Gå till innehåll

Balling i Aqua calculatorn


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja lägga till min balling i Aqua Calculatorn för att lättare se hur mycket som behövs doseras om jag skulle hamna fel igen. 

Jag kommer dock i fortsättningen mäta varje söndag och inte hoppa över 2-3 mätningar då det droppade ca 1 KH nu senast. 

Kan @stigigemla eller någon annan hjälpa mig för vet inte riktigt vad jag ska fylla i :) 

Kör med Stigs standardrecept:

5 L + Kalcium 220g och Magnesium 65g

5L + Natriumbikarbonat 316g

5 L + Salt 61g

 

73A245EC-7A98-429F-B729-4A805B25D907.png.a9461f8f732a72ba05b70db61c7b19dc.png

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, stigigemla sa:

Det finns exel for mobile.

Det vore roligt om jag fick en test.

Gick bra att kopiera in i excel via safari-webbläsare. 

Skrev bara in uppskattad akvarievolym 1000 liter, vet inte hur nära jag är där egentligen. 

Hur ställer jag in vilka värden jag vill uppnå? Vill ligga ungefär där jag e i kalcium och magnesium, tror varje fall att det är ok. Dock vill jag ha upp KH till 8,0. 

 

Sen vet jag inte riktigt vad alla olika fälten är, tycker siffrorna ser konstiga ut.  

Vad är ”antal dagar med doserpumpen” för något. Finns 5 rutor jag kan ändra värden i. 

Inget om hur mycket jag doserar per lösning/dag i dagsläget. 

C32EF04C-6D83-49A3-BA6E-5B899A558729.png.130780fba7d83621c3ea6b90c284875f.png

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att det går att ändra i formlerna, så jag kan ange vilket värde jag vill ha. Men varför är salt kopplat till kalcium? Jag har fått uppfattningen att saltet skall vara kopplat till KH och alltså då natriumbikarbonat. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mineralsaltet är till för att komplettera Na (från natriumbikarbonat) och Cl (från kalciumklorid) till komplett saltvatten.

Det har alltså lika mycket med kloriderna som bikarbonatet att göra. Jag valde att koppla mineralsaltet till kloriderna men kunde nästan lika gärna valt bikarbonaten.

Antal dagar efter förra mätningen är viktigt för om kH sänkts med 1,4 enheter på 14 dagar behöver man tillsätta för 0,1 enhet per dag men om det är tre dagar sedan mätningen behöver man öka tillsatsen med 0,5 enheter per dag.

 

För att göra en engångstillsats har jag en vattenbyteskalkylator strax ovanför på hemsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, stigigemla sa:

Mineralsaltet är till för att komplettera Na (från natriumbikarbonat) och Cl (från kalciumklorid) till komplett saltvatten.

Det har alltså lika mycket med kloriderna som bikarbonatet att göra. Jag valde att koppla mineralsaltet till kloriderna men kunde nästan lika gärna valt bikarbonaten.

Antal dagar efter förra mätningen är viktigt för om kH sänkts med 1,4 enheter på 14 dagar behöver man tillsätta för 0,1 enhet per dag men om det är tre dagar sedan mätningen behöver man öka tillsatsen med 0,5 enheter per dag.

 

För att göra en engångstillsats har jag en vattenbyteskalkylator strax ovanför på hemsidan.

Tack för svaren Stig. 

Men då kopplar jag saltet till bikarbonaten då jag doserar dom i samma mängd. 

 

Tycker du magnesium borde upp? Så fall får jag öka dosen i kalciumbehållaren. Vill gärna spara plats och pumphuvud, just nu varje fall :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

För en standardanvändare med ett huvudsakligen stenkorallkar och LEDbelysning rekommenderar jag:

Ca 420

Mg 1350

kH 8,0

NO3 1 - 10

PO4 0,05 - 0,1

Salthalt 3,5%

Temp 25- 27 grader

Så visst rekommenderar att höja Mg. 

Tack för hjälpen Stig. 

Ska laborera fram lagom magnesiumdos i behållaren för kalcium. Alternativt börja dosera magnesium separat ett tag för att sen gå över till 3 dunkar när jag hittat rätt. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...