock är på bilden även det jag avskyr allra mest med skummaren. Det är halsens koppling till kroppen. Den läcker ofta och drar man åt den för hårt är det väldigt påfrestande nästa gång man behöver ta av den

Hej Daniel , ta det du har i kylen , bregott eller matolja funkar lika bra som vaselin till o ringar , 

men så illa är det ju inte , men de två godingarna som är underst på bilden ,är det tillfälliga gäster ? fast du kanske inte ska släppa i mer fisk

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska smörja den lite nästa gång, den blir nog inte värre.

 

Jo, mer fisk ska vi ha! Samt alla som är i nu ska stanna. Skaffar nog några chromis till, samt någon till sort. Vitrandiga fröknar hade nog varit kul igen, eller någon gul fröken. Och nej, det är inte så illa nu, det är mest att jag inte skrapa rutorna innan bilden. Det får det att se tristare ut än vad det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrapa rutorna hjälpligt och tog några bilder. Passa även på att mäta nitrat, fosfat och KH.

 

 

Jag hade utslag på fosfatet för någon vecka sedan... Tänkte jag skriva, men jag hade dokumenterat när jag mätte sist så snarare en månad sedan hade jag utslag på fosfat testet. Så jag dosera nitrat under ett par veckor. Men för ungefär två veckor sedan så sluta jag dosera nitrat med och har bara doserat KH. Jag har varit lite lat med att mäta så ville inte dosera blint. Hur som så var värdet idag noll på både fosfat och nitrat, ingen färg alls på testerna. Så det är slut. KH ligger stabilt på 11 ungefär, det doserar jag varje dag. 

 

Så nu är det lite av ett vägskäl, borde jag kanske börja dosera lite fosfat och nitrat. Kan testa blomstra dosering igen under en vecka och se vad som sker. Eller borde jag låta bli, det är fortfarande mycket alger i akvariet. Så om jag får igång så att de betas av och deras näring de tagit upp "återvinns" så tas de upp av korallerna istället. Det lutar nog åt det senare, iaf en stund till. Akvariet börjar se ganska bra ut igen, bättre att inte pilla i onödan utan observera. Om det verkar stå still om några veckor igen får jag kanske ta åtgärd.

 

Lite bilder då istället.

 

Xenia.JPG.a3c7a1f55657f181ceed57c375492b48.JPG

 

Xenian börjar se bra ut igen, den var tydligt dålig ett tag och jag kunde se armar på den som såg ut att ha smält i princip. Men inget sådant kvar och den börjar röra sig bättre. Den är ganska ihopdragen ännu dock, men det ändrar sig nog om det fortsätter i den här takten.

 

812021997_SinulariaDura.JPG.f1830c90277cba09b4d027af89bae600.JPG

 

Det finns lite Sinularia dura kvar, det här är nog den största. Börjar med se bra ut. 

 

Sinularia.JPG.8c1e8d472fc1f7a07507850ae69a6f3b.JPG

 

En vanlig sinularia med. De här tog mycket stryk under dino fasen. Förlora tveklöst hälften av kolonierna. Men jag har tre kvar nu som alla ser friska ut. Ihopdragna återigen men friska. Bra koraller. 

 

Briarium.JPG.5690049a21caf860da39471dfa4cb53b.JPG

 

Här är en bit briarium. Den såg verkligen inte bra ut för en månad sedan. Trodde den var helt död. Men för varje dag som går verkar en ny polyp titta ut igen för att se om eländet äntligen är över. De har så stark färg och växer intressant så de är med välkomna. Den får växa fast snart dock så jag kan ta bort gummibandet.

 

Eremit.JPG.bba930c029bd75bb5f2aa28eb1b9eea1.JPG

 

Här är en av mina eremiter. De brydde sig inte alls om vad som hände. Har över 10 i akvariet som springer runt så jag har nog bara tappat någon enstaka. Även mina smaragd krabbor klara sig, vilket är extra kul med tanke på hur uselt deras kilopris är... Jag tänker köpa en lite bund snäckor igen att testa med. Det finns någon enstaka snäcka kvar men de flesta klara inte sig när dino kriget utbröt.

 

FTS.JPG.09af17ac103a425d7b0f2911a0e81c00.JPG

 

Här är en taskig helbild från akvariets ena sida. Behöver nog sitta och fota för att lista ut hur jag ska kunna ta en bild som representerar hur akvariet faktiskt ser ut. Det blir så mörka skuggor att stenen ser ut att sitta väldigt tätt. Men det är ganska mycket utrymme mellan all sten och akvariet är ganska öppet i botten. Så fiskarna har många ställen att gömma sig på. När korallerna brett ut sig mer med så blir det ännu bättre. Är ganska nöjd med resultatet med tanke på hur lite yta jag har och att det är insyn från tre sidor så jag har bara en vägg jag kan lägga stenar mot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det gick hur bra som helst än så länge, den enda som blev sur var den gamla sarcophytonen. Han blev väldigt upprörd och har inte tittat ut på hela dagen. Övriga gänget ser lyckliga ut så nu måste man passa på att njuta innan allt går åt skogen igen. Tackar så mycket igen.

 

Akvariet går bra just nu! Så passar på att ta några taskiga foton igen. Jag fick ett par stora sarcophyton och en ännu större gorgonia idag av Stefan ovan, så nu börjar akvariet bli ganska välfyllt. Det var en hel del små snäckor på korallerna med som ser ut att trivas de med. Så jag ska nog investera i ett gäng stora snäckor nu för att fylla på med de som tyvärr gick hädan.

 

Skummaren skummar riktigt dåligt nu med, den verkar ha kört slut på det den hitta i akvariet. Så den åker nog ut om en vecka. Har gjort rent den en sista gång för att se vad den får ut de närmaste dagarna. Här är tre bilder av akvariet iaf, från var sin sida.

 

307781616_Vnster.JPG.e4ddfd162a0bf32feddf8ab479a26304.JPG

 

Den här sidan tittar jag ifrån mest, då det är den man ser om man sitter i datorstolen. den nya gorgonian skuggar nog sarcophytonen bakom ganska väl. Får se om vi gör något åt det. Kan fungera bra ändå, annars får man väl klippa ner den lite. Just nu dominerar den hela akvariet.

 

fram.JPG.a7f0ed48bd7af0c1181d6131a5fa84fc.JPG

 

Här är rakt framifrån, det är den sidan jag tittar allra minst ifrån. Nu när algerna växer ganska bra på bakrutan så blir det som en naturlig bakgrund där.

 

791303713_Hger.JPG.3981666ca2040421894d03daf07ed396.JPG

 

Här är högra sidan, den tittar jag ännu ganska lite ifrån med, men man ser en del koraller här som man inte ser från andra sidan så den är lite kul att titta ifrån.

 

Gorgonia.JPG.163902d972fddc393c567ccb2b5cdc71.JPG

 

En taskig närbild på gorgonian, det är en ganska kul korall egentligen, har aldrig haft innan. Hos Stefan växte denna något hysteriskt. Återstår att se om det går återskapa den framgången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, mikoto sa:

Det var en hel del små snäckor på korallerna med som ser ut att trivas de med

Hej Daniel , de är tåliga snäckor och de förökar sig ofta , men den sorten är inte kul att ha i karet om man använder pumpar med genomgående axel ,

typ Eheim Aqua Bee  och KZ skummare , då får man ta isär allt nästan dagligen ,och då är dom inte kul alls ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Dags att skriva något igen, har varit slö med det. Har varit lite slö med akvariet öht. Det är lite utmaningar men allt är inte taskigt heller som väl är. Först tar vi en usel bild till att börja med.

 

FTS.JPG.79b2fff8d485a569edcd9b1c0a03cdd0.JPG

 

Som synes är det lite brunt, det är något besvärlig slemmig brun alg jag aldrig verkar bli av med. Eländiga skräp. Men än så länge är invasionen ganska hanterbar. Det växer främst på andra alger och på sanden. Det är en del trådalger med men de är jag inte så bekymrad över. Jag har ganska få betare kvar numera, det är ett gäng eremiter men inga stora snäckor alls vad jag vet. Men de små jag skrev om sist lever och förökar sig, så jag vågar nog introducera några stora igen. De har ännu inte fastnat i mina pumpar heller, det är så grova dimensioner inne i Tunzen att de kan nog krypa rakt igenom. Däremot har två eremiter lyckats krypa igenom allt filtermedia till botten av sumpen och sedan krupit upp i Tunzen genom matningsröret på något egendomligt sätt. Det stannade pumpen ganska bra...

 

Jag har satt i en till pump med, Gorgonian skugga min ena Sarcophyton väldigt så jag klämde ner 6040 pumpen där som ser till att gorgonian "håller formen". Så nu rör sig vattnet lite till och skuggplatsen är lite glamourösare. Inget har dött heller trevligt nog, så Stefans generösa donationer har inte gått till spillo.

 

920657826_Mekanisktfilter.JPG.27aa5e46f9dfba95994b33078e87cc44.JPG

 

Jag har jobbat lite med filtrering, har jag kört ett litet mekaniskt filter jag byggde av lite pvc rör innan. Men jag byggde en stor version av den nu istället. Den gamla var i 40 mm rör men den nya är i 75 mm. Egentligen skulle jag nog satsat på 110 mm, det hade gått plats. Men rördelar i den storleken är väldigt dyra för min snåla plånbok. 75 fick bli en avvägning mellan storlek och pris.

 

En besvärlig grej med PVC dammdelarna är att de har så onödigt tjockt gods för mina behov. Väggarna är ju nästan en cm tjocka. De var även för höga. Tjockleken fick vara men höjden fick jag kapa. De kapades så gott jag kunde med min gersåg, resultatet blev dugligt men inte så rakt som jag önskat. Kanske löser det i framtiden. Själva röret var jag för snål att köpa från dammbutiken som hade resten av sakerna dock, jag behövde bara en kort stump och dessutom var godset återigen för grovt. Hade ingen lust att betala premium priser för det. Så jag köpte lite 75 mm avloppsrör på Biltema istället. Kosta under hälften och hade tunna finna väggar. Behöver ändå inte limma det här, eftersom det är Biltema och inte från en akvariebutik så är det nog jättegiftig plast så alla konspiratörer kan se fram mot att mitt akvarie förgås framöver. Idag är det bara mekaniskt filter då  filtret blev för högt, men jag har en kammare till för något annat filtermedia om jag önskar.

 

Oxydator.JPG.a8b3ad5f8689b0713336732f94159f3d.JPG

 

En till sak jag skaffat är en Oxydator, har tyckt de här verka kul men inte köpt något då det inte finns något återförsäljare i Sverige för den här modellen, bara de små. Men till slut fick jag sluta svära över att frakten kosta lika mycket som produkten och beställde denna. Har gått två veckor nu, kör med dubbla katalysatorer nu i början men tror det räcker med en sedan. Då räcker peroxiden längre med.

 

Det vetikatten om den gjort skillnad än men efter den här och mitt nya filter så är det väldigt rent i sumpen iaf. Bra fart på vattnet däri. Får tömma koppen till filtret två gånger om dagen.

 

Algerna i karet tror jag minskar för övrigt. Jag har varit väldigt dålig på att byta vatten, har önskat lista ut vad som bråkar med vattnet och attackera felkällan istället för att byta vatten blint. Men jag har för lite kunskap(eller lust, mest lust tror jag) för att ta reda på det. Samt att jag märker nu att korallerna svarar jättestarkt mot vattenbytena, de har sett lite dassiga ut ett tag annars. Gorgonian är för övrigt en bra indikator på hur det är med alger i karet. För ett tag lossa de ofta och gorgonian fungera som ett stort segel som alla lösa tussar fastna i, men det är ganska sällan något fastnar i den nu. Så saker blir nog bättre.

 

Om någon undrar så har jag haft noll i fosfat och nitrat under en lång period. Doserade blomstra ett tag för att kämpa emot detta. Men har slutat sedan ett tag, kunde inte dra någon slutsats och ville eliminera eventuella frågetecken om vad som orsaka mina problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, nu kom jag ihåg det. Men du dök inte upp när jag googlade efter svenska återförsäljare. Misstänker starkt att bensinpengen för en resa till Gemla överstiger fraktkostnaden från Tyskland, trots att frakten var dyr ? Vi väntar spänt på Oceanakvariums postorder återkomst, nästan lika spänt väntar vi på de mytomspunna bilderna på hur Ocean Revljus egentligen ser ut.

 

Får beställa ett silikatfilter då, mitt gamla har jag fördärvat tror jag då jag testa använde det för ett annat ändamål så jag behöver både behållare och media.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, nu kom jag ihåg det. Men du dök inte upp när jag googlade efter svenska återförsäljare. Misstänker starkt att bensinpengen för en resa till Gemla överstiger fraktkostnaden från Tyskland, trots att frakten var dyr  Vi väntar spänt på Oceanakvariums postorder återkomst, nästan lika spänt väntar vi på de mytomspunna bilderna på hur Ocean Revljus egentligen ser ut.
 
Får beställa ett silikatfilter då, mitt gamla har jag fördärvat tror jag då jag testa använde det för ett annat ändamål så jag behöver både behållare och media.
Plus 1 på den!
Hade varit såååååå bra med postorder från Gemla igen :)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel, det hade räckt att du kom hit ,jag beställde 2 från Tyskland ,men jag lyckades röra till det så jag fick 4st , jag är helt kass på att läsa det finstilta , 

fast inte lika illa som när jag behövde glasborr ,glasmästaren ville inte låna ut sitt , då hittade jag i Danmark ,en bild på 40mm glasborr ,150kr skitbilligt tyckte jag, 

inte nog med att jag betalade till fel konto ,  och det kom aldrig något glasborr , så jag mailade och frågade vart det var någon stans ,

svaret var ,tyvärr kan vi inte skicka hål ,

mvh stefan

  • Haha 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså, har du så många? Men jag kan inte åka till dig och tigga till mig all min utrustning, ska se om jag hittar något kul åt dig till när jag kommer och lämnar tillbaka din hink.

 

Var en sväng till Lerum idag och köpte lite nya djur. Köpte en sjöborre(Tripneustes gratilla), 7 Tectus snäckor och ett gång små turbo snäckor. Nu får vi ser hur det går den här gången men än så länge verkar de flesta pigga och glada. Har haft sämre upplevelser i tidigare akvarium... Jag köpte en Zebrasoma Scopas med. Egentligen hade jag inte tänkt köpa någon mer fisk, och om jag skulle köpa någon mer skull det vara en till sorts frökenfisk... Men jag gillar Scopas och den hade onödigt lockande pris och Göran är en så duktig försäljare... Så nu blev det en sådan.

 

Det är lite krig nu mellan fiskarna, verkar inte gå allt för våldsamt till som väl är, får ösa i mat de närmaste dagarna för att få de att tänka på annat. kirurgen verkar iaf ganska trygg i akvariet redan. Det är positivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel , dom står i skåpet och samlar damm , om du åker till Göran om någon månad eller så , kan du höra av dig , om vi inte ses innan ,

nu har jag fått dino utbrottet under kontroll ,

tyvärr klarade sig inte turbo snäckorna och  moder kolonin av sarcophyton en , men den var ju kraftigt beskuren innan dino utbrottet ,

det var så illa så frugan hade nästan förhoppning om att jag skulle slänga ut det , så om någon månad eller två så har det nog repat sig så att det går att släppa i något ,  

mvh stefan

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var ute på havet förra helgen med slanten här på guiden och fånga lite blandade djur, några av de tog jag med hem för att testa i det här akvariet.

 

Ostron.JPG.bb49eb85556d82b953cc88e8f6e35c9f.JPG

 

Ett djur jag var sugen på var japanska ostron, de är en invasiv art från Stilla Havet och har väldigt låga krav på temperatur och salthalt vilket borde göra att de klarar sig utmärkt i ett tropiskt akvarium. Än så länge verkar de trivas och öppnar sig för att filtrera vattnet. Jag är mer eller mindre säker på att det här på bilen redan har växt ett par mm. Så ska försöka jämföra med den här bilden senare så jag inte ser i syne. De bor i sumpen för övrigt, där det är som mest fart på vattnet, introducera 5 stycken... Tror jag, det kan vara fler då de gärna växer ihop.

 

743445601_Rka.JPG.3dfe6224531f00a6fbcd6b16232f6408.JPG

 

Jag tog även ett gäng tångräkor, de är med bra djur som trivs i den här temperaturen. Tyvärr är de lite för envetna och nyfikna och jag har sett att de lyckas ta sig in i returpumpen, så med tiden kommer jag nog inte ha kvar så många. För jag vet inte hur jag ska lyckas täta så de inte kommer ner till sumpens botten. De är trevliga djur dock oavsett. De flesta bor i sumpen med, inte för att jag lägger de där utan de ska envist ta sig dit. Kvittar hur ofta jag slänger över de i visningskaret.

 

Krabba.JPG.b25d915042741c1829bae6f70919a082.JPG

 

Här är linslusen från de två övre bilderna med, en vanlig strandkrabba. Den här är liten och beskedlig. De har heller inget problem med temperatur men är egentligen usla akvarieinnevånare då de är så aggressiva och giriga. Den här är liten dock, finns en ännu mindre jag också släppte i. Så den ska nog fungera ett bra tag. Växer de för fort får jag flytta de. De är bra städare dock då de äter nästan allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst om andra som fått de att föröka sig, eller iaf försöka föröka sig. Blir nog massa mat för filtrerare i akvariet när det sker isf... Lär jag märka om det händer.

 

Jag har beslutat mig för att inspireras av Stigs råd. Så jag har köpt in nytt silikatmedia till osmosen, köpte även ett nytt salt. Köpte Red Sea Coral Pro den här gången. Lyxa till det med lite dyrare salt. Får vi se om det sker något annorlunda.

 

Salt.JPG.7b4020aaa62b1be6bbf0ddfb8de8b0aa.JPG

 

Jag bytte 50 liter idag. Min tanke är att göra ett antal sådana byten. Om jag utgår ifrån att 50 liter är ca 30% av akvariets volym så skulle det efter 6 byten återstå ca 12% av de onda silikaterna. Kanske det löser mina fula alger? Korallerna svarar åtminstone jättefint på bytena. Om inget annat får det mig att göra några stora vattenbyten och eventuellt rätta till något annat som är dumt. Efter 6 byten återstår ändå bara 12% av det vattnet som är i just nu. Smartare vore kanske att försöka byta 88% av vattnet direkt? Men jag har inte så stora kärl, och det är bättre att göra flera mindre än få stora ändringar kan jag tycka... Åtminstone i början på något som eventuellt kan påverka ganska drastiskt. De nya Red Sea hinkarna har skruvlock för övrigt, har jag missat helt. Det var ganska trevligt.

 

Gorgonia.JPG.5d1c74c383a77acd50125dadc3a02bf1.JPG

 

Här är en riktigt dålig bild av min Gorgonia, jag är nu helt säker på att den börjat trivas ok och även växt. För den är något hemskt stor nu. Den behöver klippas ner. Som tur är har jag några som kan vara sugna på fraggar, får väl testa den i några av mina andra kar annars. Är synd att slänga korall. På tal om taskiga bilder så har jag beställt en ny kamera också. Inte helt säkert att det räddar situationen men jag har varit sugen på en lite häftigare kamera. Ska leka lite med den... Är svår att ta bilder av en annan anledning nu med. Det är någon sorts lösa gröna alger, nästan som plankton. De sätter sig på rutorna nästan omgående efter att jag putsar de. Så är kanonsvårt att ens ha en chans att ta bilderna.

 

73406772_Bcker.JPG.e35b1ad95351dfc3c57f41399f02670d.JPG

 

Jag har köpt en ny bok med! Eller ja, gammal bok. Band 2 har jag haft sedan länge, en av mina första fiskböcker. Men har saknat ettan. Men nu investera jag i den med till slut. Dessa är gamla och har väldigt lite råd egentligen för hur fiskarna trivs i akvarium. Men de har ganska bra bilder än och är trevliga att titta i. Jag gillar böcker...

 

Bok.JPG.393886521fdaa584b8ec405d857cba21.JPG

 

Det här är nog deras ersättare idag. Iaf för akvarister, fantastiskt bok, hur bra som helst.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom min nya kamera, kommer nog ta en stund att lära mig den men oj vilket steg upp det var. Får en helt annan detaljrikedom i bilderna! Så några små testbilder bara.

 

Glasros.JPG.285452c446f7b9b77163bd0ea7052c78.JPG

 

Mina glasrosor har börjar blomstra ordentligt på sistone, kan tolkas som ett bra tecken men måste inte tolkas som en bra sak...

 

Sarcophyton.JPG.f0ff1d31f2d4ec9592e04133c5fd7e70.JPG

 

Sarcophytonen är nog lite för ljus, blir överexponerad. Något som gäller mycket, i det öppna är nog ljuset inte så begränsande för fotandet. Får leka lite med färgtemp.

 

1878741077_Stjrnpolyper.JPG.00c48efe8f09b748ea9d2d377c9a8afb.JPG

 

Mina stjärnpolyper av typen Briareum har börjat repa sig bra med, har de på ett speciellt ställe. De är lite trötta än men det kommer bild om de tar sig till slut.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst om andra som fått de att föröka sig, eller iaf försöka föröka sig. Blir nog massa mat för filtrerare i akvariet när det sker isf... Lär jag märka om det händer.
 
Jag har beslutat mig för att inspireras av Stigs råd. Så jag har köpt in nytt silikatmedia till osmosen, köpte även ett nytt salt. Köpte Red Sea Coral Pro den här gången. Lyxa till det med lite dyrare salt. Får vi se om det sker något annorlunda.
 
Salt.JPG.7b4020aaa62b1be6bbf0ddfb8de8b0aa.JPG
 
Jag bytte 50 liter idag. Min tanke är att göra ett antal sådana byten. Om jag utgår ifrån att 50 liter är ca 30% av akvariets volym så skulle det efter 6 byten återstå ca 12% av de onda silikaterna. Kanske det löser mina fula alger? Korallerna svarar åtminstone jättefint på bytena. Om inget annat får det mig att göra några stora vattenbyten och eventuellt rätta till något annat som är dumt. Efter 6 byten återstår ändå bara 12% av det vattnet som är i just nu. Smartare vore kanske att försöka byta 88% av vattnet direkt? Men jag har inte så stora kärl, och det är bättre att göra flera mindre än få stora ändringar kan jag tycka... Åtminstone i början på något som eventuellt kan påverka ganska drastiskt. De nya Red Sea hinkarna har skruvlock för övrigt, har jag missat helt. Det var ganska trevligt.
 
Gorgonia.JPG.5d1c74c383a77acd50125dadc3a02bf1.JPG
 
Här är en riktigt dålig bild av min Gorgonia, jag är nu helt säker på att den börjat trivas ok och även växt. För den är något hemskt stor nu. Den behöver klippas ner. Som tur är har jag några som kan vara sugna på fraggar, får väl testa den i några av mina andra kar annars. Är synd att slänga korall. På tal om taskiga bilder så har jag beställt en ny kamera också. Inte helt säkert att det räddar situationen men jag har varit sugen på en lite häftigare kamera. Ska leka lite med den... Är svår att ta bilder av en annan anledning nu med. Det är någon sorts lösa gröna alger, nästan som plankton. De sätter sig på rutorna nästan omgående efter att jag putsar de. Så är kanonsvårt att ens ha en chans att ta bilderna.
 
73406772_Bcker.JPG.e35b1ad95351dfc3c57f41399f02670d.JPG
 
Jag har köpt en ny bok med! Eller ja, gammal bok. Band 2 har jag haft sedan länge, en av mina första fiskböcker. Men har saknat ettan. Men nu investera jag i den med till slut. Dessa är gamla och har väldigt lite råd egentligen för hur fiskarna trivs i akvarium. Men de har ganska bra bilder än och är trevliga att titta i. Jag gillar böcker...
 
Bok.JPG.393886521fdaa584b8ec405d857cba21.JPG
 
Det här är nog deras ersättare idag. Iaf för akvarister, fantastiskt bok, hur bra som helst.
Böckerna har inte kommit till användning så ofta här sista tiden men böckerna av Scott W Michael är fantastiskt bra!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, de har inget motstycke! Jag har allihopa, så synd att serien nog aldrig blir klar. Är så smidigt att sitta och leta information samt att samma stolle skrivit alla beskrivningar gör det mycket lättare att jämföra fiskarna med varandra. Det är nackdelen med internet, finns information lite överallt men alla författare har helt olika referensramar. Det blir lätt spretigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, mikoto sa:

Idag kom min nya kamera, kommer nog ta en stund att lära mig den men oj vilket steg upp det var. Får en helt annan detaljrikedom i bilderna! Så några små testbilder bara.

 

Glasros.JPG.285452c446f7b9b77163bd0ea7052c78.JPG

 

Mina glasrosor har börjar blomstra ordentligt på sistone, kan tolkas som ett bra tecken men måste inte tolkas som en bra sak...

 

Sarcophyton.JPG.f0ff1d31f2d4ec9592e04133c5fd7e70.JPG

 

Sarcophytonen är nog lite för ljus, blir överexponerad. Något som gäller mycket, i det öppna är nog ljuset inte så begränsande för fotandet. Får leka lite med färgtemp.

 

1878741077_Stjrnpolyper.JPG.00c48efe8f09b748ea9d2d377c9a8afb.JPG

 

Mina stjärnpolyper av typen Briareum har börjat repa sig bra med, har de på ett speciellt ställe. De är lite trötta än men det kommer bild om de tar sig till slut.

Verkligt fina bilder

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den nya kameran är kul, men löjlig som jag är vill jag redan ha mer. Jag tror jag vill ha ett fast objektiv, då borde jag kunna komma lite närmare(inte jättemycket dock) utan att autofokusen slutar fokusera. Men mest verkar de vara mycket ljusstarkare och det skulle underlätta att fota fisken och räkorna. De är svåra än så länge. Här är ett taskigt foto på en chromis.

 

Chromis.JPG.075f9b09fe2b56d10d39002ec0e34532.JPG

 

Mörkt värre! Borde kanske slängt bilden, men man anar ändå hur fint dessa fiskar lyser i rätt ljus. Dessa fiskar har jag aldrig haft innan, men de är ju jättevanliga i hobbyn. De har väldigt fina färger, när de simmar nära glasets topp och ljuset inte längre reflekterar på deras yttersida så skiftar de från blått till röda fjäll med grön bakgrund! Kanonfina, ganska snälla med än så länge... Kommer nog aldrig lyckas fota de när de skiftar i grönt och rött... Kanske med blixt framifrån? Hmm...

 

1441312157_Ostronsedan.JPG.8189227bf57189d1351f408efb1df199.JPG

 

Ganska ofta sitter jag och tittar på ostronen. De är kul! Jag gillar musslor mycket, men nästan alla tropiska som finns i hobbyn lever snarare på ljus än att filtrera vatten. Så jag har inte varit sugen på några. Så jag blev ganska glad när jag insåg att de japanska ostronen borde fungera. Jag är helt säker på att den har växt redan under dessa två veckor jag haft den. Tänkte använda detta fotot som bevis men nu när jag jämför bilderna så syns det inte så bra. Hade nog behövt foton ovanifrån så man sett "tillväxtringarna". Men det är åtminstone en bättre bild än förra ? De öppnar och stänger sig lite under dagen, de öppnar sig nästan garanterat när jag skrapar rutorna åtminstone, så de reagerar på de lösa algerna.

 

Palythoa.JPG.eccb3b0e9ec164251c481134015f1dd2.JPG

 

Mina knappar har börjat se lite bättre ut med, det är knäppt vad de har fått utstå. Men jag har lite blandat förhållande till de, dels är jag inte så förälskad i knappar. De här är ju gröna iaf dock. Eller ja, nu är de bruna iofs. Men de färgar nog bättre när de vecklar ut sig, i blåljus är de mycket gröna. De här är ju Palythoa med, så giftiga är de också och lite läskiga pga det. Men de kommer från tömningen av ett dödsbo från en kille i vår akvarieförening som dog för några år sedan. Så jag vill inte riktigt slänga de... Men om de återhämtar sig kanske jag flyttar de till ett litet akvarium på föreningen istället, så riskerar jag inte att de tar över den här baljan och jag ångrar mig "Genne style"!

 

...Om de ens skulle kunna konkurera med mina glasrosor, jösses vad de börjat växa! De är överallt. Men å andra sidan finns det ju roliga fiskar som äter glasrosor, jag har ju redan sabbat mitt tema med enbart fröknar och någon till fisk finns det nog utrymme för...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...